• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 19 خرداد 1398
کد مطلب : 57912
+
-

حذف دلالان از خرید و فروش محصولات کشاورزی

در این مراکز به افراد علاقه‌مند مجوز معاملات مستقیم با خریداران داده خواهد شد تا در همان مکان، عرضه مستقیم محصولات داشته باشند

کشاورزی
حذف دلالان از خرید و فروش محصولات کشاورزی

شهرستان ارومیه به عنوان تولیدکننده عمده محصولات باغی به‌ویژه سیب در رتبه ششم کشوری قرار دارد و هر سال با افزایش تولید این محصول شاهد تلنبار شدن آن در کنار جاده‌ها هستیم. اما امسال با توجه به برنامه‌ریزی برای بهبود اوضاع مناطقی از استان مخصوصاً در شهرستان ارومیه که به تولید انبوه محصولات باغی رسیده‌اند، 13 مرکز خرید احداث و راه‌اندازی خواهد شد. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در گفت‌وگو با تسنیم با بیان این مطلب اظهار کرد:‌ برای ایجاد این مراکز خرید از سازمان تعاون روستایی خواستار معرفی مراکز خرید عمده‌ای شدیم که در نزدیکی باغ‌های محصولات کشاورزی باشد و خرید و فروش به‌راحتی برای هر دو طرف خریدار و فروشنده صورت بگیرد. بر این اساس، سازمان تعاون روستایی 13 مرکز عمده خرید در استان از جمله مناطق بالانج، باراندوز، دیزج مرگور مرگور، سیلوانا، سرو و جاده مهاباد را معرفی کرده است.

«رسول جلیلی» عنوان کرد: البته این تعداد مرکز خرید برای فروش محصولات باغی استان کافی نیست. با درخواست از وزارت جهاد کشاورزی کشور کد اختصاصی برای تخصیص جواز تأسیس به بخش خصوصی گرفتیم تا بتوانند از این طریق بازار محلی را برای کشاورزان ایجاد کنند.

وی تأکید کرد: در این مراکز عمده خرید محصولات کشاورزی به افراد علاقه‌مند مجوز معاملات مستقیم با خریداران را می‌دهیم تا در همان مکان عرضه مستقیم محصولات داشته باشند. یکی از مشکلات عمده استان یعنی وجود واسطه‌ها و دلالان را از این طریق حذف می‌کنیم؛ واسطه‌هایی که پدر کشاورز را درآورده‌اند و هیچ یک از حرکاتی غیرقانونی‌شان در جایی ثبت نمی‌شود و بدون پرداخت مالیات قیمت‌های بازار را کنترل می‌کنند و عامل خیلی از گرانی‌ها هستند.

جلیلی با اشاره به مشکلات صادرکنندگان تأکید می‌کند: طرح تعهد‌سپاری ارزی یکی از نگرانی‌های صادرکنندگان است، چراکه باید درآمد حاصل از صادرات را به ‌صورت ارز نیمایی به بانک مرکزی برگشت دهند. همچنین از دیگر مشکلات صادرات ارتباطات بین‌المللی است و نیازمند همکاری وزارت امور خارجه در این مورد هستیم تا با کشورهایی مانند عراق، افغانستان و پاکستان مراودات سودمندی مانند سال گذشته برقرار کنیم. وی با اشاره به بیمه‌های صادرکنندگان می‌گوید: تغییرات لحظه‌ای در مجوز صادرات سبب ایجاد وقفه در امور شده است، چراکه برنامه‌ها از قبل تدوین می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی می‌افزاید: با این‌که سال گذشته قیمت‌ها افزایش پیدا نکرد و تولیدکنندگان با هزینه پایین تولید کردند امسال افزایش قیمت‌ها سبب بالا رفتن هزینه‌های تولید و به تبع آن افزایش قیمت محصولات کشاورزی شده است. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی همچنین از برداشت گل محمدی از ۸۰ هکتار اراضی زیر کشت این محصول در استان خبر داد و گفت:‌ میزان تولید گل‌ تر از اراضی زیر کشت این محصول در استان بیش از ۲۰۰ تن است که در مقایسه با سال‌های قبل افزایش چشمگیری داشته است.

جلیلی بیان کرد: بیشترین سطح زیر کشت مربوط به شهرستان خوی با سطح زیر کشت ۴۰ هکتار و بعد از آن ارومیه با سطح زیر کشت حدود ۲۰ هکتار است. حدود ۴۰ درصد از محصول تولیدی به سایر شهرستان‌ها صادر و ۴۰ درصد جذب صنایع تبدیلی استان و بقیه در کارگاه‌های سنتی و خانگی تبدیل به گلاب و مربا می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید