• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 10 بهمن 1396
کد مطلب : 5615
+
-

بلیت‌هایی‌که برگشت خورد

بررسی آخرین وضعیت فرودگاه‌ها، راه آهن و جاده‌های مناطق برف‌گیر

حمل و نقل
بلیت‌هایی‌که برگشت خورد

احمد میرخدایی|خبرنگار:

 برف بند آمد اما پس‌لرزه‌های آن خیال بند آمدن ندارد؛ اختلال در حرکت هواپیماها و قطارها، در کنار اختلالاتی که در حمل‌ونقل عمومی و جاده‌ای کشور رخ داد، از ابتدای هفته جاری بیشترین لطمه را به مسافران این روزهای برفی زده است. بسیاری از پروازها در 2روز گذشته لغو شد و قطارها نیز که قرار بود بار مختل شدن حمل‌ونقل هوایی و جاده‌ای را به دوش بکشند، کم آوردند؛ تا جایی که قطار مشهد به تهران با 21ساعت تأخیر به مقصد رسید و برنامه حرکت 4قطار به سمت مشهد نیز لغو شد. البته عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی می‌گوید: قطارهایی که قرار بود در چنین روزهایی به کمک جاده‌ها بیایند، از بودجه 96 و 97 حذف شدند؛ چراکه دولت و مجلس توان اندیشه و اجرای طرح‌های زیربنایی را از دست داده‌اند.

 

شمار پروازهای لغو شده

در بارش برف اخیر، 17فرودگاه کشور درگیر بودند و عملیات پرواز در 2فرودگاه بزرگ کشور، مهرآباد و امام(ره)، کاملا مختل شد؛ درنتیجه از شنبه‌شب تا عصر روز یکشنبه، عملا هیچ پروازی از مبدأ یا به مقصد تهران انجام نشد. در عصر روز یکشنبه نیز گرچه 2فرودگاه پایتخت عملیاتی شدند، اما بازهم شرایط برای انجام پرواز به‌طور کامل مهیا نشد. در این وضعیت بسیاری از مسافران با کنسلی پرواز مواجه شدند. سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه‌ها آماری از تعداد پروازهای لغوشده در روزهای برفی ارائه نکرده‌اند اما به‌طور معمول روزانه 430 پرواز از فرودگاه مهرآباد و 240 پرواز از فرودگاه امام خمینی (ره) انجام می‌شود که به ازای دو روز توقف پرواز بیش از 1300 پرواز با چالش مواجه شده‌اند.

 

 دعوای متهمان گرانی بلیت هواپیما

لغو شدن پروازها عملاً باعث شد بلیت‌های خریداری شده توسط مسافران بلااستفاده شود. در این وضعیت برخی نسبت به استرداد بلیت به آژانس یا شرکت هواپیمایی و دریافت وجه پرداخت‌شده و برخی نیز برای تهیه بلیت جدید اقدام کردند اما خبرها از افزایش قیمت اغلب پروازهای جدید حکایت دارد. در این وضعیت رحمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی، افزایش قیمت بلیت هواپیما را ناشی از سودجویی و فرصت‌طلبی برخی ایرلاین‌ها دانست. رفیعی به ایسنا گفت: مردم بلیت پروازهای خود را کنسل نکنند؛ چرا که شرکت‌های هواپیمایی در این شرایط موظف‌اند به مردم خدمات بدهند و حتی هزینه مازاد آنها را تقبل کنند. در این میان مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد: گرانی بلیت در پروازهای چارتری اعمال شده است که اتفاقاً سودی به ایرلاین‌ها نمی‌رساند و فقط آژانس‌های خدمات مسافرتی را منتفع می‌کند. اسعدی سامانی با اشاره به اینکه قانونا درصورت لغو پرواز به‌دلیل شرایط جوی، شرکت هواپیمایی موظف به پرداخت خسارت نبوده و مازاد قیمت بلیت را نیز نباید پرداخت کند، گفت: بین کنسل کردن پرواز و خرید دوباره بلیت با تعویض بلیت تفاوتی وجود ندارد و در هر دو صورت وجه بلیت قبلی مسافر عودت داده می‌شود.

به گزارش همشهری، هنوز برآوردی از تعداد پروازهای لغو شده در جریان بارش برف اخیر منتشر نشده است؛ اما در شب نخست بارش برف، حدود 30پرواز در فرودگاه امام خمینی لغو شد و با توجه به مسدود شدن آزادراه قم - تهران، حدود 3هزار نفر مسافر و همراه، مجبور شدند در فرودگاه بمانند و در هتل‌ها و مکان‌های اقامتی این محل مانند نمازخانه‌ها، سالن‌ها و حتی کنار کانترها اسکان پیدا کنند. در فرودگاه مهرآباد نیز تمامی پروازها در شب برفی پایتخت لغو شد؛ اما به‌واسطه برقرار بودن ارتباط جاده‌ای این فرودگاه با تهران، مسافرین مجبور به اسکان اجباری در فرودگاه نبودند. البته گرفتاری در راه ماندگان شب برفی پایتخت، به اینجا ختم نشد؛ چراکه با تعطیل شدن فرودگاه‌های تهران، پروازهای خارجی به مقصد این 2فرودگاه نیز لغو شدند که سرگردانی صدها مسافر ایرانی در فرودگاه‌های خارجی، به‌ویژه فرودگاه استانبول ترکیه را درپی داشت که به سبب عدم‌سرویس‌دهی و خدمات پشتیبانی لازم، با مشکل جدی مواجه شدند.

 

فعالیت فرودگاه مهرآباد ۲۴ساعته شد

دیروز گرچه فرودگاه مهرآباد از ساعت10 و فرودگاه امام از ساعت11 عملیاتی شدند، اما باز هم اعلام شد پروازها با تأخیر انجام می‌شود چراکه پس از آماده شدن باند، هواپیماها نیز باید قبل از برخاستن یخ‌زدایی می‌شدند که این کار برای یک هواپیمای متوسط پیکر، حدود یک ساعت طول می‌کشد. در این وضعیت البته، بسیاری از پروازها نیز ابطال شد اما مسئولان فرودگاه مهرآباد اعلام کردند به‌دلیل لغو تعداد زیادی از پروازها، تا زمان عادی شدن شرایط و انجام کلیه پروازهای لغو شده، فعالیت خود را برخلاف روال معمول، به‌صورت شبانه‌روزی انجام می‌دهند.

 

یخبندان دامنگیر قطارها هم شد

در حوزه حمل‌ونقل ریلی نیز، انباشت برف در ساعات ابتدایی بارش، عملا تأخیر و بی‌نظمی در حرکت قطارها، به‌ویژه در ایستگاه راه‌آهن تهران و مسیرهای منتهی به پایتخت را به‌دنبال داشت. در این شرایط مدیرعامل شرکت راه‌آهن مجبور شد شخصا به ایستگاه راه‌آهن تهران برود تا مستقیما مسائل را راهبری کند؛ اما این کار نیز نتوانست مانع تأخیرهای ناگزیر قطارها شود؛ خبرها حاکی از این است که بارش برف، حرکت 4قطار به سمت مشهد را لغو کرده و این موضوع با پیامک به مسافران اطلاع‌رسانی شده بود.

 

 راهداران مشغول کارند 

 

در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای، بارش برف عملا چندین محور مواصلاتی در سطح کشور را مسدود کرد؛ به‌گونه‌ای که در کنار انسداد شریان‌های مناطق برف‌گیر، تردد در آزادراه تهران – کرج و آزادراه قم- تهران به‌صورت کامل مختل شد و با تداوم یخبندان در این مسیرها وزیر راه و شهرسازی از مردم خواست از انجام سفرهای غیرضروری جاده‌ای به‌ویژه در محور تهران قم خودداری کنند. داوود کشاورزیان، رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفته است: در چند روز گذشته ۲۱ استان درگیر بارش‌های برف و باران بوده‌اند و سازمان راهداری برای بازگشایی ۲۸۰محور مواصلاتی با بیش از ۴۲هزار تن نمک‌پاشی و ۳۰هزار لیتر محلول یخ‌زدایی وارد عمل شده است. به گفته کشاورزیان، در این مدت ۹۴هزار کیلومتر از جاده‌های برف‌گیر کشور برف‌روبی شده و بیش از 5 هزار نیروی راهداری و 2هزار دستگاه ماشین‌آلات راهداری نیز در جاده‌های کشور مستقر شده‌اند. براساس آخرین اظهارات یاسر خالدی، سخنگوی سازمان راهداری، از ابتدای روز گذشته 11محور شریانی کشور شامل آزادراه زنجان - قزوین، محور قدیم زنجان - قزوین، آزادراه قزوین - رشت، محور قدیم قزوین - رشت، محور قدیم قم - تهران، آزادراه تهران - ساوه، محور ساوه - بوئین‌زهرا، محور قزوین - همدان، محور کندوان، محور چرمشهر محدوده حرم تا حرم و محور کیاسر - دامغان به‌علت بارش شدید برف همچنان مسدود بوده و مأموران راهداری برای بازگشایی این محورها در تلاش بوده‌اند.  

این خبر را به اشتراک بگذارید