• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
سه شنبه 21 خرداد 1398
کد مطلب : 58474
+
-

قفل همیاران آب بر چاه‌های غیرمجاز

با انسداد چاه‌های غیرمجاز از برداشت 180 میلیون متر مکعب آب جلوگیری می‌شود

گزارش
قفل همیاران آب بر چاه‌های غیرمجاز

مرجان فرهمند |  خراسان رضوی-خبرنگار:


 طرح پلیس یا طرح همیاران آب طرح ابتکاری استاندار خراسان رضوی برای مقابله با بحران کمبود آب است که چند سال گذشته در کرمان اجرایی شد و نگاه آن نیز مدیریت واحد آب و خاک است.

 از حدود 3 ماه قبل تدوین طرح همیاران آب خراسان رضوی هم در دستور کار معاونت امور عمرانی استانداری قرار گرفت و اجرای آن با مشخص شدن مصوبات و راهکارها کلید خورد. همیاران آب قطع مصرف از چاه‌های غیرمجاز را در اولویت قرار داده‌اند. 


نبود مدیریت و هماهنگی در حوزه آب و خاک

استاندار خراسان در حاشیه نشست همیاران آب با بیان این‌که دستگاه‌‌های مسئول باید منابع آبی خود را کنترل کنند به همشهری می‌گوید: تاکنون مدیریت یکپارچه در حوزه آب و خاک نداشته‌ایم، این وضعیت نامناسب نه‌تنها در حوزه‌های مرتبط با آب دیده می‌شود، بلکه در زمینه خاک هم مدیریت مناسبی نداریم. بنابراین باید مدیریت هماهنگی را در این زمینه در سطح استان اجرا کنیم و ارگان‌های مرتبط در این حوزه همکاری و همراهی کنند. 

«علیرضا رزم‌حسینی» با بیان این‌که هدف طرح همیاران آب کاهش اشتغال در کشاورزی یا محدود کردن مصرف آب شرب مردم نخواهد بود، می‌گوید: اولویت ما سلامت و بهداشت مردم است، ولی در نظر داریم در استان مدیریت آب و خاک را مطابق یک برنامه بلندمدت بین ارگان‌های مرتبط تقسیم کنیم. 
به گفته او مجری و مدیریت طرح همیاران آب معاونت عمرانی استانداری است و هر ماه جلسه شورای آب در استان برگزار خواهد شد، به علاوه دانشگاه فردوسی مشهد به‌عنوان دستگاه نظارتی اجرای این طرح را بررسی می‌کند و انحرافاتی را که حین اجرا صورت می‌گیرد هر چند ماه گزارش می‌کند. رزم‌حسینی با توجه به اهمیت این طرح، از مدیران دستگاه‌های متولی درخواست کرد تا منابع خود را کنترل و با مشارکت مردم و به‌خصوص کشاورزان این طرح را کشاورزمحور کنند تا آنها نیز به کمک این طرح بیایند. 


ایران؛ کشوری پرمصرف در زمینه آب

عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد و از دست‌اندرکاران تهیه طرح همیاران آب خراسان رضوی هم به مشکلات حوزه آب و مدیریت پیچیده آن اشاره می‌کند.
 «کامران داوری» معتقد است این مشکلات و مسائل مرتبط با آب به‌دست یک مدیر و یا سازمان قابل حل نیست و نیازمند شورای سیاست‌ورزی در این زمینه است. 

او بیان می‌کند: این طرح به‌همت استاندار خراسان رضوی و با توجه به شرایط اقلیمی استان و مشهد در قالب یک الگوی جامع تعریف شده است که تعادل مصرف و منابع از مهم‌ترین رویکردهای این طرح است. 
عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد کمبود آب را مقطعی می‌داند و اظهار می‌کند: کم‌آبی به ‌رفتار ما بازمی‌گردد که چنانچه به ‌آن توجه نکنیم مجبور به‌ کاهش مصرف می‌شویم.

 وی می‌افزاید: مخاطره شوری و آلودگی آب نیز به شکل خزنده ولی با شدت در حال پیشروی است و برای رفع آن طرح‌های بازچرخانی پساب باید اجرا شود. ایران با توجه به اقلیم جغرافیایی و قرار گرفتن در منطقه گرم و خشک، ششمین مصرف‌کننده آب جهان است. 

در ادامه عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد بیان می‌کند: مقدار برداشت ما 5 میلیارد و 318 میلیون متر مکعب و مقدار آب قابل تخصیص 4 میلیارد و 436 میلیون متر مکعب است که این آمار نشان از کسری مخزن دارد. وی تاکید می‌کند: سازمان جهاد کشاورزی ادعا کرده است با لوله‌گذاری می‌توانند بیش از 356 میلیون متر مکعب کاهش مصرف آب داشته باشند. همچنین وی پیش‌بینی انسداد 180 میلیون متر مکعب از آب چاه‌های غیرمجاز را یکی از برنامه‌هایی دانست که می‌توان بر روی آن کار کرد. 

عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد می‌گوید: برای شرکت آب و فاضلاب مشهد، آب و فاضلاب خراسان رضوی و آب و فاضلاب روستایی استان 500 میلیون متر مکعب تخصیص آب وجود دارد که تا سال 1405 با مشکل مواجه نمی‌شوند و نیازمند تخصیص آب نخواهد بود. 
به گزارش همشهری، طرح «همیاران آب» از طرح همیاران آب کرمان الهام گرفته شده که در آن تعادل منابع و مصارف و پایایی کمی و کیفی در مصارف آب مورد توجه قرار گرفته است. 

این طرح در استان با 17 مصوبه و 3 هزار ساعت کار کارشناسی ارائه شد و با امضای دستگاه‌های مرتبط و مسئول کلید خورد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید