• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
چهار شنبه 8 خرداد 1398
کد مطلب : 57220
+
-

کاهش قیمت خودرو با فروش سهم دولت

نقد خبر
کاهش قیمت خودرو با فروش سهم دولت


      خبر: محمد حسینی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه کاهش قیمت خودرو ارتباطی به واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا ندارد، گفت: با این حال اگر مدیر دولتی برای این شرکت‌ها درنظر گرفته نشود، با تولید کالای رقابتی روبه‌رو می‌شویم که می‌تواند بر قیمت تمام‌شده تأثیر مثبت بگذارد.

      نقد: یکی از بحث‌های کلیدی درمورد قیمت خودرو در ایران هزینه تمام‌شده تولید است. محاسبات آماری از جنبه تعداد پرسنل فعال در این کارخانه‌ها، چگونگی استفاده از تکنولوژی روز و همینطور هزینه‌های مالی نشان می‌دهد شرکت‌های خودروساز ایرانی در غیاب واحد‌های تحقیق و توسعه فعال، خودرو را با قیمت بسیار زیادی تولید می‌کنند که بخشی از بالا بودن قیمت خودرو، ناشی از هزینه‌های مالی این شرکت‌هاست. به بیان ساده هزینه مالی به این معناست که شرکت‌ها برای تامین منابع مالی مورد نیاز خود چه وام‌هایی و با چه نرخ سودی می‌گیرند. مطابق اطلاعات موجود در صورت‌های مالی خودروسازان، این شرکت‌ها سالانه چندین هزار میلیارد تومان صرف بازپرداخت اصل و بهره وام‌های دریافتی می‌کنند که هزینه مالی آنها را به‌شدت افزایش داده است.

برآوردهای قبلی همشهری نشان می‌دهد این هزینه‌های مالی سالانه قیمت خودرو را دست‌کم 5درصد افزایش می‌دهد. طی سال‌های گذشته شرکت‌های خودروساز(بخوانید دولت) از طریق انجام معاملات تودرتو یا اصطلاحا عنکبوتی خودشان بخش زیادی از سهام خودشان را (از طریق شرکت‌های زیرمجموعه) خریده‌اند و عملا حاکمیت دولت را در این شرکت‌ها تثبیت کرده‌اند. یعنی پول‌هایی که می‌توانست صرف تولید شود صرف خرید سهام خود شرکت‌ها شده و به جای آن وام‌هایی با بهره‌های سنگین از بانک‌ها گرفته شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید