• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
چهار شنبه 1 خرداد 1398
کد مطلب : 56592
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/m47E
+
-

خوشه‌های‌ صنعتی در برنامه‌های‌ استان حمایت نمی‌شود

یک کارشناس حوزه صنعت و اقتصاد: ساماندهی خوشه‌های صنعتی نقش مهمی در توسعه صادرات غیرنفتی دارد

صنعت
خوشه‌های‌ صنعتی در برنامه‌های‌ استان حمایت نمی‌شود

آوا صادق |  اراک- - خبرنگار: 


با توجه به صنعتی بودن مرکزی و وجود بیش از 2 هزار و 800 صنعت در این استان باید از سوی مسئولان صنعت استان و مدیران بخش خصوصی به جایگاه و نقش خوشه‌های صنعتی در رونق تولید توجه ویژه‌ای شود.  خوشه‌های صنعتی مجموعه‌ای از شرکت‌ها و واحدهای صنعتی هستند که در یک رشته صنعتی و یک منطقه فعالیت می‌کنند و با ایجاد آن می‌توان به شرکت‌ها و واحدهای صنعتی که با فرصت‌ها و تهدیدهای مشترکی رو‌برو هستند کمک کرد. این واحدها باید یک خوشه صنعتی را ایجاد کنند که بتوانند با تعامل و هم‌افزایی در زمینه مقابله با مشکلات و مسائل موجود گام بردارند، البته این اقدام درکشورهای توسعه‌یافته  از سال‌های آغاز شده است. 

خوشه‌های صنعتی الگوهای موفقی در ساماندهی صنایع کوچک و متوسط هستند که می‌توانند با برجسته کردن مزیت‌های اقتصادی، انعطاف‌پذیری و تنوع تولید را نیز بهبود ببخشند. اکنون در استان مرکزی بیش از 90 درصد از مجموع بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی جزو صنایع کوچک و متوسط هستند که با توسعه خوشه‌های صنعتی در تولید ناخالص ملی و توسعه صادرات سهیم خواهند بود. 

قطعاً سهم ارزش افزوده استان مرکزی در مناسبت‌های اقتصادی کشور با استمرار خوشه‌های صنعتی در حوزه صنایع ریلی، سنگ، ایزوگام، تجهیزات نفت و گاز، پروفیل آلومینیوم، تریکو، قطعات خودرو و گل و گیاهان تزئینی در استان مرکزی افزایش پیدا خواهد کرد.


نبود خوشه‌های صنعتی

یک کارشناس حوزه صنعت و اقتصاد در این مورد می‌گوید: یکی از راه‌های رسیدن به رونق تولید و کسب و کار در استان با وجود صنایع مختلف از جمله صنایع ریلی، قطعه سازی، نفت، پتروشیمی، عایق‌های رطوبتی و... ساماندهی خوشه‌های صنعتی است. «شروین فدایی» بیان می‌کند: نبود خوشه‌های صنعتی و تکمیل نبودن زنجیره تولید در استان مهم‌ترین چالش پیش روی حوزه صنعت و معدن استان است که مشکلات بسیاری را در رونق تولید به وجود آورده است.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به اهمیت این موضوع و مشکلات تحریم‌ها و اقتصادی کشور فعالان عرصه اقتصاد و صنعت استان باید توجه جدی به تشکیل خوشه‌های صنعتی و تکمیل کردن زنجیره تولید در استان داشته باشند تا بتوانیم توان تولید ناخالص ملی در استان را افزایش دهیم.

این کارشناس حوزه صنعت و اقتصاد با اشاره به این‌که ساماندهی خوشه‌های صنعتی می‌تواند نقش مهمی در توسعه صادرات غیرنفتی داشته باشد اظهار می‌کند: با توجه به تحریم‌ها و شرایط اقتصادی حاکم بر کشور باید صادرات، به خصوص صادرات غیرنفتی را در برنامه‌های ویژه قرار دهیم که این مهم می‌تواند با تشکیل خوشه‌های صنعتی دست یافتنی شود. فدایی می‌افزاید: تحول در صنایع استان با توجه به ظرفیت‌های بی‌نظیر آن می‌تواند به افزایش حجم و تنوع محصولات صادراتی به کشورهای همسایه، توانمندسازی و توسعه بنگاه‌های خرد، کوچک و متوسط کمک بسیاری کند.

وی می‌گوید: با تشکیل خوشه‌های صنعتی در استان می‌توانیم علاوه بر توسعه بازار صادراتی، به افزایش توان ارائه خدمات فنی و مهندسی و تشکیل کنسرسیوم‌های تخصصی مرتبط با صنعت نیز دست یابیم.  این کارشناس حوزه صنعت و اقتصاد اضافه می‌کند: ساماندهی خوشه‌های صنعتی می‌تواند در زمینه بازتوانی و رونق تولید و کسب و کار در استان تأثیر بسیار زیادی داشته باشد که باید هرچه سریع‌تر نسبت به تشکیل آن اقدام شود.


توسعه پایدار با تشکیل خوشه‌های صنعتی

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی نیز در این زمینه می‌گوید: باید با حمایت از صنایع کوچک و متوسط استان در زمینه توسعه فراگیر خوشه‌های صنعتی گام برداشته شود تا این صنایع بتوانند در مناسبات اقتصادی مانند صنایع بزرگ عمل کنند. «مصطفی آمره‌ای» بیان می‌کند: برجسته کردن خوشه‌های صنعتی در استان مرکزی به طور یقین می‌تواند در زمینه توسعه پایدار در این استان تأثیرگذار باشد. بنابراین باید در زمینه حمایت و ایجاد مشوق سرمایه‌گذاری در صنایع کوچک و متوسط جدیت بیشتری وجود داشته باشد.

وی ادامه می‌دهد: در زمینه حیات اقتصادی خوشه‌های صنعتی استان مرکزی توجه جدی به بازتعریف و اصلاح روش‌های تولید، شناسایی بازار هدف، استفاده از صنایع تبدیلی و تولید کالای صادرات‌محور نیاز است. مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی می‌افزاید: تاکنون در استان برای ایجاد خوشه‌های صنعتی اقداماتی انجام شده که این روند باید تداوم داشته باشد.  

آمره‌ای به مزیت‌های این کار اشاره می‌کند و می‌گوید: از مزیت‌های توسعه خوشه‌های صنعتی می‌توان به بومی کردن فناوری، ایجاد فرصت‌های طلایی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، خدمات و تولید کالاهای مرغوب و... به منظور حضور در بازارهای داخلی و بین‌المللی اشاره کرد. وی می‌گوید: با توجه به اینکه صنعت استان تا حدودی توانسته از رکود نسبی در حوزه تولید و کسب و کار عبور کند به طور یقین توجه به زیرساخت‌های توسعه خوشه‌های صنعتی استان در ادامه این مسیر از اهمیت بسیار ویژه و خاصی برخوردار است. 

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی بیان می‌کند: با توجه به افزایش ضریب نفوذ صنایع کوچک و متوسط در شهرک‌های صنعتی استان باید در زمینه توسعه و تثبیت خوشه‌های صنعتی به منظور برون‌رفت از رکود واحدهای صنعتی برنامه‌ریزی و جدیت بیشتری وجود داشته باشد. آمره‌ای با اشاره به این‌که خوشه عایق‌های رطوبتی دلیجان می‌تواند الگویی برای خوشه‌های دیگر باشد ادامه می‌دهد: خوشه عایق‌های رطوبتی دلیجان توانسته از این مزیت استفاده کند و 60 درصد از مجموع تولیدات ایزوگام کشور را با ایجاد همگرایی و مشارکت بین فعالان این عرصه به خود اختصاص دهد. 


برنامه‌ریزی بلندمدت 

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک نیز در این رابطه می‌گوید: به منظور نیازسنجی بازار و هدف‌گذاری برای توسعه صادرات باید برای خوشه‌های صنعتی استان برنامه‌ریزی بلندمدت وجود داشته باشیم. «منوچهر توسطی» بیان می‌کند: در این زمینه باید بین صنایع و خوشه‌های صنعتی با مراکز علمی و دانشگاهی برنامه منسجم و تأثیرگذار تدوین شود که در استان مرکزی تا حدودی این موضوع محقق شده است.

وی ادامه می‌دهد: باور کردن و توجه بیشتر به خوشه‌های صنعتی در استان به عنوان چهارمین قطب صنعت کشور یکی از راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی است. بنابراین باید با توجه به ظرفیت‌های بالقوه استان در بخش‌های مختلف در زمینه شناسایی خوشه‌های مختلف دیگر برنامه‌ریزی هدفمند انجام شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک می‌افزاید: در استان مرکزی تاکنون اقدامات بسیار خوب و ارزشمندی انجام شده که با توجه به ظرفیت‌های استان هنوز جای کار در این زمینه و شناسایی خوشه‌های جدید وجود دارد. توسطی اظهار می‌کند: بهره‌گیری از خدمات خوشه‌های صنعتی در استان نیازمند تدوین یک استراتژی ساختاری مبتنی بر کالاهای صادرات‌محور است که این اقدام می‌تواند علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار به افزایش نرخ ارزش افزوده نیز کمک کند

این خبر را به اشتراک بگذارید