• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
چهار شنبه 8 خرداد 1398
کد مطلب : 57168
+
-

اما و اگرهای دفع پسماند در 3 روستای قزوین

روستاهایی که برای ساخت سایت پسماند صنعتی انتخاب شده‌اند زمین‌های کشاورزی و مراتع دارند بنابراین این طرح می‌تواند به محیط‌زیست این مناطق آسیب وارد کند

زیست‌بوم
اما و اگرهای دفع پسماند در 3 روستای قزوین

ایلیا جاوید|  قزوین - خبرنگار:


یکی از مواردی که در حیطه محیط‌زیست از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است دفع پسماندهاست. در این بین برخی پسماندها چون پسماندهای ویژه، صنعتی و... به جهت آلودگی‌هایی که ایجاد می‌کنند از اهمیت بیشتری برخوردارند در نتیجه لازم است در این موارد حساسیت بیشتری به خرج داد. 
3 نقطه در استان قزوین به عنوان محل‌هایی برای ساخت سایت پسماند صنعتی در نظر گرفته شده‌اند که این نقاط شامل 2 روستا تفک و آب‌باریک در شهرستان بویین‌زهرا و روستای خرمدشت در شهرستان تاکستان است. با توجه به آلودگی‌هایی که دفع پسماندهای صنعتی به وجود می‌آورد، نیاز است مکان‌های مناسبی برای دفع این پسماندها در نظر گرفته شود، اما نقاط یادشده که برای دفع این پسماندها در نظر گرفته شده‌اند زنده‌اند به این معنی که حیات در آنها جریان دارد. 

از مراتع این مناطق برای چرای دام‌ها استفاده می‌شود و زمین‌های حاصلخیزی نیز دارند در حالی که با تبدیل شدن این مناطق به زباله‌دانی برای پسماندهای صنعتی، حیات این مناطق به خطر می‌افتد. بنابراین انتخاب محل‌های راه‌اندازی سایت دفع پسماندهای صنعتی نیازمند کارشناسی دقیق‌تری است تا طبیعت آسیب کمتری ببیند. 


 بدون هماهنگی 

علی رحمانی فرماندار شهرستان بویین‌زهرا درباره ساخت سایت پسماند صنعتی در 2 روستای تفک و آب‌باریک گفت: این قضیه بدون هماهنگی با مسئولان شهرستان بویین‌زهرا بوده است و سخت با آن مخالفیم و مردم نیز این موضوع را به‌هیچ‌وجه برنمی‌تابند. وی ادامه داد: وجود سایت پسماند محمدآباد به اندازه کافی اوضاع زیست‌محیطی شهرستان بویین‌زهرا را آشفته کرده و به اندازه کافی آلایندگی و مشکلات زیست‌محیطی برای این شهرستان به وجود آورده است و دیگر به سایت پسماند صنعتی نیازی نیست. 


کارشناسی برای ساخت سایت

روح‌الله بابایی صالح نماینده مردم بویین‌زهرا در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که با ساخت سایت پسماند صنعتی در روستاهای این شهرستان کاملا مخالف است، اظهار کرد: در حال حاضر سایت پسماند محمدآباد به زباله‌دانی برای کل استان قزوین تبدیل شده است. 

سایت محمدآباد دقیقا در منطقه‌ای ساخته شده است که طوفان و باد اتفاق می‌افتد و پسماندهای موجود در این سایت را به مناطق اطراف که زمین‌های کشاورزی هستند، می‌برد. حیوانات و احشام این پسماندها را می‌خورند و گوشت این حیوانات را نیز مردم می‌خورند. این مشکلات به دلیل سوءمدیریت و حفاظت و نگهداری ناصحیح است. با توجه به این موضوعات صحیح نیست در حیطه تاکستان سایت پسماند صنعتی ساخته شود. 
وی افرود: سایت‌های دفع پسماند باید در مناطق لم‌یزرع ساخته شوند. برای ساخت سایت‌های پسماند باید کارشناسی، مدیریت، فکر و مطالعه انجام شود، سپس سایت راه‌اندازی شود نه این‌که مثل سایت محمدآباد نخست سایت را بسازند و سپس مشکلاتش را بررسی کنند. 


نظر دهیاران

دهیار روستای تفک با اشاره به شرایط این روستا گفت: متاسفانه قبل از این اقدام نیز یک سایت 15هکتاری از روستا به منظور انتقال آرامستان شهر بویین‌زهرا انتخاب شد که با مخالفت اهالی روستا اقدام اجرایی در منطقه انجام نگرفته است. مرادی توضیح داد: این‌که هیچ‌یک از اعضای شورا و حتی دهیار روستا در جریان جزئیات این سایت نیست یعنی این‌که مطالعه و کارشناسی در منطقه انجام نشده است، چراکه با یک کار کارشناسی ساده متوجه می‌شدند بسیاری از این زمین‌ها زراعی هستند و برای مابقی آن نیز مجوز چرا از منابع طبیعی استان اخذ شده است. 

رمضانی دهیار روستای آب باریک نیز با بیان این‌که این روستا آب چند روستای اطراف را نیز تامین می‌کند، تصریح کرد: این منطقه اصلا برای راه‌اندازی سایت پسماند صنعتی مناسب نیست، زیرا دارای مراتع برای چرای دام‌هاست، زمین‌های کشاورزی بسیار خوبی دارد و با ساخت سایت پسماند صنعتی این زمین‌ها از بین می‌روند و چند روستا درگیر مشکلات فراوانی می‌شوند. 


مخالفت با راه‌اندازی سایت پسماند در خرمدشت

فرماندار تاکستان با بیان این‌که موضوع ساخت سایت پسماند صنعتی در روستای خرمدشت در حد پیشنهاد بوده است، گفت: انجام تفکیک زباله در روستای خرمدشت پیشنهاد شده بود که با توجه به مشکلاتی که این قضیه در پی دارد با آن موافقت نشد. رضا طاهری ادامه داد: به دلیل وجود زمین‌های کشاورزی درجه یک، وجود سد نهب، ایجاد آلودگی برای آب‌های زیرزمینی، ایجاد آلودگی برای کارخانه‌ها و صنایع شهر صنعتی خرمدشت که قرار است مستقر شوند، با راه‌اندازی سایت پسماند صنعتی موافقت نشد. طبق مصوبه‌ای که وجود دارد نه تنها سایت پسماندهای صنعتی بلکه صنایع آلاینده نیز نمی‌توانند در این مکان فعالیت کنند. 


استفاده از تکنولوژی‌های جدید

نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی نیز در مورد موضوع سایت پسماندهای صنعتی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون با توجه به خطرات تولید زباله برای محیط‌زیست و افزایش تولید پسماند توسط شهروندان نیاز است برای مهار این پسماندها از تکنولوژی‌های جدید استفاده شود. امیدوارم شرایط و امکاناتی فراهم شود که با کمک بخش دولتی و بخش خصوصی شاهد توسعه این سیستم باشیم. 

بهمن طاهرخانی افزود: اطلاعات مربوط به محل ساخت و مباحث تخصصی مربوط به کارشناسان این حوزه است و وظیفه مسئولان و مدیران دولتی، استانی و شهرستانی و بنده به عنوان خدمتگزار مردم پیگیری و تعقیب این موضوعات است تا به نتیجه برسند. هرچند در صورت هرگونه خطر برای سلامتی مردم و محیط‌زیست به شدت با موضوع برخورد خواهیم کرد. 


روستاییان چه می‌گویند

محمد احمدی از اهالی روستای خرمدشت به همشهری گفت: نمی‌دانم قضیه ساخت سایت پسماند در این روستا تا چه اندازه‌ای صحت دارد، اما مسلّم است با توجه به مشکلاتی که سایت پسماند صنعتی در این منطقه برای مردم به وجود می‌آورد و زندگی آنها را با مشکلاتی چون بوی بد، بیماری و... مواجه می‌کند، مردم با این قضیه موافقت نمی‌کنند و اعتراضات خود را با مسئولان در میان می‌گذارند. 

خان باباپور سلیمانی از اهالی روستای تفک درباره ساخت سایت پسماند بیان کرد: مردم آخر هفته‌ها برای این‌که از هوای تازه بهره ببرند به این روستا می‌آیند. با تبدیل اینجا به سایت پسماند صنعتی این طبیعت از بین می‌رود. در صورت هر اقدامی اهالی با این موضوع به شدت برخورد خواهند کرد و مانع راه‌اندازی این سایت خواهند شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید