• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 20 خرداد 1398
کد مطلب : 58243
+
-

2 هزار ایستگاه، آماده اندازه‌گیری فشار خون

مدیر گروه سلامت خانواده مرکز بهداشت اصفهان گفت: نزدیک به 2 هزار ایستگاه و مرکز بهداشت در این استان در قالب بسیج ملی کنترل فشار خون و آماده اندازه‌گیری فشار خون افراد بالای 30 سال هستند. بسیج ملی کنترل فشارخون با هدف شناسایی افراد دچار به فشارخون و درمان بهنگام آنها از روز جمعه ۲۷ اردیبهشت در استان اصفهان همزمان با سراسر کشور آغاز شد و تا ۱۵ تیر ادامه دارد. مرحله نخست این طرح تا ۱۶ خرداد اجرا و مرحله دوم آن از ۱۷ خرداد برای غربالگری فشارخون آغاز شد.

«راحله صادق» در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: این مراکز دربرگیرنده نزدیک هزار خانه و پایگاه بهداشت، بیمارستان و مرکز درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و ۹۰۲ ایستگاه سنجش فشار خون ثابت و سیار در مکان‌های گوناگون از جمله خانه‌های کارگری، شهرک‌های صنعتی، کارخانه‌ها، مراکز خرید بزرگ و اداره‌ها است. وی با اشاره به این‌که فشار خون مادران باردار و بیماران کلیوی نیز در این طرح اندازه‌گیری می‌شود اظهار کرد: اندازه فشار خون افراد مراجعه‌کننده در سامانه بسیج ملی فشار خون با کد ملی ثبت می‌شود.

 مدیر گروه سلامت خانواده مرکز بهداشت اصفهان با دعوت از همه افراد بالای ۳۰ سال، زنان باردار و بیماران کلیوی برای مراجعه به ایستگاه‌ها و مراکز بهداشت در سراسر استان برای شرکت در بسیج ملی کنترل فشار خون، از آنها خواست هنگام مراجعه کارت ملی خود را همراه داشته باشند. صادق اضافه کرد: اگر فشار خون افراد مراجعه‌کننده بالا باشد، آنها علاوه بر دریافت مشاوره‌های لازم آموزشی و تغذیه‌ای به مراکز درمانی معرفی می‌شوند و پرونده الکترونیک سلامت آنها پیگیری می‌شود. وی خاطرنشان کرد: اگر افرادی امکان مراجعه به مراکز بهداشت را ندارند، می‌توانند با مراجعه به سامانه سلامت به نشانی salamat.gov.ir و در بخش خوداظهاری بسیج ملی کنترل فشار خون، اطلاعات مربوط به اندازه فشار خون خود را ثبت کنند.

 صادق ساعت مراجعه به ایستگاه‌های ثابت و سیار را ۹ تا ۱۲:30 و ۱۶ تا ۲۱ اعلام و اضافه کرد: ساعت کار پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت نیز از 8 صبح تا ۱۴ است. مدیر گروه سلامت خانواده مرکز بهداشت اصفهان جمعیت بالای ۳۰ سال استان را نزدیک ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر دانست و تاکید کرد: جامعه هدف ما در بسیج ملی کنترل فشار خون ۵۰ درصد این جمعیت یعنی نزدیک یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است که پیش‌بینی می‌شود نزدیک ۱۲۰ هزار نفر آنها به فشار خون بالا دچار باشند و در این طرح شناسایی شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید