• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 19 خرداد 1398
کد مطلب : 58113
+
-

اعتراض مکزیکی‌‌ها به توافق با ترامپ

آمریکا
اعتراض مکزیکی‌‌ها به توافق با ترامپ

3روز مذاکره نمایندگان آمریکا و مکزیک بر سر بحران ورود مهاجران از کشورهای فقیر آمریکای مرکزی به خاک آمریکا به نتیجه رسید تا دونالد ترامپ بالاخره بتواند مدعی شود که جنگ تعرفه‌ای که به راه انداخته، در گوشه‌ای از جهان با پیروزی هم همراه بوده است.
رئیس‌جمهور آمریکا دیروز در پستی توییتری از توافق میان هیأت‌های مذاکره‌کننده آمریکایی و مکزیکی خبر داد؛ توافقی که براساس آن، مکزیک سد راه مهاجران می‌شود و آمریکا هم در مقابل، از اعمال تعرفه 5درصدی روی کالاهای تولیدی مکزیک صرف‌نظر می‌کند. ریاست هیأت‌های مذاکره‌کننده را وزرای خارجه دو طرف بر عهده داشتند و قرار است جزئیات آن از روز دوشنبه اجرایی شود.
براساس متنی که از سوی وزارت خارجه آمریکا منتشر شده، مکزیک قرار است برای کنترل وضعیت در مرز آمریکا، دست به اقدامات «بی‌سابقه» بزند. مبارزه با شبکه‌های قاچاق انسان در مکزیک بخشی از این اقدامات خواهد بود. دولت مکزیک همچنین با اعزام 6هزار نیروی مرزبانی به جنوب این کشور در مرز گواتمالا موافقت کرده است. مکزیک مسیر عبور شهروندان فقیر گواتمالا و دیگر کشورهای آمریکای مرکزی برای رسیدن به خاک آمریکاست. این نیروها قرار است مانع ورود این مهاجران غیرقانونی به مکزیک شوند.
به‌طور کلی موضوع مقابله با مهاجرت به آمریکا و به‌طور خاص مهاجرت از مکزیک و دیگر کشورهای آمریکای مرکزی به این کشور، از 3سال پیش، یعنی زمانی که دونالد ترامپ اعلام کرد قصد ورود به انتخابات را دارد، جزو محورهای سخنرانی‌های او بود. خیلی زود این موضوع به یکی از وعده‌های انتخاباتی او هم تبدیل شد. بسیاری از رأی‌دهندگان در ایالت‌های هم‌مرز با مکزیک، به‌خصوص در تگزاس اساسا به همین دلیل به نامزد جمهوریخواهان رأی دادند. ترامپ بارها مهاجران مکزیکی را «عده‌ای متجاوز» نامید و قول داد روند ورود این افراد به خاک آمریکا را متوقف کند.

اعتراض به توافق
مکزیک پس از چین و کانادا، سومین شریک تجاری آمریکاست. مکزیکی‌ها حدود 346میلیون دلار کالا به آمریکا صادر می‌کنند و حدود 265میلیون دلار از آمریکا واردات دارند. بر این اساس، تراز تجاری به نفع مکزیک است. دونالد ترامپ که در ساخت دیوار مرزی با مکزیک همچنان ناکام مانده، هفته پیش دولت مکزیک را تهدید کرد اگر مانع حرکت مهاجران به سمت خاک آمریکا نشود، روی کالاهای ساخت این کشور تعرفه 5درصدی وضع می‌کند. به گفته او، این 5درصد قرار بود تا 6‌ماه آینده به 25درصد برسد. تعرفه 25درصدی همان تعرفه‌ای است که رئیس‌جمهور آمریکا روی کالاهای ساخت چین نیز اعمال کرده و دوطرف را به یک جنگ تجاری بی‌انتها کشانده است.
توافق اخیر اما باعث شد تا به گفته ترامپ «فعلا» موضوع اعمال تعرفه منتفی شود. این توافق را باید حاصل کنار آمدن آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس‌جمهور مکزیک، با دولت آمریکا دانست. اوبرادور سال گذشته با وعده مقابله با زیاده‌خواهی ترامپ در تعامل با مکزیک در انتخابات شرکت کرد و پیروز میدان شد. اکنون اما کنار آمدن او با آمریکا، واکنش منفی مردم مکزیک را به‌دنبال داشته است. مکزیکی‌ها در برخی شهرهای جنوبی دست به تجمع زدند و توافق امضاشده را توهین به حق حاکمیت کشورشان خواندند.


مکزیکی‌ها و آمریکا

طبق آمار دولتی در آمریکا، بیش از 11درصد از جمعیت این کشور را مکزیکی‌ها تشکیل می‌دهند؛ یعنی حدود 37میلیون نفر. روند ورود غیرقانونی مکزیکی‌ها به خاک آمریکا به‌دنبال کار و زندگی بهتر، اتفاق تازه‌ای نیست. در این میان بسیاری دستگیر می‌شوند و بسیاری هم از چنگ مأموران می‌گریزند و در ایالت‌های مختلف آمریکا به زندگی غیرقانونی خود ادامه می‌دهند. بسیاری از این افراد حتی ازدواج می‌کنند و بچه‌دار هم می‌شوند. گزارش‌های مرزبانی آمریکا نشان می‌دهد روند ورود غیرقانونی مهاجران به آمریکا طی 2دهه گذشته کاهش داشته است. در سال2000 بیش از یک‌میلیون و 600هزار نفر در مرز آمریکا و مکزیک دستگیر شدند. این میزان در سال2017 یعنی همان سال که ترامپ به قدرت رسید، به 300هزار نفر کاهش پیدا کرد. این رقم طی 5دهه گذشته کمترین بوده است. با این حال، طی سال2018 و سال‌جاری میلادی، شمار افرادی که در مرز دستگیر شده‌اند بار دیگر افزایش پیدا کرده است و در 6‌ماه نخست امسال به حدود 600هزار نفر رسیده است. بیشتر این افراد از هندوراس، السالوادور و گواتمالا هستند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید