• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 20 خرداد 1398
کد مطلب : 58248
+
-

افزایش احتمال حریق در مراتع سمیرم

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سمیرم گفت: احتمال آتش‌سوزی در مراتع و پوشش گیاهی این شهرستان در آستانه فزونی گرمای هوا افزایش یافته است. «عزت‌الله مرادی» در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: امسال تراکم پوشش گیاهی و علفزارها با توجه به بارندگی‌های سال زراعی و بارش‌های خوب بهاره افزایش چشمگیری دارد و این عامل در طبیعت با روند گرم‌تر شدن هوا در روزها و ماه‌های آینده، احتمال آتش گرفتن‌ها و ایجاد حریق‌های آنی را نیز بالا می‌برد.

وی گفت: بخشی از این پوشش گیاهی در حاشیه جاده‌های اصلی، فرعی و روستایی رشد کرده‌اند که باید توسط اداره راهداری و حمل‌ و ‌نقل جاده‌ای بریده شود، چراکه ته‌سیگار یا آتش کبریت راننده یا رهگذر در حاشیه جاده ممکن است حریق را به عرصه طبیعت بکشاند.

مرادی افزود: بیشتر علف‌ها و پوشش گیاهی روییده در حاشیه جاده آسفالت از نوع پوشش مهاجم هستند یا با گرم‌تر شدن آب و هوا رو به خشکی می‌روند و احتمال آتش گرفتن آنها نیز بیشتر می‌شود.رئیس اداره منابع طبیعی سمیرم یادآور شد: سال گذشته تفاهم‌نامه حفاظت مشارکتی منابع طبیعی و امور عشایر نیز به امضای این دو نهاد رسید تا حراست از این منابع ملی خدادادی بهتر انجام شود. در این تفاهم‌نامه که طوایف مختلف عشایری در آن مشارکت دارند، ۲۳ هزار هکتار عرصه مرتعی با کمک خود عشایر حفاظت می‌شود. وی افزود: در یکی دیگر از بندهای این تفاهم‌نامه قید شده است که اداره منابع طبیعی سوخت عشایر را تامین می‌کند تا عشایر از سوخت فسیلی استفاده نکنند و در واقع از طبیعت محافظت کنند.

به گفته رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سمیرم، این تفاهم‌نامه در مجموع با هدف کمک به بازسازی طرح‌های مشارکتی، ارتقای سطح معیشت بهره‌برداران، تامین سوخت مورد نیاز عشایر و جلوگیری از تخریب مراتع امضا شده است.مرادی عنوان کرد: افرادی که تفاهم‌نامه با آنها منعقد شده است به عنوان مرتعبان انتخاب می‌شوند و با منابع طبیعی در حفظ و نگهداری مراتع همکاری دارند.

وی گفت: اگر مراتع نابود شوند، اولین گروه و قشری که خسارت می‌بیند عشایر و مردم محلی هستند. بر همین اساس، عشایر باید بیش از پیش با منابع طبیعی برای حفظ این عرصه‌ها تلاش و مشارکت کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :