• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
چهار شنبه 22 خرداد 1398
کد مطلب : 58777
+
-

مرگ دسته‌جمعی ماهی‌ها در شیف

چندی پیش، نماهنگی تحت عنوان «ماهیانی که با پای خود به تور صیاد می‌افتند» در فضای مجازی منتشر شد. به گزارش ایسنا، این نماهنگ در جاده نگین منتهی به جزیره شیف در استان بوشهر ضبط شده است و ماهیانی را نشان می‌دهد که به شکل دسته‌جمعی از آب بیرون می‌پرند و به دست چند نفر جمع‌آوری می‌شوند. رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بوشهر در این خصوص گفت: رفتارهای بیولوژیک ماهی‌ها بر اساس غریزه صورت می‌گیرد.

 برخی از آبزیان دریایی به‌ویژه ماهیان سطح‌زی برای ادامه حیات خود نیاز به مهاجرت‌های تغذیه‌ای و تخم‌گذاری دارند که گاهی دخالت‌های مخرب انسانی مانند احداث جاده دسترسی به جزیره نگین مانع از این روند بیولوژیک 
می‌شود. «محمود مقیمی» افزود: برخی از گونه‌های ماهی‌ها به واسطه تخم‌گذاری مهاجرت می‌کنند و وجود جاده روی خور به عنوان مانعی برای این کار عمل کرده است. وی بیان کرد: احداث جاده نگین به عنوان سد معبر عمل کرده است، زیرا عرض جاده بیش از 7 متر است و موجب شده ماهی‌ها نتوانند چرخه حیات خود را کامل کنند.

در واقع این جاده برای تردد ماشین‌آلات سنگین که قصد تردد به اسکله را داشتند احداث شده و هدف آن حذف ترافیک درون‌شهری بوده است. رئیس حفاظت محیط زیست بوشهر عنوان کرد: احداث این جاده پیامدهای زیست‌محیطی و اکولوژیک زیادی داشته و روند مهاجرت و حیات ماهی‌ها را با وقفه مواجه کرده است. مقیمی تاکید کرد: سال‌های قبل از احداث این جاده چنین پدیده‌ای وجود نداشته، و به دلیل عمق کم آن مکان و احداث جاده روی خور این مشکلات به وجود آمده است.

وی خاطرنشان کرد: در این نماهنگ شاهد تلف شدن دسته‌جمعی ماهی‌هایی بودیم که قرار بود از طریق تخم‌گذاری نسل جدیدی به وجود آورند و این جاده مانع ادامه مسیر مهاجرت و کامل شدن چرخه حیات آنها شد. رئیس حفاظت محیط زیست بوشهر اظهار کرد: این ماهی‌ها از نوع ماهی‌های پرنده نبوده‌اند، بلکه ماهی‌های سطحی هستند که روی سطح آب زندگی می‌کنند. گفتنی است جزیره شیف جزیره‌ای ماسه‌ای در شمال بندر بوشهر در منتهی‌الیه تالاب حله است که از به هم پیوستن آب رودخانه شاپور و دالکی به وجود آمده و در ۱۲ کیلومتری شمال غربی شهرستان بوشهر و ۶ کیلومتری شمال بندر بوشهر واقع است.

این خبر را به اشتراک بگذارید