• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
سه شنبه 10 بهمن 1396
کد مطلب : 5709
+
-

نوروز مهمان خانه سیمین و جلال می‌شویم

مرمت خانه 2 نویسنده مشهور ایران مراحل پایانی را پشت سر می‌گذارد و روز 18اسفند برای پایان کار تعیین شده است

تهرانگردی
نوروز مهمان خانه سیمین و جلال می‌شویم

 

حامد فوقانی/ خبرنگار

 

«18اسفندماه امسال خانه‌موزه سیمین و جلال افتتاح می‌شود»؛ این خبر را مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران اعلام کرد. اینطور که علیرضا جعفری گفته مرمت اشیای خانه سیمین و جلال نیز به پایان رسیده و چیدمان کتابخانه نیز طبق سلیقه و چیدمان ساکنان این خانه صورت گرفته است.

به گزارش همشهری خانه سیمین دانشور و جلال آل‌احمد با زیربنای حدود 250مترمربع، شامل 2طبقه در خیابان دزاشیب، بن‌بست ارض قرار دارد. این خانه را 3‌سال‌و‌نیم پیش شهرداری تهران تملک کرد و پس از آن نیز تمامی کتاب‌ها، مقالات، دست نوشته‌ها و تابلو‌های آنان نیز از سوی خواهر خانم دانشور به شهرداری هدیه شد. حالا خانه سیمین و جلال در مراحل آخر احیا و بازسازی قرار دارد.

جعفری در این همین خصوص گفته است که هرچند خانه از کاربری شخصی تبدیل به مجموعه‌ای با کاربری عمومی (موزه) شده اما تمامی عملیات‌های استحکام بخشی و مقاوم‌سازی‌ ضمن حفظ اصول مرمت و احیا، براساس مداخله حداقلی صورت گرفته است. به همین منظور در این خانه قدیمی محوطه‌سازی، کف‌سازی و نازک‌کاری و ایمن‌سازی با دقت صورت گرفته است. نکته جالب اینجا بود که در میان راه بازسازی مسیر دسترسی آب انبار قدیمی نیز پدیدار شد و کارشناسان نسبت به مرمت آن نیز اقدام کردند. اینگونه که مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران نیز اعلام کرده در در موزه‌آرایی فضای این مجموعه نیز تلاش شده تا حس و حال مربوط به این فضا کاملا حفظ شود و نورپردازی خاصی برای آن درنظر گرفته شده است. جعفری گفت: «مجموعه‌های الحاقی همچون فضاهای خدماتی و رفاهی نیز با توجه به مبانی نظری همجواری در کنار یک بنای تاریخی، صورت گرفته است. سبک و شیوه قدیم در طراحی و چینش اشیای متعلق به منزل سیمین و جلال به مانند گذشته به نمایش درمی‌آید تا بازدیدکنندگان در عین بازدید با حس و حال هوای این مجموعه بیشتر انس بگیرند.»

خانه سیمین و جلال یک‌بخش جذاب هم دارد؛ دو بخش کتابخانه و فضایی برای مطالعه. در جریان بازسازی خانه هم سعی شده تا حس لازم در این بخش‌ها حفظ شود و برای این کار مرمت‌کاران از نویسندگان و هنرمندان هم کمک گرفته‌اند.

در این مسیر حتی از مهندسان سازه نیز نظرخواهی شده تا بنای قدیمی بتواند دست‌کم برای 150سال آینده باقی بماند.به هرترتیب این خانه که در سال 83به فهرست میراث ملی کشور اضافه شد تا چندی دیگر موزه شده و در آن به‌روی شهروندان گشوده خواهد شد. اگرچه اهالی هنر و معماری زودتر از اینها انتظار داشتند که کار مرمت خانه تمام شود اما شکایت حقوقی وراث جلال‌آل‌احمد به‌دلیل اختلافات خانوادگی، موضوع‌های فنی و تهیه مصالح خاص چندین بار کار را با تأخیر روبه‌رو کرد. طبق نظر کارشناسان مرمت این خانه نیازمند مصالح خاصی ازجمله موزاییک‌هایی بود که دیگر در بازار عرضه نمی‌شوند. بر همین اساس کارگاهی برای تولید موزاییک‌های مورد نیاز موقتا برپا شد تا از آن طریق موزاییک‌هایی با مشخصات قدیم تولید شود. به هر حال این خانه که زمانی یکی از مهم‌ترین پاتوق‌های اهل کتاب در تهران به شمار می‌رفت به‌زودی برای بازدید عموم آماده می‌شود. خانه سیمین و جلال می‌تواند یکی از جذاب‌ترین گزینه‌ها در تهران برای گردش‌های نوروزی باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید