• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 20 خرداد 1398
کد مطلب : 58279
+
-

بیجار صاحب مرکز ناباروری می‌شود

رئیس شبکه بهداشت و درمان بیجار از موافقت وزیر بهداشت و درمان با ساخت مرکز ناباروری شعبه ۲ استان کردستان در  این شهرستان خبر داد. به گزارش ایسنا «حسین جعفری» با اشاره به این‌که از ۲۷ اردیبهشت تا ۱۵ تیر ماه به عنوان پویش ملی کنترل فشارخون در کشور انتخاب شده است، اظهار کرد: این پویش یک برنامه کشوری است و فشار تمامی افراد بالای ۳۰ سال، مادران باردار و بیماران با نارسایی کلیوی کنترل و ثبت می‌شود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بیجار با بیان این‌که در سال ۲۰۱۷ بالغ‌بر ۱۰ میلیون نفر در جهان بر اثر فشارخون بالا جان خود را از دست داده‌اند، گفت: این آمار در کشور ما بالغ‌بر ۱۰۰ هزار نفر در یک سال است. وی تصریح کرد: ۶۰ درصد مردم از بیماری فشارخون خود اطلاع دارند و ۴۰ درصد بقیه از بیماری خود بی‌خبرند و نیمی از افرادی که از فشارخون خود اطلاع دارند توجهی به درمان خود ندارند و این باعث حساس شدن این مساله شده است.  جعفری ادامه داد: در پیمایش سال ۲۰۱۶ مشخص شد که یک‌سوم جمعیت بالای ۳۰ سال ایران ایران مبتلا به فشارخون هستند. 

این آمار در مردان ۲۱ درصد و در زنان ۲۳ درصد است و میزان شیوع در استان کردستان ۳۴ درصد است. وی اظهار کرد: این پویش از ۱۷ خرداد سال جاری در یک سطح وسیع در شهرستان بیجار در بیمارستان‌ها، درمانگاه تأمین اجتماعی، خانه مشارکت، تمامی مراکز خدمات بهداشتی شهری و روستایی و چند ایستگاه در نقاط پرتردد شهر بیجار آغاز می‌شود و ما درصدد پوشش صد درصدی جمعیت بیجار هستیم.

رئیس شبکه بهداشت شهرستان بیجار با اشاره به این‌که ۹۹ درصد مردم بیجار در سامانه سیب ثبت‌نام کرده‌اند، یادآور شد: جمعیت بیجار طبق سامانه سیب ۸۶ هزار و ۸۹۳ نفر است که ۴۵ درصد جمعیت روستایی و مابقی جمعیت شهری است. وی ادامه داد: جمعیت بالای ۳۰ سال شهرستان بیجار ۴۹ هزار و ۱۸۲ نفر است که در این پویش سعی در کنترل فشارخون این تعداد هستیم.  جعفری اظهار کرد: در شهرستان بیجار ۵ هزار و ۹۸۱ نفر کیس شناخته شده فشارخون وجود دارد که ۳ هزار و ۵۲۰ نفر در شهر بیجار و بقیه در روستا‌ها ساکن هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید