• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 29 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 56244
+
-

میدان پر دردسر برای کرجی ها

ساخت غیر اصولی میدان توحید کرج باعث وقوع  تصادفات زیادی  در این محل می‌شود

شهری
میدان پر دردسر برای کرجی ها

خدیجه ستارزاده | -خبرنگار:


میدان توحید یکی از میادین قدیمی و مرکزی‌ترین نقطه کرج است که در سال‌های اخیر به منظور کاهش حجم ترافیک و تسهیل در عبور و مرور خودروها تغییراتی در آن داده شده است. سال 95 مصوبه‌ای در شورای فرهنگ و ترافیک استان برای تغییر اصلاحی این میدان تعیین و بخش کمی از آن اجرا شد، اما با تغییر مدیریتی در سازمان شهرداری کرج این مصوبه کان‌لم‌یکن و متوقف شد.

طبق این مصوبه میدان توحید باید جمع‌آوری و به چهارراه تبدیل می‌شد، برای شروع این طرح در بخشی از میدان که مسیر خودروهای بلوار قدس به سمت بلوار امامزاده حسن (ع) است با گذاشتن بلوک و بستن محدوده‌ای از خیابان گردش به چپ ایجاد و برای مدت کوتاهی میدان به چراغ راهنمایی و رانندگی مجهز شد که به دلیل عدم بازتاب مناسب چراغ از میدان حذف شد، اما گردش به چپ این مسیر برجای ماند که مشکلات زیادی را برای خودروهای عبوری از این مسیر ایجاد می‌کند.


تصادف‌های جبران‌ناپذیر

یکی از اهالی این منطقه که هر روز از این مسیر تردد دارد، می‌گوید: بلوار دو لاینه قدس که بین میدان شاه‌عباسی و میدان توحید قرار دارد، یکی از موارد مشکل‌ساز در این محدوده است.
«هومن حاجی‌آبادی» می‌افزاید: سمت راست این بلوار به میدان منتهی می‌شود و لاین سمت چپ به بلوار امامزاده حسن، و چون خودروهای لاین چپ این بلوار خلاف جهت میدان به سمت بلوار امامزاده حسن حرکت می‌کنند، در برخی مواقع با خودروهایی که از میدان وارد این مسیر می‌شوند برخورد و تصادف می‌کنند.

حاجی‌آبادی ادامه می‌دهد: اگر بلوار امامزاده حسن حذف و یک خیابان یک‌طرفه شود یا این‌که شروع بلوار کمی عقب‌نشینی داشته باشد، خودروها راحت‌تر می‌توانند مسیر خود را تعیین کنند. بیشتر ماشین‌هایی که با این محدوده آشنا نیستند سر این بلوار که می‌رسند نمی‌دانند از کدام مسیر باید حرکت کنند و همین مکث باعث برخورد با دیگر خودروها می‌شود.

وی با بیان این‌که در هفته 5 تا 6 تصادف در این محدوده اتفاق می‌افتد، می‌افزاید: خسارت‌های ناشی از این تصادفات را باید شهرداری بپردازد نه مردم، برای این‌که طراحی نامناسب این میدان و گردش به چپ در این مسیر کار بیهوده‌ای بود که غیر از تصادف و سردرگمی مردم چیزی به همراه نداشته است.
حاجی‌آبادی می‌گوید: خودروهای عبوری از این مسیر باید مسافتی طولانی را طی کنند و از دوربرگردان وارد مسیر اصلی شوند و همین امر باعث می‌شود گاهی برای فرار از این مسیر طولانی دنده عقب حرکت کنند که خطرساز است.


درخواست بازبینی طرح اصلاح

معاون عمران و ترافیک منطقه 2 شهرداری کرج اظهار می‌کند: طرح اصلاح این میدان سال 95 توسط شهردار وقت کرج طراحی و شهرداری منطقه ملزم به اجرا شد و بخشی از آن به اجرا درآمد. «مصطفی مهرنیا» با تایید موارد عنوان‌شده از جانب شهروندان می‌گوید: متاسفانه این طرح مصوب شده و ما به دلیل مشکلاتی که در این محدوده وجود دارد از معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری کرج درخواست کردیم که موضوع را بازبینی کنند تا این منطقه از بلاتکلیفی خارج شود.

مهرنیا می‌افزاید: جمع‌آوری درپوش جزو این طرح بود و مقرر بود میدان توحید و همچنین بلوار میان شاه عباسی تا میدان نیز با وجود درختان کهنسال و چند تیر چراغ برق جمع‌آوری و خیابان یک‌لاینه شود.
مهرنیا با اشاره به این‌که این طرح یک طرح بالادستی و در حوزه و اختیار شهرداری کرج است، می‌گوید: منطقه در چنین مواردی طرح می‌دهد اما در نهایت معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری کرج آن را تصویب و منطقه اجرا می‌کند.وی اظهار می‌کند: با توجه به این‌که این معضل برای شهروندان مشکلاتی را ایجاد می‌کند، ما از معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری کرج برای بررسی مجدد اجرای این طرح پیگیری خواهیم کرد.


اظهارات کارشناسی پلیس راهور کرج

رئیس پلیس راهور کرج نیز اظهار می‌کند: چند سال قبل در شورای ترافیک استان مصوب شده بود که عرشه میدان توحید را بردارند و از بلوار بلال مسیر به بلوار چمران متصل شود. سرهنگ «حمدالله رحمتی‌پور» می‌افزاید: مقرر شده بود این محدوده با یک چراغ زمان‌دار راهنمایی و رانندگی برای عبور به سمت عظیمیه، تهران و یا جاده چالوس منتهی شود.
وی با بیان این‌که اکنون این مسیر با معایب و مشکلاتی مواجه است، می‌گوید: خودروهای عبوری باید به سمت بلوار بلال، امامزاده حسن و میدان قدس رفته و دوباره دور بزنند تا به سمت تقاطع امام بروند و روند طولانی را طی کنند.

سرهنگ رحمتی‌پور اظهار می‌کند: بریدگی به سمت چپ میدان برای اصلاح و بهبود وضعیت ترافیکی و کاهش حرکت تداخلی میدان بوده که در زمان اجرای اصلاح میدان انجام شده اما نیمه کاره مانده است. وی با بیان این‌که اصلاح میدان عاملی برای کنترل سرعت خودروهاست، می‌گوید: پلیس راهنمایی و رانندگی کرج موافق این طرح بوده و از معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری کرج درخواست داریم این طرح را که قبلا مصوب شده بود اجرا کند.


راهکارهای اجرایی برای حل مشکل میدان

رئیس پلیس راهور کرج درباره مشکل میدان توحید کرج می‌گوید: با توجه به نارضایتی‌های شهروندان، یا باید با برداشتن میدان توحید و ایجاد چهارراه و اتصال چراغ راهنمایی و رانندگی برای حل این مشکل اقدام کرد یا برای حل کوتاه‌مدت این معضل گردش به چپ میدان را که موجب نارضایتی شهروندان به‌ویژه راننده‌های تاکسی است، برداشت و میدان را به حالت اولیه درآورد تا مسیر به سمت میدان توحید متصل شود و از تصادفاتی که در محدوده گردش به چپ انجام می‌شود جلوگیری کرد.

سرهنگ «حمدالله رحمتی‌پور» با تاکید بر این‌که اولویت با اجرای طرح مصوب شورای ترافیک استان است، می‌افزاید: اجرای این طرح هم باعث تسهیل و کاهش زمان سفر برای رانندگان می‌شود و هم باعث ایجاد ایمنی است. وی اظهار می‌کند: با حذف میدان و ایجاد چهارراه و متصل کردن غرب به شرق و بلوار چمران وضعیت این منطقه خیلی بهتر می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :