• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
چهار شنبه 22 خرداد 1398
کد مطلب : 58775
+
-

آب به شالیزارهای فارس می‌رسد

خبر فارس
آب به شالیزارهای فارس می‌رسد

استاندار فارس اعلام کرد که ٣٥ تا ٤٠ میلیون متر مکعب آب برای کشت برنج در 5 هزار هکتار استان رهاسازی خواهد شد.

 به گزارش ایسنا، «عنایت‌الله رحیمی» در شورای حفاظت از منابع آب استان با اشاره به تصویب رهاسازی این حجم آب از سد ملاصدرا در این جلسه برای کشت برنج در 5 هزار هکتار بر کاهش سطح زیر کشت برنج در استان طبق مصوبه هیات وزیران تاکید کرد.

وی خواستار صرفه‌جویی در استفاده از آب، پرداخت حقابه‌ها و نظارت سازمان آب منطقه‌ای بر میزان برداشت‌ها شد و تاکید کرد که سطح زیر کشت برنج در استان با بخش‌نامه دولت تطبیق داده شود و تمایل داریم که فارس در رعایت قانون اول باشد. استاندار فارس همچنین با بیان این‌که حقابه کشاورزان بر اساس زمین ثابت است تاکید کرد که به همین میزان به کشاورزان بالادست سد درودزن و ملاصدرا هم اختصاص داده شود.

رحیمی از تشکل‌های کشاورزی خواست که ضمن مطالبه حقوق کشاورزان، قانون‌مداری بین آنها را هم ترویج کنند. وی همچنین تاکید کرد که بدون مشارکت مردم و حضور جدی کشاورزان، بستن چاه‌های غیرمجاز امکان‌پذیر نیست و برخوردهای قهری هم جواب لازم را نمی‌دهد.

استاندار فارس خواستار اِعمال قانون و ایجاد محدودیت برای برداشت زیاد از حد اعلام‌شده آب از چاه‌ها و اجرای سیاست‌های اعلامی دستگاه‌های حاکمیتی به‌ویژه در دشت‌ها شد. رحیمی برداشت آب از چاه‌های غیرمجاز را تخطی از قانون و تجاوز به حقوق عمومی دانست و گفت: مقامات قضایی دستور لازم برای برخورد با متخلفین را دنبال خواهند کرد.

وی همچنین از آمادگی صنایع الکترونیک استان فارس برای ساخت هر تعداد کنتور حجمی و هوشمند خبر داد و گفت: این‌که این امر به مرکز انتقال داده شود و از آنها کنتور خریداری شود نشان از عدم استفاده از توانمندی علمی بومی استان دارد.

  «احمد رحمانیان» معاون دادگستری استان فارس، نیز در ادامه این جلسه به مصوبه هیات وزیران در خصوص محدودیت و ممنوعیت کشت برنج اشاره با طرح سوالی مبنی بر این‌که تا چه میزان این مصوبه در اراضی فارس اجرا شده و تاکنون چه تعداد کنتور حجمی نصب شده است گفت: باید مشخص شود تا چه زمانی طول می‌کشد که کنتورها نصب شود و به اتمام برسد.

وی با اشاره به وضعیت سد درودزن با بیان این‌که مالکیت اراضی قابل توجهی از اطراف این سد مربوطه به دولت و سازمان آب منطقه‌ای استان است، اما در تصرف کشاورزان است و برنج کشت می‌کنند گفت: حدود هزار حلقه چاه در این محدوده مستقر است. رحمانیان پیشنهاد کرد که اراضی متعلق به دولت در این محدوده کانال‌کشی شود.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس به پرونده‌های قضایی مربوط به پلمب چاه‌های غیرمجاز در استان هم اشاره کرد و در این خصوص گفت: بخشی از این پرونده‌ها سال‌ها است که در بایگانی‌ها خاک می‌خورند. رحمانیان خواستار تعیین تکلیف چاه‌های غیرمجاز در سال جاری شد. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز در این جلسه با اشاره به مصوبه هیات وزیران در محدودیت کشت برنج بیان کرد: این مصوبه برای کشاورزی که بتواند روی 7 هکتار با خشکه‌کاری و آبیاری قطره‌ای برنج کشت کند قابل‌اجرا است.
«محمدمهدی قاسمی» با تصریح این‌که از کشت ٤٦‌هزار هکتاری برنج به ٢٠ هزار هکتار رسیده‌ایم که در سال‌های آینده باید به صفر یا کمترین میران ممکن برسد قیمت برنج را از جاذبه‌هایی دانست که کشاورز را ترغیب به کشت می‌کند و تاکید کرد که باید کمک کرد مصوبه دولت برای کشت برنج جز در استان‌‌های گیلان و مازندران در دیگر استان‌ها متوقف
 شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید