• یکشنبه 17 تیر 1403
  • الأحَد 30 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 07
سه شنبه 12 تیر 1403
کد مطلب : 228828
+
-

چاه‌های غیرمجاز، زیر پای ایرانیان را خالی می‌کنند

11 هزار چاه مجاز کشاورزی با مصرف بیش از الگو در سال جاری شناسایی شده است

آب
چاه‌های غیرمجاز، زیر پای ایرانیان را خالی می‌کنند

فرقی نمی‌کند چاه‌ها غیرمجاز باشند یا مجاز؛ وقتی کسی آب اضافه بر قاعده از زیر زمین برداشت کند، زیر پای ایرانیان خالی می‌شود. این اضافه‌برداشت‌ها ایران را خشک‌تر می‌سازند و بحران می‌آفرینند.به گزارش همشهری، 90درصد منابع آبی کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود. سال‌ها تلاش وزارت نیرو در دولت‌های مختلف برای بستن چاه‌های غیرمجاز و جلوگیری از اضافه برداشت آب از منابع زیرزمینی
 باعث  شده تا به نقطه مطلوب نرسیم، چه اینکه فیروز قاسم‌زاده، سخنگوی صنعت آب ایران به‌تازگی فاش کرده که 11هزار چاه مجاز کشاورزی با مصرف بیش از الگو در سال‌ جاری شناسایی شده و 15درصد از برداشت آب‌های زیرزمینی مربوط به چاه‌های غیرمجاز است. به حکم قانون، وزارت نیرو وظیفه دارد جلوی اضافه‌برداشت چاه‌های دارای پروانه را بگیرد و چاه‌های غیرمجاز را ببندد.

چه کار باید کرد؟
کارشناسان می‌گویند:باید سالانه 14.7درصد از میزان برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی کم شود و حتی اگر همه چاه‌های غیرمجاز مسدود شود، تنها 6.8درصد از برداشت آب کاسته می‌شود. برای رسیدن به نقطه مطلوب لازم است 7.9واحد درصد هم از میزان برداشت آب چاه‌های غیرمجاز کم شود که البته سخت است و حتی اعتراض کشاورزان را به همراه داشته است. اما در دولت سیزدهم طبق تعامل صورت‌گرفته این اعتراض‌ها به حداقل رسیده و آنها با سیاست دولت ازجمله نصب کنتور هوشمند روی چاه‌های برقی، کاهش برداشت تا میزان تعیین‌شده در پروانه و اصلاح پروانه‌ها مطابق با تغییر و تحولات اقلیمی همراه شده‌اند. اما یک اقدام مهم مانده که کمتر جدی گرفته می‌شود. این اقدام اصلاح الگوی کشت است که هرچند 2سال پیش کلید آن زده شد، اما گزارشی از وضعیت پیشرفت اجرایی آن منتشر نشده است. برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد که این طرح به‌خوبی اجرا نشده؛ چراکه آمارها بیانگر این است که 35درصد چاه‌های برقی در حد مجاز و 35درصد دیگر تا 2برابر حد مجاز آب برداشت می‌کنند، 20درصد از چاه‌ها بیش از 3برابر و همچنین 10درصد دیگر نیز تا 10برابر حد مجاز به‌صورت سالانه از سفره‌های آب زیرزمینی آب برداشت می‌کنند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید