• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 4 خرداد 1398
کد مطلب : 56812
+
-

دعوت ظریف از چین و پاکستان برای حضور در چابهار

حمل‌ونقل
دعوت ظریف از چین و پاکستان برای حضور در چابهار


پنجشنبه گذشته، چابهار میزبان محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان بود و بخشی از این سفر نیز به بازدید ظریف از بنادر شهید بهشتی و شهید‌کلانتری چابهار اختصاص یافت.

به‌گزارش همشهری به نقل از وزارت راه و شهرسازی، وزیر امور خارجه در بازدید از بندر اقیانوسی شهید بهشتی، با بیان اینکه بنادر چابهار و گوادر مکمل یکدیگر هستند، گفت: ایران مایل است چین و پاکستان نیز در بندر چابهار نقش‌آفرینی کنند. ظریف افزود: بندر اقیانوسی چابهار می‌تواند حلقه وصل بسیاری از کشورها همچون چین، هند، پاکستان و افغانستان باشد به همین دلیل چابهار باید به شهر صلح منطقه تبدیل شود.

وزیر امور خارجه در جریان این سفر، در نشست بررسی راهبردهای منطقه‌ای، معرفی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بنادر شهید بهشتی و کلانتری، گفت: اعتقاد دارم که چابهار یک نقطه راهبردی برای کشور است. بندر چابهار از جهات مختلف می‌تواند برای ایران، منطقه و کشورهای همسایه باعث ثبات، توسعه و آرامش باشد. ظریف افزود: امکانات فراوانی که بندر چابهار دارد، برای آینده کشور ما به‌خصوص برای امنیت دسترسی جهانی بسیار راهبردی و با اهمیت است و می‌توان گفت یکی از آموزه‌های مهم جنگ تحمیلی ضرورت توجه به سواحل مکران است.
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اهمیت بندر چابهار برای توسعه کشور افغانستان گفت: توسعه کشور همسایه، توسعه ماست و امنیت در افغانستان امنیت در ایران را باعث می‌شود. او با اشاره به اینکه ایران بیش از ۴دهه است که میزبان مردم افغانستان بوده است، گفت: توسعه در افغانستان و جایگزینی اقتصاد غیررسمی با اقتصاد رسمی از طریق انتقال منابع و دارایی‌ها و ثروت‌های معدنی افغانستان و فعال شدن بخش تجارت این کشور میسر خواهد بود و چابهار تنها مسیری است که می‌تواند چنین امکانی را برای افغانستان تضمین کند.

 او با تأکید بر اینکه چابهار و گوادر دو بندر رقیب نیستند، افزود: این دو بندر شرکای راهبردی هم هستند و اینکه به رابطه بین این دو در قالب بازی با حاصل جمع صفر نگریسته شود، غلط است. به‌گفته ظریف، مسئولان بندر چابهار بر لزوم همراهی و هم‌افزایی سواحل مکران در ایران و پاکستان اتفاق‌نظر دارند و این دیدگاه دولت نیز هست. وزیر خارجه کشورمان با اشاره به لزوم گسترش همکاری‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در بندر چابهار گفت: مایل هستیم که چابهار به‌عنوان مکملی برای همکاری اقتصادی پاکستان - چین یا سیپک (پروژه کریدور اقتصادی چین – پاکستان) عمل کند و این علاقه‌مندی را به مسئولان آن 2کشور نیز منتقل کردیم.

او افزود: این علاقه در ایران وجود دارد که چابهار از مسیرهای زمینی، دریایی و هوایی به بندر گوادر پاکستان متصل شود. همچنین اتصال خط لوله انرژی ایران به گوادر، ایجاد یک منطقه مشترک صنعتی در مرز مشترک ایران و پاکستان و ایجاد منطقه آزاد در این مرز نیز پیگیری می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید