• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
چهار شنبه 8 خرداد 1398
کد مطلب : 57225
+
-

صف‌آرایی کاسبان تحریم در برابر زنگنه

جنگ لفظی بین وکلای بابک زنجانی و وزارت نفت بالا گرفت


منتقدان و مخالفان داخلی و خارجی خواسته یا ناخواسته یک هدف را دنبال می‌کنند؛ زنگنه باید برود. شایعه‌سازی در داخل کشور و بهره‌برداری مخالفان در خارج از مرزها، یکی از اصلی‌ترین سنگر‌های ایستادگی در برابر تحریم‌های نفتی را هدف قرار داده تا آنجا که وزارت اطلاعات می‌گوید در شرایطی که دشمن با تحمیل جنگ اقتصادی و تحریم‌های شدید نفتی، به‌دنبال شکستن قدرت نظام است، انتظار دارد همه دلسوزان نظام، در تقویت و همگرایی بیشتر کوشا باشند. البته کهنه‌کارترین وزیر پس از انقلاب ایران با هجمه‌ها و انتقادها بیگانه نیست، او بیژن نامدار زنگنه است و در برابر فساد و رانت، خوشنام؛ حالا مخالفان و منتقدانش روی گزینه شائبه فساد یکی از پاکدست‌ترین دولتمردان تاریخ ایران دست گذاشته‌اند و بر این نظر هستند که با این ترفند می‌توان او را از صدارت به زیر کشید. رؤیای شیرین برای دلالان نفتی که آرزوی‌شان فروش نفت ایران خارج از ضوابط قانونی است به بهانه دور زدن تحریم‌ها، اما زنگنه کوتاه نمی‌آید و زیر بار فروش نفت در دالان‌های تاریک و مشکوک نمی‌رود. استیضاح احتمالی زنگنه به نفع کیست؟

نبرد وکلا
همزمان با برخی تحرک‌های تعدادی از نمایندگان منتقد وزیر نفت برای به جریان انداختن استیضاح بیژن نامدار زنگنه و جوسازی برخی مخالفان علیه وزیر نفت، حالا وکلای وزارت نفت و بابک زنجانی روایت متفاوتی از نشست اول خرداد 1398ارائه می‌کنند. اصغر هندی، نماینده حقوقی وزارت نفت می‌گوید: بابک زنجانی وزیر نفت را تهدید کرد: «به‌زودی جای من و زنگنه عوض می‌شود.» او در گفت‌وگو با ایرنا در پاسخ به اینکه آیا شایعه تهدید وزیر نفت از سوی بابک زنجانی پیش از جریان‌سازی‌های اخیر علیه وزیر نفت صحت دارد، گفت: در ادامه جلساتی که با حضور نمایندگان دستگاه‌های ذیربط برای تبادل نظر درباره مسائل مرتبط با پرونده در زندان و با حضور بابک زنجانی برگزار می‌شود، چهارشنبه اول خرداد ۹۸ نیز جلسه‌ای تشکیل شد که در آنجا آقای زنجانی ادعا کرد استیضاح آقای زنگنه در مجلس رأی خواهد آورد. هندی تأکید کرد: زنجانی در این جلسه مدعی شد به‌زودی جای ما با هم عوض خواهد شد و من آزاد و شما زندانی می‌شوید. نماینده حقوقی وزارت نفت افزود: البته زنجانی تاکنون چندین شکایت علیه مسئولان مختلف کشور ازجمله وزیر نفت به‌دلیل اخلال در نظام اقتصادی مطرح کرده و دیگر این شکایت‌ها و تهدیدها عادی شده است. او تأکید کرد وزارت نفت با کمک و حمایت دستگاه قضایی همچنان پیگیر دریافت مطالبات از بابک زنجانی است.

واکنش وکیل بابک زنجانی
ساعتی پس از این اظهارنظر وکیل بابک زنجانی تأکید کرد: موکلم هیچ‌گاه وزیر نفت را تهدید نکرده است. رسول کوهپایه‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا، مدعی شد: اظهارات آقای هندی مبنی بر اینکه آقای زنجانی وزیر نفت را تهدید کرده، کذب محض است. او ادامه داد: جلسه‌ای در اول خرداد با حضور من به‌عنوان وکیل آقای زنجانی، معاون دادستان تهران، مسئولان بانک مرکزی و نماینده وزارت اطلاعات برگزار شد. او با بیان اینکه موضوع جلسه مذکور بحث درباره بازپرداخت بدهی‌های بابک زنجانی بود، توضیح داد: من در کنار آقای زنجانی نشسته بودم و به هیچ عنوان مطلبی که آقای هندی اعلام کرده‌ که بابک زنجانی وزیر نفت را تهدید کرده و گفته به‌زودی من آزاد می‌شوم و شما زندانی، صحت ندارد. او تأکید کرد: نباید به‌دلیل حواشی مجلس علیه آقای زنگنه، نماینده وزارت نفت چنین اظهاراتی را بیان کند.

   کارتخوان‌های مشکوک
انتقادها و تلاش‌ها برای تحت فشار قراردادن وزیر نفت پس از ماجرای وجود دستگاه‌های کارتخوان متعلق یک کارمند قراردادی وارد فاز تازه‌ای شد تا آنجا که وزارت اطلاعات در اطلاعیه رسمی، مطالب و ادعاهای مطرح شده در برخی رسانه‌ها و تریبون‌ها درباره کشف تخلفات مالی در دفتر وزیر نفت را کذب خواند. براساس این اطلاعیه، یک کارمند اداری در دفتر وزیر نفت از پوز کارتخوان استفاده می‌کرده که این موضوع را معاونت اقتصادی وزارت اطلاعات پیگیری و با کارمند خاطی برخورد کرد و به دستور وزیر نفت، کارمند قراردادی یادشده، از ادامه خدمت معلق شد. وزارت اطلاعات با اشاره به اینکه گردش ۱۰ میلیارد تومانی پوزهای یادشده صحت ندارد، افزود: میزان گردش و تراکنش‌های ثبت شده در کارتخوان دلیلی بر وجود و اثبات تخلف و جرم احتمالی نیست. وزارت اطلاعات تأکید کرده است: ادعای بروز بحث و اختلاف بین وزیران نفت و اطلاعات درباره این قضیه کاملاً کذب و خلاف واقع است؛ چنان که در مقابله با مفاسد، وزیر نفت همیشه از اقدامات وزارت اطلاعات حمایت و پشتیبانی کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید