• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 29 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 56256
+
-

نصب نماد والیبالیست‌ها در ارومیه

رئیس سازمان سیما و فضای سبز شهرداری: می‌خواهیم نماد والیبالیست‌ها در هنگام رونمایی مردم را شگفت زده کند

خدمات شهری
نصب نماد والیبالیست‌ها در ارومیه

هادی پناهی  |  ارومیه – خبرنگار:


ارومیه شهر عشاق والیبال است. صدها هزار طرفدار این رشته سال‌هاست که پای میدان بزرگانی چون یدالله کارگر پیشه، عزیز پرتویی، سعید معروف و ستارگان جدید این شهر چون میلاد عبادی‌پور و مرتضی شریفی نشسته و دلبرانه‌‌های ورزشی‌شان را مشاهده کرده‌اند. هر چند که طی سال‌های اخیر شاهد نصب هیچ نمادی از این قهرمانان ورزشی استان در  نقاط مختلف شهر ارومیه نبودیم.

حالا در کمتر از یک ماه تا آغاز مسابقات لیگ جهانی والیبال به میزبانی ارومیه قرار است به بهانه حضور تیم‌های مطرح والیبال جهان، برخی نمادهای ورزشی از جمله تندیس این ورزشکاران مطرح والیبال ارومیه در این شهر نصب شوند.«علی شایگان» رئیس سازمان، سیما و فضای سبز شهری شهرداری ارومیه در گفت‌وگو با همشهری درباره اجرای این طرح  با هدف زیباسازی شهر ارومیه و انجام دیگر خدمات شهری، همچنین توزیع عادلانه خدمات‌رسانی به همه تمام مناطق به‌ویژه محله‌های کم‌برخوردار صحبت‌ کرده است که در ادامه می‌خوانید. 


نصب نماد والیبالیست‌ها

شایگان درباره نماد‌های نصب‌شده در شهر می‌گوید: نگاه کلان ما برای طراحی و نصب نمادهای مربوط به پروژه بزرگ ارومیه 2020 است. بر این اساس و با توجه به برگزاری مسابقات لیگ جهانی والیبال در ارومیه که نگاه صدها میلیون بیننده به ارومیه است و قطعا گردشگران زیادی را نیز در شهر شاهد خواهیم بود، نمادهای والیبالیست‌های مطرح ارومیه را قبل از آغاز مسابقات نصب خواهیم کرد. 
وی درباره جزئیات نصب این نمادها هیچ توضیحی نمی‌دهد و می‌گوید: می‌خواهیم المان‌های والیبالیست‌ها در هنگام رونمایی سورپرایز خوبی برای مردم باشد. در مجموع، تا 22 خرداد ماه، 45 نماد در 15 موضوع در ارومیه نصب خواهد شد. 


جشنواره‌ای برای نشاط اجتماعی 

رئیس سازمان سیما و فضای سبز شهری شهرداری ارومیه می‌گوید: با وجود کمبودها و نگرانی از سرمای دیررس بهاره، نهمین جشنواره گل‌ها در ارومیه برگزار شد. این جشنواره با استقبال ده‌ها هزار نفر از مردم ارومیه و گردشگران همراه شد و طی آن 4 میلیون گل در شهر ارومیه با 69 گونه کاشته شد. شایگان ادامه می‌دهد: سرانه مصرف گل در ایران بین 7 تا 10 شاخه گل است، اما در کشورهای اروپایی این رقم به 100 تا 150 شاخه گل می‌رسد. 

برای بهبود این آمار، برگزاری این جشنواره‌ها هم بر شادی و نشاط اجتماعی و هم بر خرید و فروش گل تاثیر مناسبی می‌گذارد.  به گفته وی، در بهترین حالت 35 نیروی ثابت در گلخانه‌های سازمان به صورت ثابت حضور دارند. با تلاش‌های صورت‌گرفته در حدود 80 درصد از گل‌های مورد نیاز شهر، تولید و 20 درصد نیز برای پوشش نیازها خریداری می‌شود. این مسئول شهرداری ارومیه با اشاره به لزوم تکمیل زنجیره تولید گل در ارومیه بیان می‌کند: برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا در زمینی به وسعت 2 هکتار گلخانه‌ای جدید با هدف پوشش کامل نیازهای داخلی به صادرات گل نیز بپردازیم. در حال حاضر، این پروژه پیشرفت 30 درصدی دارد. 


توزیع متوازن خدمات

رئیس سازمان، سیما و فضای سبز شهری شهرداری ارومیه درباره انتقاد برخی شهروندان از خدمات‌رسانی در حوزه زیباسازی بیشتر به محله‌های ثروتمندنشین عنوان می‌کند: چنین حرفی از اساس محل ایراد است، چراکه سیاست‌های شورا و شهرداری بر توزیع متوازن خدمات با اولویت مناطق کم‌برخوردار است. شایگان ادامه می‌دهد: به عنوان مثال، در چند سال گذشته، بیش از 60 پارک در مناطق محروم ایجاد شده است یا در آینده نهالستان‌های شهرداری در مناطق کم‌برخوردار احداث می‌شود تا اهالی این محلات نیز از فضای سبز بهره‌مند شوند. 

همچنین در شهرک گلمان یک پارک 5 هکتاری از سوی شهرداری در حال احداث است که 8/2 کیلومتر از این پارک در آستانه اتمام است. اینها تنها بخشی از اقدامات سازمان، سیما و فضای سبز شهری شهرداری ارومیه در مناطق کم‌برخوردار است. وی درباره اعتراض شهروندان به غیر ‌قابل استفاده بودن وسایل ورزش همگانی نصب‌شده در پارک‌ها بیان می‌کند: برای تامین و تجهیز وسایل ورزشی مورد نیاز در پارک‌ها با مشکلات مالی مواجهیم. برای حل این مشکلات، در حال ساخت کارگاه‌های جدید هستیم تا به خودکفایی برسیم. 


تغییر الگوی کشت برای کاهش مصرف آب

شایگان با اشاره به سرانه فضای سبز در ارومیه می‌گوید: در حال حاضر، 900 هکتار فضای سبز در استان وجود دارد که برای رسیدن به سرانه استاندارد باید 300 تا 350 هکتار گسترش فضای سبز داشته باشیم. در شرایط فعلی با توجه به این‌که آب زیادی برای توسعه فضای سبز نیاز است، امکان کار وجود ندارد. این مسئول تاکید می‌کند: در شهر ارومیه دیگر چمن نمی‌کاریم و به سمت تغییر الگوی کشت حرکت کرده‌ایم. بر این اساس، یک میلیون درخت و درختچه مقاوم در مقابل کم‌آبی تولید کرده‌ایم. در این حوزه علاوه بر تامین نیاز ارومیه، در مورد شهرهای حوضه آبریز دریاچه نیز برای تامین این درختچه‌ها اعلام آمادگی کرده‌ایم. 

به گفته وی، برای صرفه‌جویی هرچه بیشتر در زمینه آب، مکانیزاسیون آبیاری در دست اجراست. همچنین به جای چمن که روزانه به آبیاری احتیاج دارد، در محل‌هایی درختچه‌های گل محمدی را که در سال بیشتر از چند بار احتیاج به آبیاری ندارند، کشت کرده‌ایم، اما دولت حمایت کافی نمی‌کند. دولت به کشاورزان یارانه 85 درصدی برای مکانیزاسیون زمین‌هایشان می‌دهد، اما در قبال شهرداری‌ها چنین حمایتی وجود ندارد. اگر این یارانه‌ها به شهرداری ارومیه نیز اختصاص پیدا کند، در کمترین زمان ممکن، پروژه‌های مکانیزاسیون ما به اتمام می‌رسد و صرفه‌جویی زیادی در حوزه آب انجام خواهد شد.


معرفی زیبایی‌های ارومیه به جهان

رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه از نصب نمادهای ورزشی تا زمان برگزاری لیگ ملت‌های والیبال در این شهر خبر می‌دهد و می‌گوید: تا ۲۴ خرداد، زمان میزبانی ارومیه از مسابقات جهانی والیبال فضای شهر با نصب نمادهای ورزشی آماده‌سازی می‌شود. «محمدرضا علیزاده‌امامزاده» با بیان این‌که این مسابقات امسال با حضور تیم‌های ملی ایران، لهستان، روسیه و کانادا برگزار می‌شود، عنوان می‌کند: مدیریت شهری با تمام توان برای برگزاری هرچه بهتر این مسابقات تلاش کرده است و فضای شهر را با نصب نمادهای ورزشی آماده‌سازی می‌کند.  

علیزاده‌امامزاده می‌افزاید: حضرت‌پور، شریفی‌، عبادی‌پور، معروف، توخته و صالحی بازیکنان ارومیه‌ای هستند که در ترکیب تیم‌ملی ایران حضور دارند و این مساله قدرت والیبال شهر ارومیه را نشان می‌دهد. امیدواریم از فرصت‌های این مسابقات برای معرفی زیبایی‌ها و سرمایه‌های شهر ارومیه به جهان نهایت بهره را ببریم.  وی تاکید می‌کند: رنگ‌آمیزی چراغ‌ها، راهروها، نصب دوربین‌های مداربسته، آماده‌سازی محوطه بیرونی سالن، نصب نمادهای ورزشی، هماهنگی با صدا و سیما، تدابیر نیروهای امنیتی و منعقد کردن قرارداد هتل برای تیم‌ها از اقداماتی هستند که مدیریت شهری انجام داده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید