• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 11 خرداد 1398
کد مطلب : 57421
+
-

مزاحمت ماهواره‌های اینترنت برای آرامش آسمان شب

مزاحمت ماهواره‌های اینترنت برای آرامش آسمان شب

شکایت‌های علاقه‌مندان به آسمان شب به‌ویژه منجم‌های آماتور از نخستین محموله ماهواره‌های اسپیس‌ایکس که قرار است در آینده اینترنت ماهواره‌ای را فراهم کنند، هر روز بیشتر می‌شود.
مسئله اصلی اینجاست که در نخستین فاز پروژه موسوم به استارلینک تنها ۶۰ماهواره به مدار نزدیک زمین ارسال شده است. این ماهواره‌ها هم‌اکنون به اندازه‌ای نورانی هستند که روی رصد آسمان شب تأثیر منفی بگذارند و مجموعه 12هزار عددی از آنها، می‌تواند مشکلات بزرگ‌تری را برای منجمان به‌وجود بیاورد.

به‌گزارش همشهری، این ماهواره‌ها پس از 2بار تعویق، بالاخره هفته گذشته به فضا ارسال شدند. استارلینک پروژه ایلان ماسک برای تامین اینترنت سراسری در کره زمین با سرعت حداکثر یک گیگابیت بر ثانیه است.در ابتدای پرتاب هنگامی که ماهواره‌ها هنوز پنل‌های خورشیدی‌شان را کامل جهت‌دهی نکرده و به همین‌خاطر بسیار نورانی‌تر بودند، اما حالا به‌نظر کمی وضعیت بهتر شده است. ایلان ماسک که سال‌هاست ایده تامین اینترنت ماهواره‌ای را در ذهن دارد، در واکنش به انتقادها گفته است ماهواره‌های استارلینک به‌صورت عادی در آسمان جلب توجه نمی‌کنند مگر اینکه کسی با دقت دنبال آنها گشته و پیدایشان کند. 

موضوع رصدی جدید
در مقابل انتقادها از برهم‌خوردن آرامش آسمان‌شب گروهی هم علاقه‌مند به رصد همین ماهواره‌ها شده‌اند. شرکت «ردیتور» (Redditor) موفق به توسعه ابزاری موسوم به «جنس‌تی‌استر» (Jens T. Satre) شده است که این ابزار به افراد کمک می‌کند تا از زمان عبور این ماهواره‌ها از شهرشان باخبر شوند.

این ابزار با «ردیاب تی.ال.ای» (TLE Tracker) به شما کمک می‌کند تا بتوانید محاسبه کنید که چه زمانی ماهواره‌های استارلینک از آسمان محل سکونت شما رد خواهند شد. البته قابل ذکر است که این ابزار با دقت ۱۰۰درصدی نمی‌تواند به شما بگوید چرا‌که این ماهواره‌ها به سرعت در حال حرکت به سوی فضا هستند اما این ابزار با انجام محاسباتی می‌تواند تا حدی به علاقه‌مندان کمک کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید