• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 8 خرداد 1398
کد مطلب : 57171
+
-

استخرهایی که سلامت مردم را تهدید می‌کنند

مسئولان بهداشت خرم‌آباد می‌گویند اصول بهداشتی استخرها زیر ذره‌بین آنهاست و از ابتدای امسال تاکنون 3 استخر متخلف به دادگاه معرفی شده‌اند

نمای نزدیک
استخرهایی که سلامت مردم را تهدید می‌کنند

فاطمه حافظی|  خرم آباد - خبرنگار:

هر سال در فصل گرما استفاده از استخرها برای شنا افزایش می‌یابد. مردم ترجیح می‌دهند در گرمای هوا تنی به آب بزنند و ساعاتی از اوقات فراغت خود را با آب‌تنی سپری کنند.اما بهداشت استخرهای لرستان همواره یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های خانواده‌هاست. آنها می‌گویند بهداشت در استخرها زیر ذره‌بین مسئولان استخر و مسئولان مربوط استان نیست و این می‌تواند سلامت آنها به خصوص کودکانشان را به خطر بیندازد؛ موضوعی که مسئولان دانشگاه علوم‌پزشکی نیز آن را تایید می‌کنند.


نبود نظارت بر بهداشت استخرها

یکی از شهروندان به خبرنگار همشهری می‌گوید: مسئولان از یک طرف ورزش و رفتن به محیط‌های ورزشی را توصیه می‌کنند اما از طرف دیگر سلامت و بهداشت این محیط‌ها تضمین‌شده نیست.«رضا کرمی» می‌افزاید: استخرهای شهر خرم‌آباد از لحاظ بهداشتی مشکل دارند و گهگاه افراد دچار مشکلات پوستی می‌شوند.این شهروند می‌گوید: جایی که باید تامین‌کننده سلامت مردم باشد، نباید به خطری برای سلامت آنها تبدیل شود.


ضرورت نظارت سختگیرانه مسئولان

یکی دیگر از شهروندان عنوان می‌کند: آب استخرهای خرم‌آباد دیر به دیر عوض می‌شود و استفاده زیاد از کلر هم یکی دیگر از مشکلات آنهاست.«محبوبه قلندری» می‌افزاید: تعویض آب استخرها بر اساس میزان استفاده از آنها باید مرتب انجام شود تا سلامت مردم به خطر نیفتد.این شهروند بیان می‌کند: مردم هزینه استفاده از استخر را به شرط سالم بودن آب و محیط آن پرداخت می‌کنند. بنابراین لازم است که هم نظارت دقیق‌تر و سختگیرانه‌تری روی استخرها صورت بگیرد و هم با استخرهای سهل‌انگار قانونی برخورد شود.


رقابتی بین استخرها نیست

یکی دیگر از شهروندان بیان می‌کند: مردم برای تامین و تضمین سلامت خود به استخر می‌روند، نه این‌که بخواهند سلامتشان را به حراج بگذارند. «رضا باقری» می‌گوید: نبود نظارت، تذکرهای صوری، عدم برخوردهای قانونی و تشدید مجازات‌ها و در نظر نگرفتن جریمه برای متخلفان باعث شده است که هر سال موضوع آلوده بودن استخرها رسانه‌ای شود. وی ادامه می‌دهد: تعداد کم استخرها در خرم‌آباد باعث شده است که مالکان آنها به رقابت، ایجاد شرایط بهتر و ارائه خدمات مطلوب به شهروندان فکر نکنند و فقط به دنبال کسب درآمد و سود بیشتر باشند.


تشدید بازرسی‌ها از روند کار استخرها

در این رابطه رئیس مرکز بهداشت و درمان شهرستان خرم‌آباد به همشهری می‌گوید: بازرسی و نظارت بر استخرها یکی از اقدامات این مرکز است و هرچند وقت یک بار انجام می‌شود.«مهرداد حسین‌پور» می‌افزاید: در زمینه بازرسی و نظارت بر استخرها میزان کلر آب، وضعیت بهداشتی، امکانات شست‌و‌شو و بهداشت محیط و... در دستور کار قرار دارد و رعایت نشدن هر کدام از آنها به دادن اخطار منجر می‌شود.وی به تعداد کم استخرها اشاره می‌کند و می‌گوید: به دلیل این موضوع و افزایش استفاده از استخرها، نمی‌توان آنها را تعطیل کرد. فقط می‌توانیم بازرسی‌ها و نظارت‌ها را برای رعایت نکات بهداشتی تشدید کنیم.

حسین‌پور می‌افزاید: از سوی دیگر، کم بودن تعداد استخرها موجب شده است مردم چاره‌ای جز استفاده از همین استخرهای موجود نداشته باشند. این در حالی است که اگر تعداد آنها افزایش یابد، خود به خود بین استخرها رقابت به وجود می‌آید و مالکان آنها تلاش می‌کنند بهداشت را کاملا رعایت کنند، وگرنه مشتریان خود را از دست می‌دهند.رئیس مرکز بهداشت و درمان شهرستان خرم‌آباد اظهار می‌کند: شهرستان خرم‌آباد درمجموع ۹ استخر دارد و از ابتدای سال ۹۸ تاکنون ۱۲ بار بازدید و بازرسی از آنها صورت گرفته است.حسین‌پور می‌افزاید: بین این استخرها ٣ مورد بودند که بعد از دادن تذکرات لازم، به دادگاه معرفی شدند. این نشان می‌دهد که سلامت مردم برای ما شوخی‌بردار نیست و با متخلفان و کاهلان برخورد می‌کنیم. 

این خبر را به اشتراک بگذارید