• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 8 خرداد 1398
کد مطلب : 57241
+
-

هشدار مرکل درباره اوج‌گیری پوپولیسم در اروپا

صدر‌اعظم آلمان در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان بر وظیفه تاریخی آلمان برای مقابله با ناسیونالیسم تأکید کرده است

اروپا
هشدار مرکل درباره اوج‌گیری پوپولیسم در اروپا




آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، درباره اوج‌گیری جنبش‌های ناسیونالیستی در سراسر اروپا هشدار داده و گفته است که آلمان مشخصا وظیفه‌ای تاریخی برای مبارزه با این نیروهای تهدیدکننده دارد.
مرکل‌ در گفت‌وگوی اختصاصی با سی‌ان‌ان درباره وظیفه آلمان برای مبارزه با ملی‌گرایی گفته است: «در آلمان، به‌صورت مشخص، ملی‌گرایی باید در یک بافت خاص درنظر گرفته شود؛ بافتی که از گذشته ما می‌آید و این یعنی ما باید بیشتر از دیگران هوشیار باشیم.»
او در گفت‌وگو با کریستین امانپور، که یک روز بعد از انتخابات پارلمانی در اروپا انجام شده‌، گفته است که آلمان باید با «شبح گذشته» مقابله کند. اشاره او به اوج‌گیری احساسات ناسیونالیستی در دوران نازی‌های آلمان است که باعث بروز جنگ جهانی شد و زندگی را بر یهودیان در آلمان و اروپا تلخ و فاجعه‌بار کرد. او گفته است: «باید به جوانانمان بگوییم که تاریخ چه چیزی برای ما و دیگران به همراه داشته است.»
او عقب‌نشینی در مقابل پوپولیست‌ها را به‌شدت رد کرده و گفته است: «ما باید نشان بدهیم که چرا دمکراسی می‌خواهیم، چرا تلاش می‌کنیم تا به راه‌حل دست پیدا کنیم، چرا همیشه می‌خواهیم که خودمان را در جای دیگران بگذاریم، چرا با نارواداری مقابله می‌کنیم، و چرا نقض حقوق بشر را تحمل نمی‌کنیم.»

حمایت از مهاجران
او با اشاره به اوج‌گیری یهودی‌ستیزی در آلمان، به‌وجود روحیه ضدیهودی در کشورش اشاره کرده و گفته است: «تا امروز حتی یک کنیسه یا مرکز نگهداری کودکان و یا مدرسه یهودیان در آلمان نبوده است که به نگهبانی پلیس نیاز نداشته باشد.»
مرکل، موج پوپولیسم اروپایی و حمایت از گروه‌های راست افراطی، ازجمله آلترناتیو برای آلمان را عامل بروز چنین شرایطی می‌داند. او در این گفت‌وگو، یک‌بار یگر از تصمیمش برای قبول نزدیک به یک میلیون مهاجر در آلمان دفاع کرده و گفته است که بهترین راه برای مدیریت مهاجرت در مواقعی که بحران‌های انسانی وجود دارد، مانند موارد عراق و سوریه، نه بستن درها که مطمئن‌بودن از این موضوع است که مهاجران احساس کنند، به آنها اهمیت داده ‌‌شده و از آنها مراقبت می‌شود.

استقبال از انتخابات پارلمان اروپا
مرکل در بخش دیگری از صحبت‌هایش، به موضوع انتخابات پارلمانی که یک روز قبل از مصاحبه برگزار شد، پرداخته و گفته است که‌ از میزان افزایش مشارکت مردم در این انتخابات، رضایت دارد. حزب دمکرات مسیحی، حزب خانم مرکل، همچون دور پیشین در انتخابات برنده اول بود، هرچند نسبت به دور قبل، درصد کمتری از آرا را کسب کرده است.
حزب سبزهای آلمان، در اتفاقی تاریخی، بعد از حزب دمکرات مسیحی به‌عنوان دومین حزب، ‌برنده انتخابات شد. مرکل در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان، گفته است که مسائلی که سبزها به آن می‌پردازند، ازجمله مسئله تغییرات اقلیمی، ‌حالا یک چالش بزرگ است و حزب خودش هم به این مسئله به‌عنوان یک چالش نگاه می‌کند.
مرکل در آلمان متهم است که هوادار صنایع آلمان است و برای گردش چرخ‌های صنعت، با سوزاندن زغال‌سنگ موافق است. این اتهام در حالی به او زده می‌شود که مرکل پیش‌تر به‌خاطر حمایت‌های آشکار و علنی‌اش از انرژی‌های سبز و پاک، لقب «صدراعظم اقلیمی» را گرفته بود. در واقع، او یکی از جدی‌ترین منتقدان تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از پیمان محیط‌زیستی پاریس به‌شمار می‌رود.

لزوم رابطه با آمریکا
 او به نوع رابطه‌اش با دونالد ترامپ پرداخته و گفته است که تمامی صدراعظم‌های آلمان ملزم به ایجاد رابطه با روسای جمهوری آمریکا بوده‌اند. مرکل گفته است: «یکی از مهم‌ترین تصمیم‌هایی که آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم گرفت، ‌این بود که به آلمان و اروپا این فرصت را بدهد که توسعه پیدا کنند. آمریکا همیشه از ما دفاع کرده است.»
معمولا اینطور گفته می‌شود که مرکل، با باراک اوباما رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، ‌روابط بهتری داشته است. با این حال، او به سی‌ان‌ان گفته است که تعامل با اوباما شروع خوبی نداشته و در ابتدا اصلا آسان نبوده است.

فمینیسم به روایت مرکل
مرکل در میانه چهارمین و آخرین دور رهبری خود است. او در این مدت‌، رهبر یکی از قدرتمند‌ترین کشورهای دنیا بوده و بسیاری او را قدرتمندترین زن دنیا می‌دانند.  او معتقد است که حضور در چنین جایگاهی، او را در قبال زنان و دختران مسئول می‌کند. او به سی‌ان‌ان گفته است که برداشتش از فمینیسم، چیزی است که ماکسیما، ملکه هلند، به او القا کرده است. او گفته است: «ملکه هلند برایم تعریف کرده است که فمینیسم به این معناست که زنان در هر جایی، ‌از سیاست گرفته تا دنیای رسانه، در جوامع تجاری یا هر جای دیگری، از همان حقوقی برخوردار باشند (که مردان برخوردارند)... برابری همین است. این هدف ماست اما ما هنوز به آن نرسیده‌ایم. ما نیاز داریم که زنان بیشتری در این عرصه‌ها باشند و این یعنی مردان باید روش زندگی خود را تغییر دهند.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید