• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 20 خرداد 1398
کد مطلب : 58251
+
-

انتظار 8 ساعته برای دیالیز

مسئول دیالیز بیمارستان خاتم‌الانبیاء(ص) ابرکوه با اشاره به انتظار گاهی هشت‌‌ساعته بیماران دیالیزی این شهرستان برای یک نوبت درمان خواستار حمایت ویژه مسئولان دانشگاه علوم پزشکی یزد و خیرین استان در این باره شد.

«محمدحسین سالاری‌خواه» در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به قریب 23 بیمار دیالیزی در شهرستان ابرکوه عنوان کرد: در حال حاضر، بخش دیالیز بیمارستان ابرکوه دارای 5 دستگاه دیالیز است که در اکثر مواقع یکی از آنها دچار نقص فنی و بلااستفاده است.

وی افزود: به دلیل فشار تحریم‌های ظالمانه و وضعیت اقتصادی، مدت کارکرد دستگاه‌های دیالیز بیش از زمان تعیین‌شده برای اسقاطی محسوب شدن آنها است. لذا غالباً برخی از آنها دچار مشکل می‌شوند و توان مالی نیز برای تعویض آنها وجود ندارد.

سالاری‌خواه تصریح کرد: سرویس دستگاه‌ها هر یک ماه صورت می‌گیرد و گاهی تامین قطعه و تعمیر دستگاه معیوب تا 2 ماه طول می‌کشد. لذا عملاً همیشه یکی از دستگاه‌ها قابل استفاده نیست.
وی مدت دیالیز هر بیمار را در هر مرتبه 3 تا 4 ساعت اعلام کرد و گفت: معمولاً هر بیمار در هفته 3 مرتبه نیازمند دیالیز است و این در حالی است که گاهی بیماران به‌رغم مراجعه از روستاهای شهرستان باید برای یک نوبت دیالیز حدود 8 ساعت انتظار بکشند.

مسئول دیالیز بیمارستان ابرکوه از خرید 2 دستگاه دیالیز به ارزش 2 میلیارد ریال توسط نیکوکار دیالیزی ابرکوه خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با فراهم شدن فضای مناسب در بیمارستان، این 2 دستگاه جدید نیز راه‌اندازی و بخش بزرگی از مشکلات بیماران مربوطه رفع شود. وی در ادامه به مشکلات مالی قریب 10 بیمار دیالیزی شهرستان اشاره کرد و گفت: مشکلات مالی علاوه بر جسم این بیماران، روح آنان را نیز آزرده است، به طوری که دغدغه‌های مالی و مشکلات مربوط به رفت‌ و آمد و مراجعه به پزشک متخصص در مرکز استان آنان را دچار افسردگی کرده است.

سالاری‌خواه گفت: برخی بیماران کلیوی باید هر ماه یک نوبت به پزشک متخصص در مرکز استان مراجعه کنند و برای این کار باید علاوه بر هزینه، مشکلات ناشی از مسافت طولانی 150 کیلومتری شهرستان تا مرکز استان را نیز متحمل شوند. لذا مکاتباتی با دانشگاه علوم پزشکی یزد برای اعزام ماهیانه پزشک متخصص به ابرکوه صورت گرفته که تاکنون پاسخی عملی از این درخواست دریافت نشده است.
وی  در پایان از خیرین و افراد دارای تمکن مالی و علاقه‌مند به امور عام‌المنفعه خواست که ضمن بازدید از بخش دیالیز بیمارستان خاتم‌الانبیاء (ص)، از نزدیک با برخی مشکلات بیماران دیالیزی ابرکوه آشنا و به حمایت‌ از این بیماران راغب شوند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید