• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 8 خرداد 1398
کد مطلب : 57247
+
-

آیا کلاس‌ها و آموزشگاه‌های خصوصی باعث تجاری شدن آموزش و بالا رفتن استرس امتحانات می‌شوند؟

دوپینگ آخر سال

شبنم سیدمجیدی

مارک تواین گفته بود که هیچ وقت اجازه نمی‌دهم مدرسه‌ام مانع تحصیلاتم شود. این جمله هنوز هم حداقل در نظام آموزشی کشور ما صادق است، نه؟ مدارس به‌جای آنکه چگونه زندگی کردن در دنیای واقعی و چطور خارج از چارچوب‌ها فکرکردن، چطور سازگارشدن با واقعیت‌های زندگی و چگونگی تجارت یا پس‌انداز پول و... را یاد بدهند فقط برای آینده نزدیک ما برنامه‌ریزی می‌کنند؛ آینده نزدیک یعنی نمره گرفتن در امتحانات پایان سال یا در نهایت قبول شدن در کنکور دانشگاه. برای رسیدن به این هدف، دانش‌آموزان یاد می‌گیرند که چطور مطالب درسی را حفظ کنند و چطور به هر طریقی نمره بگیرند. می‌خواهد روش مورد استفاده، شرکت در کلاس‌های خصوصی پایان ترم باشد، گرفتن نمونه سؤالات امتحانات از معلم یا استفاده از کتاب‌های کمک درسی باشد. نمره تنها چیزی است که اهمیت دارد.
مهدی بهلولی، کارشناس آموزشی با تأیید این نکته که در این زمانه آموزش تبدیل به یک کالا برای فروش شده است و کلاس‌های خصوصی در این زمینه بسیار مؤثرند می‌گوید:«اغلب دانش‌آموزان اگر در طول سال خوب درس بخوانند، از این کلاس‌ها بی‌نیاز هستند. شاید موارد استثنایی هم باشد مثلا دانش‌آموزی که در کلاس مدرسه یادگیری ضعیفی دارد واقعا به کلاس‌های فوق برنامه نیازمند است. اما به‌طور کلی کلاس‌های خصوصی چیز خاص و عمیقی به دانش‌آموز یاد نمی‌دهد و فقط او را برای امتحان آماده می‌کند.»
او در مورد استرس دانش‌آموزان می‌گوید:«دانش‌آموزانی که کلاس نمی‌روند، فکر می‌کنند آنهایی که می‌روند چیزهایی یاد می‌گیرند که در مدرسه به آنها گفته نمی‌شود. کتاب‌های کمک آموزشی نیز با همین مشکل مواجه است. این کتاب‌ها برای بازارگرمی موارد زیادی را خارج از درس اصلی، به محتوای خود اضافه می‌کنند و دانش‌آموز استرس می‌گیرد و فکر می‌کند که درس سخت است و یاد نمی‌گیرد. کلاس‌های فوق برنامه هم همین گونه به این موضوع دامن می‌زنند.»

تحریف آموزش درست
بعضی می‌گویند این روزها موفقیت تحصیلی در گروی کلاس‌های خصوصی است و همین می‌تواند موجب استرس در دانش‌آموزان شود و فکر کنند بدون این کلاس‌ها نمی‌توانند موفق باشند. بهلولی نظر متفاوتی دارد؛«بستگی به این دارد که موفقیت تحصیلی را چه تعریف کنیم؟ اگر گرفتن نمره خوب باشد، اغلب آنها که کلاس خصوصی می‌روند، نمره خوب می‌گیرند. آنها برای امتحانات دوپینگ می‌کنند. از 5روز قبل شروع می‌کنند و نمونه سؤالات را می‌خوانند، معلم بارها برایشان توضیح می‌دهد و 2روز بعد از امتحان هم کلا مطالب آموزشی را فراموش می‌کنند. چون یادگیری وقتی پایدار است که در درازمدت رخ دهد. نمی‌توان چنین چیزی را به‌عنوان یک دستاورد آموزشی یا موفقیت دانست شاید دانش‌آموز حتی 20 بگیرد اما این موفقیت آموزشی نیست.»

این خبر را به اشتراک بگذارید