• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
دو شنبه 20 خرداد 1398
کد مطلب : 58177
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/ZM4w
+
-

بلاتکلیفی 14 ساله طرح جامع شهری خارگ

اهالی خارگ طرح جامع شهری را که زیر نظر وزارت راه و شهرسازی و طبق نظریه کارشناسان شهرداری خارگ مصوب شده باشد، تنها راه ‌حل مشکلات دیرینه خارگ می‌دانند

شهری
بلاتکلیفی 14 ساله طرح جامع شهری خارگ

طرح جامع شهری خارگ سال‌ها است که اسیر وعده‌های عمل‌نشده مسئولان شده است و مردم انتظار دارند که مسئولان یک بار برای همیشه این مشکل را حل کنند.

 به گزارش مهر، خارگ جزیره‌ای مرجانی در قلب خلیج فارس است که از لحاظ جغرافیایی از شمال به جزیره خارکو و از جنوب، غرب و شرق به خلیج فارس محدود است.

این جزیره همواره دارای قدمت و همچنین اهمیت تجاری و صنعتی بوده است. اگرچه اهمیت تجاری محدوده بومی‌نشین آن با کاهش صید مروارید رو به نقصان رفت، اما با ورود صنایع بالادستی و مسئله صادرات محصولات آن، بار دیگر این منطقه مورد توجه قرار گرفت و هم‌اکنون از این جزیره به عنوان دُر نفت ایران اسلامی یاد می‌شود.


تغییر در ساختارهای اقتصادی

خارگ در پایه‌گذاری صنعت نفت ایران از همان آغاز دارای سهم بوده و به جرات می‌توان گفت این جزیره یکی از موثرترین نقاط کشور در ارتقای سطح کیفی خدمات اقتصادی و انرژی است. هم‌راستا با دگرگونی و تغییرات عمده در ساختار زیربنایی و اجتماعی این جزیره در ساختار اقتصادی این منطقه نیز تغییراتی ایجاد شد و در حوزه ارائه خدمات به قسمت بومی‌نشین جزیره در اواخر دهه ۷۰ و اوائل دهه ۸۰ توسط دولت‌های مختلف اتفاقات خوبی رخ داد.  

داستان تلخ چند سال اخیر این جزیره، طرح جامع شهری خارگ است که گرهی عجیب خورده است. طرح‌ها همیشه برای تسهیل امور تصویب و ابلاغ می‌شوند ولی بیش از چندین سال است که طرح جامع شهری خارگ در راهرو وزارتخانه‌های مختلف، بدون مقصد سیر می‌کند.

طرح جامع شهری عبارت است از طرح بلندمدتی که در آن نحوه استفاده از اراضی و منطقه‌بندی مربوط به حوزه‌های مسکونی، صنعتی، بازرگانی، اداری و کشاورزی، تأسیسات و تجهیزات و تسهیلات شهری و نیازمندی‌های عمومی شهری، خطوط کلی ارتباطی و محل مراکز انتهایی خط (ترمینال) و فرودگاه‌ها و بنادر و سطح لازم برای ایجاد تأسیسات و تجهیزات و تسهیلات عمومی مناطق نوسازی، بهسازی و اولویت‌های مربوط به آنها تعیین می‌شود و ضوابط و مقررات مربوط به کلیه موارد فوق و همچنین ضوابط مربوط به حفظ بنا و نماهای تاریخی و مناظر طبیعی، تهیه و تنظیم می‌شود. طرح جامع شهر بر حسب ضرورت قابل تجدیدنظر نیز خواهد بود.

طرح به این مهمی که نیاز امروز این جزیره است برای تصویب با مشکلات فراوانی مواجه است. 
این در شرایطی است که خارگی‌ها در زمان‌های مختلف و در عرصه‌های گوناگون به خوبی نقش‌آفرینی کرده‌اند. از مقاومت زن و مرد خارگی به تعداد روزهای جنگ تا بستن شیر نفت به دستور امام (ره) تا امروز که میدان‌دار خطوط مقدم اقتصادی کشور در حوزه انرژی هستند، ولی این مردم امروز منتظر ارتقای سطح کیفی خدمات از سوی مسئولان امر هستند.


طرح جامع، حق اهالی خارگ است
«علی دشتی» از فعالان اجتماعی خارگ می‌گوید: طرح جامع حقی است که اهالی خارگ انتظار دارند بعد از گذشت 14 سال از اولین اقدامات پایه آن، به نفع مردم و برای ارتقای کیفیت رفاه عمومی مصوب شود.

 وی افزود: اهالی خارگ طرح جامع شهری را که زیر نظر وزارت راه و شهرسازی و طبق نظریه کارشناسان شهرداری خارگ مصوب شده باشد تنها راه ‌حل مشکلات دیرینه خارگ می‌دانند و انتظار می‌رود مسئولان استان همچون گذشته هم‌پا با تیم شهرسازی جزیره برای گرفتن حق قانونی مردم در ارتقای کیفیت خدمات و امکانات همکاری‌های لازم را داشته باشند.

این فعال اجتماعی اضافه می‌کند: امید است سال جاری سالی باشد که مردم خارگ جشن به‌دست آوردن مصوبه طرح جامع را که نشانه پایان مشکلات و وابستگی است با حضور متولیان امر در جزیره بگیرند.


طرح جامع باید فرایند قانونی خود را طی کند
حجت‌الاسلام «موسی کمالی» امام‌جمعه خارگ نیز با تاکید بر لزوم حل موضوع طرح جامع خارگ اظهار می‌کند: اجرای طرح جامع در هر شهری ضروری است و این طرح برای خارگ نیز لازم است. وی می‌افزاید: با پیگیری‌های راه و شهرسازی و استانداری، اکثر شهرهای استان بوشهر دارای طرح جامع مصوب شده در شورای عالی شهرسازی کشور هستند اما طرح جامع جزیره خارگ همچنان بلاتکلیف مانده است.


مسیر نادرست طرح 

حجت‌الاسلام کمالی با اشاره به این‌که طرح جامع باید فرایند قانونی خود را طی کند، ادامه می‌دهد: متأسفانه طرح جامع خارگ به مسیری رفته که از نظر قانونی راه درستی نیست و علی‌رغم این‌که طرح به استان و راه و شهرسازی رفته و بازدیدها صورت گرفته، اما برخی جاها ورود کرده‌اند و مانع از تصویب این طرح شده‌اند.

 امام‌جمعه خارگ با تأکید بر این‌که اجرای این طرح نقش مهمی در حفظ آثار باستانی جزیره خارگ دارد، عنوان می‌کند: اگر این مهم عملیاتی شود قطعاً با مشخص شدن حریم و محدوده‌ها، بهتر می‌توان از آثار باستانی حفاظت کرد. 

انتظار می‌رود راه و شهرسازی، معاون عمرانی استاندار، شخص استاندار و نمایندگان مجلس این مطالبه اساسی مردم را پیگیری و مشکل را برطرف کنند.
کمالی با بیان این‌که در حال حاضر ساخت و سازها بر اساس طرح هادی انجام می‌شود، می‌گوید: توقع ما و مردم خارگ این است که مسئولان استانی سریع‌تر پیگیری کنند و این طرح را به سرانجام برسانند.


دغدغه اهالی جزیره

عضو شورای شهر خارگ با تاکید بر تدوین و تصویب طرح جامع خارگ اظهار می‌کند: یکی از دغدغه‌های اصلی اهالی شریف خارگ بحث تصویب طرح جامع خارگ است که باید از برنامه‌های مهم و اولویت‌دار شهرداری و شورای اسلامی شهر خارگ باشد. 
 
«لطف‌الله علی‌پور» می‌افزاید: تحقق این فرایند بی‌تردید به رشد و توسعه شهر کمک شایانی می‌کند و به‌طور قطع منافع و مصالح شهروندان تامین می‌شود.
وی با اشاره به این‌که طرح جامع خارگ ترسیم کننده چشم‌انداز و افق شهر برای آینده است، تاکید می‌کند: بدون شک مهم‌ترین نیاز شهر خارگ، تصویب و اجرای طرح جامع است که به موجب آن می‌توان با نیازسنجی علمی به برنامه‌‌ریزی دقیق، هدفمند و جامعی برای زیرساخت‌های توسعه شهر دست پیدا کرد. 

علی‌پور می‌گوید: توقع ما و مردم خارگ این است که مسئولان استانی و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی هرچه سریع‌تر همراه و همگام با شورای اسلامی شهر پیگیری کنند و این طرح را به سرانجام برسانند.


خارگ؛ منتظر تصمیمی سرنوشت‌ساز

 یک عضو شورای شهر خارگ می‌گوید: سال‌ها انتظار، سال‌ها تلاش، سال‌ها ممارست در راهروهای وزارتخانه‌ها برای تصویب طرح جامع خارگ تاکنون به نتیجه نرسیده است.

«یوسف وطن‌دوست» می‌افزاید: طرح جامع، جزو قوانین وزارت کشور بوده، وجودش برای هر شهر لازم است. با این طرح حقوق شهروندان احقاق و حریم شهر نمایان می‌شود.
عضو شورای شهر خارگ ادامه می‌دهد: ۱۴ سال تلاش کردیم و هنوز هیچ. طرح جامع حق مردم خارگ است؛ مردمی که پای این نظام ایستاده‌اند حق دارند از برکات طرح جامع شهری بهره‌‌مند شوند. مردم انتظار زیادی ندارند و فقط جاری شدن قوانین کشور را می‌خواهند اما پس از سال‌ها انتظار طرح جامع خارگ به  کریدور تصمیم‌گیری 3 وزارتخانه رسیده است.

وطن‌دوست تصریح می‌کند: مسئولان برای رضایت مردم هم که شده از لاک وعده خارج شوند، آستین همت بالا زنند و ما را تنها نگذارند. وی می‌افزاید: جزیره خارگ به لحاظ استراتژیک شرایطی ویژه دارد و از دولت تدبیر و امید انتظار داریم هرچه سریع‌تر طرح جامع شهری خارگ را پس از سال‌ها تعیین تکلیف کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید