• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
دو شنبه 26 تیر 1402
کد مطلب : 197562
+
-

بمب‌های خوشه‌ای بی‎ضرر آمریکا!

بمب‌های خوشه‌ای بی‎ضرر آمریکا!

«کمتر از3-2 درصد از بمب‌های خوشه‌ای آمریکایی منفجر نشده باقی می‌ماند.» این، ادعای عجیب «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و «کالین‌کال»، معاون وزیر دفاع آمریکاست که در پاسخ به ابراز نگرانی‌های جهانی نسبت به ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین تلاش کرده‌اند تا فاجعه بودن استفاده از این تسلیحات کشنده در میادین جنگ را کم‌اهمیت جلوه دهند.
آمریکایی‌ها مدتی است که از تصمیم خود برای ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین خبر داده‌اند و با این کار حتی متحدان خود را که اغلب به معاهده منع استفاده از این تسلیحات پیوسته‌اند، در شرایط دشواری قرار داده‌اند. آنان اما در واکنش به غیرانسانی بودن استفاده از این تسلیحات مدعی شده‌اند که 97.9درصد از بمب‌ها که در میادین جنگ استفاده می‌شود همان زمان منفجر شده و به این ترتیب خطر چندانی علیه غیرنظامیان ایجاد نمی‌کند، اما واقعیت چیست؟
آمریکایی‌ها در شرایطی بمب‌های خوشه‌ای خود را برای غیرنظامیان نسبتا بی‌ضرر می‌دانند که کمیته‌ بین‌المللی صلیب‌سرخ اعلام کرده است۴۰ درصد از ریزبمب‌های یک بمب خوشه‌ای در لحظه‌ منفجر نمی‌شود. این، یعنی بمب‌های خوشه‌ای مانند مین‌های زمینی، تا مدت‌ها برای غیرنظامیان خطر ایجاد می‌کنند. این مهمات منفجر نشده از یک بمب خوشه‌ای می‌تواند سال‌ها یا حتی دهه‌ها پس از شلیک برای غیرنظامیان مرگ یا معلولیت دائمی به همراه بیاورد؛ به‌عنوان مثال، این تسلیحات پس از 2 دهه جنگ در افغانستان یکی از عوامل مرگ‌ومیر غیرمنتظره غیرنظامیان در این کشور است. به‌ گزارش تی‌وی پی ورلد، در ۳سال نخست جنگ ۲۰ساله آمریکا در افغانستان، پنتاگون بیش از هزار و ۵۰۰بمب خوشه‌ای در خاک افغانستان استفاده کرده که به معلول‌شدن صدها هزار شهروند افغانستانی منجر شده که اغلب آنان کودکان هستند.
البته این تنها افغانستان نیست که آمریکا از بمب‌های خوشه‌ای در آن استفاده کرده است. براساس آمارهای اعلام شده، واشنگتن در سال‌های ۱۹۶۴ تا ۱۹۷۳ حدود ۲۶۰میلیون مهمات خوشه‌ای را تنها در کشور لائوس پرتاب کرده است که بنا بر گزارش رویترز، کمتر از 400هزار از این بمب‌ها پاکسازی شده و تا امروز دست‌کم جان 11هزار نفر را گرفته است.
آمریکا در عراق نیز در فاصله سال‌های 2003 تا 2006 نزدیک به 13هزار بمب خوشه‌ای حاوی 1.8 تا 2هزار مهمات کوچک‌تر استفاده کرده است که جان هزاران غیرنظامی را گرفته و ده‌ها هزار نفر را معلول کرده است. بر همین اساس است که گروه‌های مدافع حقوق بشر خواسته‌اند که جلوی استفاده از بمب‌های خوشه‌ای در جنگ اوکراین گرفته شود و به دولت آمریکا گفته‌اند که این بمب‌ها را به‌صورت سرسری در اختیار کی‌‌یف قرار ندهد. افزون بر این، «مری وارهام»، سرپرست تسلیحات دیده‌بان حقوق بشر هشدار داده که مهمات خوشه‌ای می‌تواند تا سال‌ها جان غیرنظامیان را در اوکراین تهدید کند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید