• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 19 خرداد 1398
کد مطلب : 57906
+
-

کمین حادثه در شهربازی‌های قدیمی تبریز

فرماندار تبریز: تا زمان رفع عیوب دستگاه‌های غیراستاندارد شهربازی ائل‌گلی پلمب این دستگاه‌ها ادامه خواهد داشت

ایمنی
کمین حادثه در شهربازی‌های قدیمی تبریز

علی خدایی | تبریز - خبرنگار:


شهر تبریز در چند دهه اخیر و زمانی که جمعیتش به زحمت به یک میلیون نفر می‌رسید، شهربازی‌های ائل‌گلی و باغلارباغی را داشت و حالا هم که جمعیتش ۲ میلیون نفر است، باز همان 2 شهربازی قدیمی میزبان کودکان و خانواده‌هایشان هستند.

با این تفاوت که سال‌ها از عمر دستگاه‌های بازی آن‌ها گذشته است و البته این دستگاه‌های قدیمی با وجود حادثه‌ساز بودنشان باز هم به کارگرفته می‌شوند. در روزهای اخیر و تنها پس از چند هفته از آغاز به کار شهربازی ائل‌گلی طی روز‌های اخیر انتشار یک فیلم از دستگاه‌های فرسوده و خراب این شهر‌بازی در فضای مجازی  موجب واکنش شهروندان شد. فیلمی که واکنش سریع فرماندار تبریز و دستور  پلمب این شهربازی را در پی داشت. 


ادعاهای بهره‌برداران دستگاه‌های شهربازی ائل‌گلی

مرور حادثه‌های تلخ سال‌های گذشته در ائل‌گلی که به مرگ چندین نفر هم منجر شد عامل تغییرات گسترده در مدیریت و همچنین دستگاه‌های شهربازی بود تا چهره این شهر بازی کاملاً دگرگون شود؛ دستگاه‌هایی که نه مالکان یکسانی دارند نه بهره‌برداران یکسان. برخی دستگاه‌های استیجاری و برخی توسط سرمایه‌گذاران خریده شده‌اند.

«علی مرامی» یکی از اجاره‌کنندگان دستگاه‌های شهربازی ائل‌‌گلی با بیان این‌که دستگاه وی چند روزی است پلمب شده و اجازه استفاده از آن داده نمی‌شود، می‌گوید: چند روز قبل کارشناسان استاندارد به دنبال پلمب چند دستگاه این دستگاه را هم به علت نقص فنی پلمب کردند در حالی که این دستگاه تا همین سال قبل مشکلی نداشت و امسال هم به خوبی کار می‌کرد.  وی ادامه می‌دهد: این دستگاه حادثه‌ساز نیست و در صورت خراب شدن متوقف و تعمیر می‌شود اما رفع ایراداتی که گرفته می‌شده است هزینه‌های سنگینی برای ما دارد. 


پلمب به خاطر حفظ جان شهروندان

فرماندار تبریز با بیان این‌که تعدادی از دستگاه‌های شهربازی ائل‌گلی تبریز فرسوده هستند، می‌گوید: گزارش‌های مردمی در این زمینه وجود داشت که فرمانداری تبریز مجبور به ورود مستقیم به این موضوع شد. بازرسان اداره کل استاندارد هم از این دستگاه‌ها بازرسی کردند و نقص فنی و فرسوده بودن این دستگاه‌ها تأیید شده است.  

«بهروز مهدوی» با اشاره به پلمب حدود 30 دستگاه در این شهربازی عنوان می‌کند: هرچند این دستگاه‌ها از سوی مالکان یا مستاجران مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، جان شهروندان برای مدیران تبریز مهم‌تر از کسب درآمد موقتی برای عده‌ای بوده؛ بنابراین این اقدام به صورت ضربتی انجام شده و احتمالاً تا آخر خرداد هم این پلمب ادامه داشته باشد.  

وی البته از شهروندان هم می‌خواهد تا از وسایل معیوب در این شهر بازی یا شهربازی‌های دیگر استفاده نکنند و بیشتر مراقب جان خود باشند و البته تذکری جدی هم به بهره‌برداران دستگاه‌ها می‌دهد که امنیت جانی مردم را در نظر داشته باشند. 


عدم تمدید گواهینامه استاندارد؛ علت اصلی پلمب

مدیر کل استاندارد آذربایجان شرقی بارد ضمنی مواضع فرماندار تبریز در مورد فرسوده بودن و نقص فنی دستگاه‌های شهربازی ائل‌گلی تبریز می‌گوید: تمامی دستگاه‌های شهربازی ائل‌گلی تبریز گواهی استاندارد دارند و تا این دستگاه‌ها گواهی نداشته باشند اجازه فعالیت داده نمی‌شود ولی باید به صورت سالانه کنترل شده و استاندارد این دستگاه‌ها تمدید شود. 

«سامان فرشی‌حق‌رو» ادامه می‌دهد: عملیات پلمب به صورت قانونی انجام شده و دستگاهی که گواهی سالانه را نداشته باشد به عنوان یک دستگاه غیراستاندارد شناخته می‌شود و باید از ادامه کار آن جلوگیری شود. وی در پاسخ به انتقاد از دریافت هزینه جالب توجه در قبال تمدید گواهی استاندارد این دستگاه‌ها عنوان می‌کند: کار بازرسی از سوی شرکت‌های فعال و تأییدشده بخش خصوصی انجام می‌شود و بازرسان هم کارشناسان خبره فنی هستند.

با توجه به برون‌سپاری این بازرسی‌ها دریافت هزینه هم طبیعی خواهد بود.  این مسئول تاکید می‌کند: ممکن است دستگاه‌ها در بازرسی ایرادی نداشته باشند و هزینه‌های دیگری بر فرد بهره‌بردار تحمیل نشود اما برای اطمینان از عملکرد دستگاه این بازرسی‌ها ضروری است.

این خبر را به اشتراک بگذارید