• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 30 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 56409
+
-

افزایش 45درصدی مخازن آب سدهای تهران

رئیس گروه بهره‌برداری از سدهای ایران: سد طالقان سرریز شد

نیرو
افزایش 45درصدی مخازن آب سدهای تهران


میزان ورودی آب به مخازن سدهای پنج‌گانه تهران از ابتدای سال آبی امسال (از ابتدای مهرماه تا دیروز) نسبت به‌مدت مشابه پارسال 94درصد افزایش یافته و مجموع آب وارد شده به سد‌های لار، لتیان، ماملو، کرج و طالقان به حدود 1400میلیون مترمکعب رسیده و آب در سد طالقان سرریز شده است. وحید عسکری‌نژاد، رئیس گروه بهره‌برداری از سدهای کشور در گفت‌وگو با همشهری اظهار کرد: سدهای پنج‌گانه لار، لتیان، ماملو، کرج و طالقان در سال آبی جاری شرایط آبی مناسبی دارند به‌طوری که از ابتدای مهرماه پارسال تاکنون میزان آب ورودی به مخازن این سدها حدود 1400میلیون‌مترمکعب بوده که در مقایسه با دوره مشابه سال آبی گذشته رشدی 94درصدی داشته است. وی تأکید کرد: مجموع موجودی آب 5سد یادشده هم‌اکنون 1060میلیون مترمکعب برآورد می‌شود که نسبت به‌مدت مشابه پارسال افزایش 45درصدی داشته است. این مقام مسئول در شرکت مدیریت منابع آب ایران افزود: سد لار هم‌اکنون 120میلیون مترمکعب بیشتر از مدت مشابه پارسال آبگیری شده و ظرفیت آب پشت این سد از 6درصد در سال گذشته به 19درصد در سال آبی امسال افزایش یافته است. وی با بیان اینکه سد کرج هم در سال‌جاری آبی امسال با افزایش 95درصدی ورودی آب نسبت به‌مدت مشابه پارسال مواجه شده، تأکید کرد: میزان پرشدگی آب سد کرج از 87درصد در سال آبی پارسال به 93درصد در سال‌جاری افزایش یافته است. عسکری‌نژاد با اشاره به افزایش 84درصدی ورودی آب به سد طالقان که استان‌های البرز، تهران و قزوین از آن بهره‌مند می‌شوند، افزود: شاخص پرشدگی مخزن آب سد طالقان از 73درصد به بالای 102درصد رسیده و از هفته گذشته آب در این سد سرریز شده است. رئیس گروه بهره‌برداری از سدهای کشور خاطرنشان کرد: میزان پر شدگی سد لتیان از 72درصد به 80درصد و سد ماملو هم از 66درصد به 95درصد رسیده است. پیش از این مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با اشاره به اینکه سرریز سد طالقان تا خردادماه امسال ادامه خواهد داشت، گفت: سدهای ماملو و لتیان در آستانه سرریز شدن هستند و بخشی از مخزن آنها برای کنترل سیلاب‌های احتمالی خالی نگه داشته شده است. سیدحسن رضوی افزود: سد ماملو حدود 20میلیون مترمکعب تا رسیدن به سرریز فاصله دارد که پیش‌بینی می‌کنیم این سازه تا انتهای اردیبهشت‌ماه به مرحله سرریز برسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: حدود 90درصد سد لتیان نیز پر شده و بین 10تا 15درصد مخزن آن برای سیلاب‌های احتمالی و ممانعت از بروز مشکل در پایین‌دست خالی نگه داشته شده است. وی ادامه داد: در سد کرج نیز 50میلیون مترمکعب از حجم مخزن برای کنترل سیلاب‌های احتمالی اردیبهشت و اوایل خردادماه خالی نگه داشته شده که پیش‌بینی می‌کنیم این سد نیز اواسط خردادماه به مرحله سرریز برسد.


  آخرین وضعیت سدهای ایران
وحید عسکری‌نژاد درباره آخرین وضعیت آب ورودی به مخازن سدهای کشور هم به همشهری می‌گوید: از ابتدای مهرماه پارسال تا تاریخ 24اردیبهشت‌ماه 98میزان آب ورودی به مخازن سدهای کشور حدود 71.6میلیارد مترمکعب بوده که در مقایسه با دوره مشابه سال آبی گذشته با افزایش قابل توجه 277درصدی مواجه هستیم درحالی‌که در سال آبی گذشته در بازه زمانی مشابه صرفا 19میلیارد مترمکعب ورودی به سدها محقق شده بود. به گفته این مقام مسئول، افزایش‌ آب ورودی به سدها به لحاظ حجمی برای سدهای واقع در حوضه آبریز خلیج‌فارس و دریای عمان اتفاق افتاده و در سال آبی جاری، بهره‌مندی سدهای استان خوزستان از آوردها و جریانات سطحی قابل توجه بوده به‌طوری که حدود 57درصد از کل ورودی سد‌های کشور در سدهای این استان مهار و کنترل شده است. وی با اشاره به وقوع چند مرحله سیلاب در پاییز و زمستان سال گذشته و فروردین امسال تصریح کرد: سدها نقش بسیار مهمی را  در مهار، ذخیره‌سازی و تنظیم آب ناشی از جریانات سیلابی بازی کردند و هم‌اکنون از 50میلیارد مترمکعب کل ظرفیت 178سد درحال بهره‌برداری کشور حدود 40.9میلیارد مترمکعب در مخازن، آب موجود هست که نشان از پرشدگی 82درصدی مجموع سدهای کشور دارد که در مقایسه با تاریخ مشابه سال گذشته با 56درصد افزایش مواجه هستیم. عسکری‌نژاد اعلام کرد: هم‌اکنون 91سد بیش از 90درصد پرشدگی دارند که برخی از آنها در حال سرریز هستند. از طرفی تعداد 30سد نیز کمتر از 50درصد پرشدگی دارند. وی با تأکید بر ضرورت صرفه‌جویی و رعایت الگوهای مصرف آب در شرایط کم‌آبی و پرآبی در بخش‌های مختلف شرب، صنعت، کشاورزی و سایر مصارف اظهار کرد: با توجه به ذخیره‌سازی‌های مناسبی که در بسیاری از سدهای کشور صورت گرفته پیش‌بینی می‌شود که سرجمع تأمین آب از سدهای کشور در سال آبی جاری نسبت به سال آبی گذشته با محدودیت کمتری صورت پذیرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید