• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 12 خرداد 1398
کد مطلب : 57609
+
-

عبور از خاموشی با کاهش ساعات اداری

طی سال‌های اخیر، با گرم شدن هوا، ساعت کار ادارات دولتی کاهش چشمگیری پیدا می‌کند

گزارش
عبور از خاموشی با کاهش ساعات اداری

سیدعلیرضا شریفی|  اهواز- خبرنگار:


پایان اردیبهشت و آغاز ماه سوم بهار در خوزستان به معنی پایان روزهای خوش‌آب و هوای بهاری و آغاز تابستانی داغ است. در همین روزها دمای هوا در اهواز و آبادان به 46 و 47 درجه سانتیگراد رسید تا رکورد روزهای گرم در ماه خرداد شکسته شود.گرم شدن دمای هوا در خوزستان سبب شد استاندار از همان روزهای ابتدایی سال دستور تغییر ساعات کاری ادارات را صادر کند و به منظور پایداری شبکه برق در استان از شرکت‌های توزیع برق اهواز و استان بخواهدبر روند مصرف برق در ادارات نظارت و در صورت مشاهده تخلف، با آن برخورد کنند.چند سالی است که مدیریت ارشد خوزستان برای کاهش مصرف برق در تابستان و پایداری شبکه برق به تغییر ساعات کاری ادارات اقدام می‌کند. همین موضوع سال گذشته سبب شد 1804 مگاوات در مصرف شبکه برق استان صرفه‌جویی شود.


صرفه‌جویی در مصرف برق

معاون وزیر نیرو در امور برق چندی پیش اظهار کرد: مدیریت 1500 مگاواتی در حوزه برق خوزستان سبب می‌شود در شرایط فعلی 150 هزار میلیارد ریال در این حوزه صرفه‌جویی شود.«همایون حائری» گفت: سال گذشته 2200 مگاوات در پیک بار صرفه‌جویی شد. این در حالی است که نیروگاه‌های برق‌آبی 5 هزار مگاوات کمتر برق تولید کرده بودند.وی وابسته بودن خوزستان به نیروگاه‌های برق‌آبی را مشکل‌زا دانست و افزود: از سرمایه‌گذاری در زمینه احداث نیروگاه‌های حرارتی و ترکیبی در خوزستان استقبال و به صورت ویژه از آن حمایت می‌کنیم.حائری گفت: با توجه به اقدامات انجام شده در حوزه برق خوزستان، اجازه هیچ خاموشی و محدودیتی را در این استان نمی‌دهیم. شبکه برق خوزستان در تابستان پیش رو پایدار خواهد ماند.


ادارات در خط مقدم صرفه‌جویی

برخی کارشناسان معتقدند تعطیلی زودهنگام ادارات راه‌حل موقت برای عبور از خاموشی است اما دولتی‌ها هر سال با اعتقاد بیشتری این موضوع را پیش می‌برند. رئیس‌جمهوری نیز درباره کاهش ساعات کاری ادارات در روزهای گرم سال گفت: در فصل تابستان مدام به مردم گفته می‌شود که در مصرف آب و برق صرفه‌جویی کنند ولی نباید از این نکته غافل شویم که دولت، ادارات و وزارتخانه‌های آن باید در خط مقدم صرفه‌جویی آب و برق باشند.

«حسن روحانی» افزود: از تمامی وزرا می‌خواهم و این موضوع را ابلاغ می‌کنم که تمامی زیرمجموعه‌های آنها در 3 ماه تابستان امسال مصرف آب و برق خود را کنترل کنند.وی تاکید کرد: اگر مصرف این بخش‌ها بالاتر از سال گذشته باشد، باید مسئولان مربوطه آنها تغییر کنند.


لزوم توسعه انرژی‌های پاک

یک کارشناس حقوق شهروندی در این باره به همشهری می‌گوید: به صورت طبیعی تعطیلی زودهنگام ادارات سبب صرفه‌جویی در میزان مصرف انرژی می‌شود، اما باید راه جایگزینی در نظر گرفت که کار اداری مردم هم لنگ
 نماند.«سینا موسوی» بیان اظهار می‌کند: الکترونیکی شدن خدمات دولت و شهرداری‌ها یکی از راه‌هایی است که باید در خوزستان با سرعت بیشتری پیش برود تا کاهش ساعات کاری ادارات به برنامه‌‌ریزی شهروندان لطمه‌ وارد نکند.
وی می‌افزاید: سال 95 مصوبه خوبی در هیات دولت تصویب شد که طبق آن، اکنون همه دستگاه‌های دولتی و شهرداری‌ها موظفند 20 درصد از برق نمورد نیاز خود را از محل انرژی‌های تجزیه‌پذیر و پاک تامین کنند.

این کارشناس حقوق شهروندی بیان می‌کند: امیدواریم همه دستگاه‌های دولتی هرچه سریع‌تر برای اجرایی شدن این مصوبه اقدام کنند چراکه این مصوبه 4 اثر جدی دارد. اثر نخست بهینه‌سازی مصرف انرژی، اثر دوم جلوگیری از آلودگی هوا، اثر سوم کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و اثر چهارم نیز برگشت ساعات کاری ادارات به روال قبلی و خدمات‌دهی مناسب‌تر به شهروندان است.


عبور از تابستان بدون خاموشی

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان نیز به همشهری می‌گوید: 8880 مگاوات مصرف برق  برای پیک مصرف تابستان امسال پیش‌بینی شده است. باید، با مدیریت مصرف و صرفه‌جویی 961 مگاواتی که به شرکت‌های برق استان ابلاغ شده است، مصرف پیک را در محدوده 7919 مگاوات سال قبل نگه داریم. 

«محمود دشت ‌بزرگ» اظهار می‌کند: در همین راستا ساعت کاری ادارات خوزستان از اول خرداد تا ۱۸ خرداد از 7 صبح تا 13 و 30 دقیقه و از ۱۹ خرداد تا پایان شهریور از 7 صبح تا ۱۳ خواهد بود. شرکت‌های برق منطقه‌ای خوزستان و توزیع برق بر پایش و اجرای صحیح این برنامه نظارت می‌کنند.وی جلب رضایت و همکاری صنایع را برای کاهش مصرفشان در پیک، استفاده از ظرفیت رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی و برگزاری سمینار و همایش را برای گروه‌های مرجع از دیگر برنامه‌های کاهش مصرف در پیک عنوان کرد.


افزایش ظرفیت شبکه

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان با بیان این‌که نیروگاه‌های حرارتی و برق‌آبی استان توان تولید حدود 9 هزار مگاوات را در تابستان خواهند داشت، می‌گوید: پس از تعمیرات برنامه‌ریزی‌شده تا پایان خردادماه، تمام واحدهای تولید برق - جز نیروگاه دز و نیروگاه کارون3 - در مدار خواهند بود.

وی در خصوص چرایی کاهش ساعات اداری و اقدامات مدیریت مصرف با وجود تولید نیروگاه‌های برق‌آبی و حرارتی بیان می‌کند: درست است که نیروگاه‌های خوزستان می‌توانند برق مورد نیاز آن را در ساعت‌های پیک تامین کنند، اما باید توجه داشت که در شبکه برق استان با کشور تبادل نیاز صورت می‌گیرد. ممکن است در بخش تولید حادثه‌ای پیش بیاید یا بارگیری با ظرفیت بالا و طولانی‌مدت از ترانس‌ها که عمر بالایی هم دارند در شبکه خللی ایجاد کند.دشت ‌بزرگ عنوان می‌کند: با همکاری‌های صورت‌گرفته پیش‌بینی شده است که از ظرفیت نیروگاه‌های صنایع نیز استفاده و حدود 600 مگاوات‌آمپر نیز در این بخش به ظرفیت شبکه اضافه شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید