• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 4 خرداد 1398
کد مطلب : 56913
+
-

اما و اگرهای ثبت ‌جهانی پل کشکان

فاطمه حافظی ـ خرم‌آباد - خبرنگار

وقوع سیل در لرستان در فروردین سال جاری موجب شد تعدادی از پل‌های تاریخی استان خسارت ببینند. در این بین، بیشترین خسارت به پل تاریخی کشکان وارد شد؛ پلی که در آستانه ثبت جهانی است و از زمان وقوع سیل با مشکلات زیادی روبه‌رو شده است. این پل با 3 هزار سال قدمت در شهرستان خرم‌آباد قرار دارد.
هرچند بعد از سیل برخی اقدامات برای جلوگیری از ورود خسارت‌های بیشتر به این پل تاریخی انجام شد، اما پایه آن 13 درجه به سمت رودخانه کج شده و باید یا این انحراف را در همین حد نگه داشت یا پل را به جای اول خود بازگرداند. هرکدام از این کارها به 15 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند. مسئولان می‌گویند انجام اقدامات با این میزان اعتبار باعث می‌شود این پل تا 100 سال آینده مستحکم بماند.
مدیر پایگاه پل‌های تاریخی لرستان در این باره به همشهری می‌گوید: با تخریب‌ها، کل بستر شسته شده و آب به زیر بستر پایه کج‌شده پل نفوذ کرده و زیر بسترها خالی شده است. این پایه پل نیز 13 درجه به سمت رودخانه کج شده است. هر کدام از این پایه‌ها بیشتر از 3 هزار تن وزن دارند.
علی مصطفی‌نژاد بیان می‌کند: البته این احتمال هم وجود دارد که به دلیل واژگون شدن پایه الحاقی در آب و حرکت آن به سمت پایین، به پایه پایینی پل کشکان ضربه خورده و ترک‌ ایجاد شده باشد چون بخشی از پایه پایینی پل هم از بین رفته است.
این مسئول با بیان این‌که 3 بند انحرافی برای پل کشکان ایجاد شده است، می‌گوید: این بندها موجب می‌شوند نفوذ آب به زیر بستر متوقف و جلو خالی شدن قسمت‌های بیشتری از بستر گرفته شود.
مصطفی‌نژاد می‌افزاید: همچنین 5 هزار کیسه ماسه در قسمت بستر، که بر اثر عبور آب خالی و به ایجاد حفره منجر شده بود، قرار داده شد. عملیات شاهدگذاری هم در حال انجام است تا ببینیم آیا انحراف 13 درجه‌ای پل بیشتر می‌شود یا ثابت باقی می‌ماند.
مدیر پایگاه پل‌های تاریخی لرستان همچنین با بیان این‌که برای عملیات رفع خطر (جلوگیری از کج شدن بیشتر پایه، ریختن طاقه) به 5 میلیارد تومان اعتبار ویژه و فوری نیاز است، تصریح می‌کند: در صورتی که این اعتبارات به‌موقع تامین شود، با انجام زیرسازی و مقاوم‌سازی می‌توان پل‌ها را برای 50 تا 100 سال آینده در برابر حوادث گوناگون مقاوم کرد. شاید کمبود اعتبار بر ثبت جهانی این پل تاثیر منفی داشته باشد و بنابراین مسئولان کشوری باید اعتبار لازم را تامین کنند تا نظر یونسکو برای ثبت این اثر جلب شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید