• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
چهار شنبه 8 خرداد 1398
کد مطلب : 57229
+
-

مناقشه رجیستری، بازار گوشی موبایل را به هم ریخت

دورخیز واردکنندگان متخلف با تشکیل شرکت‌های جدید برای ورود به بازار تلفن همراه

موبایل
مناقشه رجیستری، بازار گوشی موبایل را به هم ریخت


علی ابراهیمی/ روزنامه‌نگار
اجرا نشدن مصوبه کارگروه تامین برای تداوم رجیستری گوشی موبایل مسافری از ابتدای خردادماه موجب کمبود عرضه و گرانی 15درصدی قیمت‌ها در بازار تلفن همراه شد.

به گزارش همشهری، با وجود مصوبه کارگروه تامین برای تداوم رجیستری گوشی تلفن همراه مسافری تا اطلاع ثانوی، اجرایی نشدن این مصوبه از ابتدای خرداد‌ماه زمینه‌ساز کمبود و گرانی گوشی شده است. بررسی شرایط بازار گوشی موبایل در حالی از کاهش شدید عرضه و افزایش 15درصدی قیمت برخی برندهای گوشی در مراکز عمده فروش این کالا حکایت دارد که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تداوم رجیستری گوشی‌های مسافری را شایعاتی کذب تلقی کرده اما مسئولان صنفی از تشکیل شرکت‌های جدید برای واردات گوشی موبایل توسط اعضای هیأت‌مدیره شرکت‌های متخلف قبلی خبر داده و تأکید می‌کنند این رویه‌ شکل‌گیری انحصار در بازار گوشی موبایل را به‌دنبال خواهد داشت.

تکذیب آزاد‌سازی‌ واردات گوشی مسافری
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بازشدن دوباره سایت رجیستری گوشی تلفن همراه مسافری را شایعاتی کذب قلمداد کرد و گفت: سایت واردات مسافری گوشی تلفن همراه بعد از این فقط به مسافران واقعی امکان ثبت و ورود گوشی را می‌دهد.حمیدرضا دهقانی‌نیا با بیان اینکه ستاد در آخرین جلسه خود با حضور وزیر کشور، اعلام کرد که از پایان اردیبهشت دیگر امکان ثبت گوشی‌های تلفن همراه برای غیرمسافرها در سایت مسافری گمرک وجود نخواهد داشت، افزود: ارتباط بین گمرک و نیروی انتظامی از اول خرداد98 برقرار شده و تنها افرادی که مسافر واقعی باشند، امکان استفاده از 80دلار معافیت مسافری را دارند. او افزود: برای پی بردن به منبع شایعات هفته گذشته مبنی بر بازشدن سامانه رجیستری گوشی مسافری، باید به این موضوع اندیشید که چه‌کسی از بازشدن این سامانه سود می‌برد.

اجرا نشدن مصوبه شورای تأمین
رئیس اتحادیه صوتی، تصویری و تلفن همراه در گفت‌وگو با همشهری، با انتقاد از توقف رجیستری گوشی‌های مسافری از ابتدای خردادماه، گفت: براساس مصوبه اخیر جلسه شورای تامین استان به ریاست وزیر کشور مقرر شده تا زمانی که واردکنندگان رسمی نتوانند گوشی تلفن همراه مورد نیاز بازار را تامین کنند، واردات و رجیستری گوشی مسافری همانند گذشته ادامه داشته باشد. ابراهیم درستی با تأکید بر اینکه سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای توقف رجیستری گوشی مسافری باید مصوبه‌ای برای لغو مصوبه قبلی شورای تامین دریافت کند، افزود: تا زمانی که مصوبه جدیدی ابلاغ نشود، رجیستری گوشی مسافری بلامانع است و هردستگاهی که این مصوبه را اجرا نکند باید جوابگو باشد.  به گفته او، مصوبه تداوم رجیستری گوشی مسافری به‌دلیل تامین نشدن نیاز بازار و کمبود و افزایش بی‌رویه قیمت آن در بازار با پرداخت عوارض و حقوق دولتی بوده است. درستی با بیان اینکه متأسفانه از چند روز پیش سایت رجیستری گوشی تلفن همراه بسته شده است، گفت: نیاز ماهانه بازار به گوشی تلفن همراه حدود یک میلیون و 200 تا یک میلیون و 300هزار دستگاه است که 85درصد آن از طریق واردات مسافری تامین می‌شود و اکنون متوقف شده است. نماینده وزیر صنعت در اتاق اصناف، افزود: امیدواریم که ستاد مبارزه با قاچاق از این مصوبه قبلی شورای تامین تمکین کند و در این زمینه چهارشنبه نشستی در وزارت کشور برگزار خواهد شد.

   خطر انحصار در بازار گوشی تلفن همراه

 رئیس اتحادیه صوتی، تصویری و تلفن همراه، گفت: قبلا برخی شرکت‌های متخلف با دریافت ارز 4200تومانی گوشی‌های وارداتی را با قیمت‌های گزاف به مردم فروختند که موجب ورود قوه قضاییه و زندانی شدن مدیران عامل این شرکت‌ها شد اما اکنون بعضی اعضای هیأت‌مدیره این شرکت‌ها با تشکیل شرکت‌های جدیدی برای ورود مجدد و انحصار در بازار تلفن همراه دورخیز کرده‌اند. درستی با اشاره به اینکه اکنون نیز برخی شرکت‌های وارد‌کننده با سوءاستفاده از کمبود گوشی در بازار، گوشی‌های وارداتی را با قیمت‌های بالا به مردم می‌فروشند که مصداق بارز گرانفروشی است و از کلیه هموطنان می‌خواهیم که از خرید گوشی بدون فاکتور خرید خودداری کنند. نماینده وزیر صنعت در اتاق اصناف، افزود: بهتر است ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز آخرین آمار واردات گوشی توسط واردکنندگان رسمی را اعلام کند تا مشخص شود که آیا این واردکنندگان حداکثر قادر به تامین 10درصد نیاز بازار هستند یا خیر؟ به‌گفته او فروشندگان تقصیری در گرانی گوشی ندارند چرا که این کالا را با قیمت بالا از تامین‌کنندگان دریافت می‌کنند. وقتی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اتحادیه تعمیرکاران و واردکنندگان غیرمرتبط نشست برگزار می‌کند، نمی‌توان انتظار بهبود روند تامین و ثبات بازار گوشی تلفن همراه را داشت، بهتر است بررسی کنند که مدیرعامل کدام شرکت‌ها به‌دلیل تخلف در واردات گوشی در زندان به‌سرمی‌برند.

این خبر را به اشتراک بگذارید