• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 29 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 56333
+
-

چه خبرهایی نمایندگان مجلس را نگران کرده است؟

نُقل مجلس اهالی خانه ملت

پیگیری اخبار مهم این روزها از دیدگاه 2 نماینده مجلس

نُقل مجلس اهالی خانه ملت

نورا عباسی


اتفاقات با سرعت نور از یکدیگر سبقت می‌گیرند و جایگاه صدر اخبار روزانه را از آن خود می‌کنند. حضور ناو آمریکایی در خلیج‌فارس، انفجار بندر فجیره، برگزاری دادگاه مفسدان اقتصادی و... اخبار مهمی هستند که از نظر شهریاری و سلحشوری، 2 نماینده مجلس، افکار عمومی را به‌خود مشغول کرده‌اند.

فساد در خانواده مسئولین؛ بدترین خبر این روزها

هر روز رسانه‌ها، ‌اخبار دادگاه‌های فساد مالی را انعکاس می‌دهند که در آنها ردی از چهره‌های آشنای سیاسی یا وابستگانشان به گوش می‌رسد. حسینعلی شهریاری- رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس- این اخبار را به‌عنوان مهم‌ترین و البته نگران‌کننده‌ترین اخبار این روزها معرفی می‌کند؛ «مهم‌ترین اخبار این روزها سوءاستفاده و فساد در خانواده‌های مسئولین است. این اتفاق به جایگاه جمهوری اسلامی صدمه می‌زند و اعتماد مردم را نسبت به مسئولین کاهش می‌دهد. مردم می‌گویند با افرادی که پارتی ندارند، سخت برخورد می‌شود اما با افرادی که وابسته به مسئولین هستند برخورد جدی نمی‌شود.»
او برخورد قاطع قوه‌قضاییه با این موضوع را به‌عنوان راهکار معرفی کرد تا شاید اینگونه «مردم مانند گذشته رویکردشان نسبت به نظام مثبت شود.» 

تحولات منطقه، خط فقر و منع دوچرخه‌سواری زنان اصفهانی
پروانه سلحشوری- نماینده اصلاح‌طلب مجلس و عضو کمیسیون فرهنگی- در مورد مهم‌ترین اخبار روز، فهرست بلندبالایی دارد. از نظر او اتفاقات منطقه و تنش‌های ایران و آمریکا مهم‌ترین اخباری هستند که میزان بالایی از نگرانی این روزهای مردم را از آن خود کرده‌اند؛ «اتفاقاتی که در منطقه رخ می‌دهد، مهم‌ترین اخباری هستند که ذهن بسیاری را درگیر خود کرده است. ‌حضور ناوگان‌های آمریکایی در منطقه، ‌صحبت‌هایی که از طرف مسئولان ما و کشورهای دیگر انجام می‌شود، اخبار دیگر حوزه‌ها را تحت الشعاع قرار داده‌اند.»
اخبار مربوط به تجمع دانشجویان دانشگاه تهران رتبه دوم اخبار مهم را از نظر سلحشوری به نام خود ثبت کرده‌اند؛ «عده‌ای درصدد هستند تا نارضایتی‌ها را بیشتر کنند. برای یک حکومت دشوار است که هر دو جبهه داخل و خارج را حفظ کند. از یک‌سو در داخل کشور درگیری‌هایی با مردم صورت می‌گیرد؛ مانند اتفاقی که در دانشگاه تهران رخ داد و از سوی دیگر در حوزه سیاست خارجی هم جنجال‌های بسیاری میان ایران و کشورهای مختلف رخ داده است.»
سلحشوری در ادامه صحبت‌هایش گریزی به جدیدترین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس هم می‌زند. براساس این گزارش درحالی‌که در سال۱۳۹۶، در حدود ۱۶درصد از جمعیت کشور زیر خط فقر مطلق قرار داشته‌اند، تا پایان سال۱۳۹۷ در حدود ۲۳ الی ۴۰درصد (با سناریوهای مختلف برای وضعیت درآمدی خانوار در سال۱۳۹۷) زیر خط فقر قرار خواهند گرفت. سلحشوری این وضعیت معیشتی و اقتصادی کشور را فاجعه معرفی می‌کند  و می‌گوید: «گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در مورد خط فقر بسیار تکان‌دهنده بود. این گزارش هر انسان منصفی را آزرده خاطر می‌کند.»
از نظر سلحشوری دستور دادستانی اصفهان برای برخورد با بانوان دوچرخه‌سوار اصفهانی و تصویب لایحه اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی 2 خبر مهمی بودند که با جامعه زنان گره خورده‌اند؛ «در روزهای اخیر خبری مبنی بر دستور دادستانی اصفهان برای برخورد با بانوان دوچرخه‌سوار صادر شد. چنین تصمیم‌هایی این سؤال را در ذهن ایجاد می‌کند که در شرایط فعلی کشور، این قبیل تصمیمات چه ضرورتی دارد؟ دوچرخه‌سواری زنان چه مشکلی دارد؟»
این نماینده مجلس تصویب لایحه اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی را یک خبر خوب در روزهای انباشته از خبرهای بد می‌داند. براساس این مصوبه قرار است مشکلات 50هزار نفری که به‌دلیل خارجی بودن پدر از داشتن تابعیت ایرانی محروم بودند حل و فصل شود؛«برای تصویب این لایحه یک همگرایی میان مجلس و دولت برقرار شده بود.گمان می‌کنم شورای نگهبان هم ایراد جدی به این موضوع نگیرد.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید