نفتکشها بیترمز میرانند
تردد نفتکشهای ایرانی و عراقی در جادههای کردستان به یکی از مشکلات جدی در این استان تبدیل شده و متأسفانه علیرغم وعدههای مختلف و همچنین گذشت چندین سال هنوز خبری از ساماندهی این موضوع در میان نیست.
به گزاش مهر، از اواسط دهه ۸۰ و بعد از ترانزیتی شدن مرز رسمی باشماق در شهر مریوان تردد خودروهای سنگین نفتکش در جادههای استان کردستان صدها برابر شده است و از آن زمان تاکنون حوادث متعددی از سوی آنها روی داده و علاوه بر خسارتهای فراوانی جانی و مالی، تهدید جدی برای محیطزیست استان به شمار میروند. تصادفهای وحشتناک نفتکشهای داخلی و خارجی در کردستان پایانی ندارد که در این خصوص میتوان نمونههای مختلفی را از نظر گذراند که شاید مهمترین آن تیرماه سال ۹۷ روی داد؛ متأسفانه این حادثه دلخراش در بلوار دکتر حسینی شهر سنندج باعث کشته و زخمی شدن ۱۶ نفر شد.
البته با یک جستوجوی ساده در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی میتوان هر ماه دهها حادثه از این دست را یافت که متأسفانه در جریان آنها هم افرادی جان خود را از دست داده و هم خسارتهای مالی و زیستمحیطی بسیاری متوجه مردم استان کردستان شده است.
تاکنون صدها جلسه و نشست در راستای ساماندهی وضعیت تردد نفتکشها در جادههای استان کردستان برگزار شده ولی متأسفانه تمامی این نشستها و وعدههای ساماندهی به نتیجه نرسیده است و همچنان هر روز و هر هفته خبری تازه از وقوع حادثهای دیگر مرتبط با تردد این نفتکشها در جادههای استان منتشر میشود.
واژگونی 2 تانکر حامل سوخت در یک روز
در تازهترین حوادث مرتبط با تردد تانکرهای نفتکش در جادههای استان کردستان طی این هفته و در فاصله زمانی و مکانی اندکی با هم 2 تانکر حمل سوخت بار دیگر در جادههای استان دچار حادثه شدند که خوشبختانه ضرر جانی به دنبال نداشت. در یکی از این حوادث که نزدیک روستای نگل مسیر سنندج – مریوان روی داد، یک تانکر حامل قیر واژگون شد و متأسفانه بخش زیادی از این منطقه را از لحاظ زیستمحیطی آلوده کرد.
همچنین در مسیر جاده سنندج – دیواندره نیز یک تانکر حامل نفت گاز دچار حادثه شد و با توجه به واژگونی آن بار دیگر بخشی از محیطزیست اطراف آلوده شد و خسارت مالی زیادی نیز به دنبال داشت.
بدون شک وقوع حوادثی از این دست در جادههای استان کردستان تمامی ندارد و به همین دلیل نیاز است که مسئولان استانی و حتی کشوری نیز در راستای ساماندهی این وضعیت کمر همت بسته و در کوتاهترین زمان ممکن این موضوع را در دستور کار قرار دهند.
«آرتیکاس اقبال» مدیر کل سابق مدیریت بحران استانداری کردستان سال گذشته اعلام کرده بود که مدیریت تردد تانکرهای نفتکشهای عراقی در جاده کردستان خارج از حوزه اختیارات مدیران استانی است و به همین دلیل این موضوع باید به صورت ملی سامان داده شود. در همین حال بارها پلیس راه کردستان و حتی اداره کل حفاظت محیطزیست استان نیز اعلام کردهاند که تردد نفتکشهای عراقی در جادههای استان با حوادث مختلفی روبهرو است و به همین دلیل باید برنامهریزی بهتری در راستای ساماندهی این مهم صورت گیرد که البته تاکنون این موضوع جنبه اجرایی و عملیاتی به خود نگرفته است.
تذکر به مسئولان
نماینده شهرستانهای مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی در آخرین روزهای کاری مجلس شورای اسلامی قبل از آغاز عید سعید فطر و برای چندمین بار در مورد وقوع حوادث تلخ تصادف در جادههای استان کردستان به رئیس جمهوری و وزیر راه و شهرسازی تذکر داد.
«منصور مرادی» با اشاره به وقوع حوادث تلخ رانندگی در جادههای استان کردستان بهویژه از سوی تانکرهای نفتکش بیان کرد: جادههای استان کردستان امروز به یک قتلگاه تبدیل شده و متأسفانه علیرغم پیگیریهای متعدد هنوز طرح و راهکار عملی در این زمینه اجرایی نشده است.
مرادی گفت: با این وضعیت اعتباری نمیتوان انتظار داشت که وضعیت جادههای استان کردستان سامان داده شود و نیاز است که دولت اعتباری ویژه برای بازسازی جادههای کردستان در نظر گیرد تا دیگر شاهد وقوع حوادث تلخ در جادههای این استان نباشیم.
وی با بیان اینکه هماکنون تمامی ماشینهای ترانزیت از جمله تانکرهای حامل سوخت در داخل شهرهای مریوان و سروآباد تردد میکنند، افزود: تلاش در راستای بهبود وضعیت جادههای استان کردستان بهویژه مسیرهای منتهی به مرز رسمی باشماق مریوان یکی از نیازهای لازم و ضروری است و انتظار میرود که این مهم هرچه سریعتر در دستور کار مسئولان استانی و کشوری قرار گیرد.
کابوس محیط زیست کردستان
از سوی دیگر تردد نفتکشهای ایرانی و عراقی در جادههای صعبالعبور کردستان و واژگونی آنها علاوه بر خسارتهای مالی و جانی به یک تهدید جدی برای محیطزیست استان تبدیل شده و متأسفانه با هر بار واژگونی آنها خسارتهای زیادی نیز به محیطزیست در استان وارد میشود. هرچند تردد بعضی از تانکرهای حامل مواد سوختی مخرب برای محیطزیست در بعضی از جادههای استان با محدودیتهای مواجه است ولی متأسفانه در 2 حادثه ۱۷ خرداد تمامی بار 2 تانکر نفتکش وارد محیطیزیست شد.
ترس دیگر مردم استان کردستان ورود مواد سوختی و نفتی این تانکرهای واژگون شده به داخل رودخانهها و آلوده کردن آب شرب مورد استفاده مردم است. هرچند در این خصوص نیز محدودیتهای تردد اعمال شده ولی متأسفانه این موضوع نیز هر چند مدت یک بار تکرار میشود.
تاکنون بارها سازمانها و انجمنهای زیستمحیطی در استان کردستان با انتشار اطلاعیههای متعدد در خصوص واژگونی تانکرهای حامل سوخت عراقی هشدار دادهاند ولی متأسفانه گویا گوش شنوایی برای این مهم وجود ندارد. سامان دادن هرچه سریعتر تردد تانکرهای حامل سوخت در جادههای استان کردستان با بهبود زیرساختها و همچنین نظارت بهتر بر تردد آنها یکی از نیازهای لازم و ضروری به نظر میرسد که البته تاکنون همت چندانی در این خصوص از سوی مسئولان استانی و کشوری دیده نشده است و به همین دلیل است که هر هفته و هر روز شاهد وقوع حادثههای تازه از این دست هستیم.
آمارهای متفاوت
رئیس پلیس راه کردستان چندی قبل اعلام کرده بود که سال گذشته مقرر شد محدودیتهایی در مورد تردد نفتکشهای عراقی در جادههای استان کردستان اعمال شود که متأسفانه امسال هنوز خبری در این خصوص نیست. «عیسی گوهری» در مورد آمار تردد نفتکشهای عراقی در جادههای استان کردستان گفت: هر ماه آمارها متفاوت است، ولی بین ۵۰ تا ۱۰۰ خودرو هر روز از طریق مرز باشماق تردد دارند. وی با بیان اینکه پلیس راه کردستان به صورت جدی در جادههای استان نظارتهای قانونی خود را اعمال میکند، افزود: از رانندگان وسایل نقلیه انتظار میرود که متناسب با وجود زیرساختها در استان احتیاط را در دستور کار خود قرار دهند.