• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 28 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 56123
+
-

3 مانع سرمایه‌گذاری در کرمانشاه

ستار زنگنه‌تبار: پیشنهاد کلی من این است که نقاط و اراضی قابل سرمایه‌گذاری را شناسایی، آماده‌سازی و در قطعات مشخص مهیا کنیم تا سرمایه‌گذار از همان اول نگران مکان سرمایه‌گذاری نباشد

با‌کارشناس
3 مانع سرمایه‌گذاری در کرمانشاه

رضا جمشیدی |کرمانشاه- خبرنگار:


یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی که تیم اقتصادی استان بر اجرایی کردن آن تمرکز کرده، جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است تا از طریق آن بخشی از ظرفیت‌های استان به مرحله ثمربخشی برسد و تأثیری بر کاهش نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال داشته باشد. به همین منظور مرکز جذب سرمایه‌گذاری در استان تشکیل شد تا سرمایه‌گذاران با مراجعه به آن بتوانند روند سرمایه‌گذاری را با کمترین زمان به انجام برسانند. در این باره با «ستار زنگنه‌تبار» کارشناس مسئول سرمایه‌گذاری استانداری کرمانشاه و دارای مدرک تحصیلی کارشناسی مدیریت و برنامه‌‌ریزی و دکتری علوم سیاسی به گفت‌وگو نشستیم. 

با توجه به فعالیت شما در عرصه جذب سرمایه‌گذاری کرمانشاه، مهم‌ترین ظرفیت‌های این استان را در چه می‌دانید؟ 

کرمانشاه یکی از مستعدترین استان‌های کشور برای سرمایه‌گذاری است، زیرا همه مؤلفه‌های لازم برای سرمایه‌گذاری را دارد. مهم‌ترین ظرفیت‌های استان در حوزه صنعت را می‌توان در پالایشگاه آناهیتا، پتروشیمی اسلام‌آباد غرب، ذوب‌آهن و تولید برق از طریق پنل‌های خورشیدی دید. در حوزه کشاورزی هم سرمایه‌گذاری در حوزه‌های گلخانه مدرن، پرورش دام، کشت گیاهان دارویی و توسعه باغ‌ها از اولویت‌های استان است. در حوزه گردشگری نیز می‌توان احداث هتل ۵ستاره، هتل‌بیمارستان، مجتمع‌های توریستی، تله‌کابین و شهربازی را عنوان کرد. ضمن این‌که در حوزه‌های دیگر از جمله صنایع دستی و... هم قابلیت‌های لازم وجود دارد. 

 آیا سرمایه‌گذاران از این ظرفیت‌ها اطلاع دارند و اگر ندارند چه پیشنهادی برای اطلاع‌رسانی در این زمینه  دارید؟ 

بله؛ سرمایه‌گذاران از این ظرفیت‌ها خبر دارند. یک اپلیکیشن کامل از ظرفیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان کرمانشاه در اختیار اکثر سرمایه‌گذاران قرار گرفته است. آنها می‌توانند با استفاده از این اپلیکیشن در زمینه‌هایی که می‌خواهند سرمایه‌گذاری کنند اطلاعات به دست بیاورند. 

 مهم‌ترین موانع سرمایه‌گذاری در استان را در چه می‌دانید؟ 

مهم‌ترین موانع سرمایه‌گذاری از دید من ناآشنایی بعضی از کارشناسان دستگاه‌ها با قوانین جذب سرمایه‌گذار، ناهماهنگی بین دستگاه‌ها و طولانی بودن پاسخ به استعلامات است. این موانع اگر رفع نشوند باعث می‌شوند سرمایه‌گذار به استان‌های دیگری کوچ‌ کند. البته با تدابیری که اندیشیده شده این موانع در حال برطرف شدن هستند.  

چشم‌انداز سرمایه‌گذاری در استان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 

با توجه به وضعیت استان از نظر آب‌وهوا و خاک حاصلخیز اراضی آبی و دیم و زیرساخت‌هایی مانند فرودگاه بین‌المللی، راه‌آهن، آزادراه، 330کیلومتر مرز مشترک با بخش‌های عربی و کُردی عراق، ترانزیت شمال به جنوب و غرب، مسیر عتبات و نیروی جوان مشتاق کار با پیگیری و جذب سرمایه‌گذار آینده خوبی پیش‌بینی می‌شود و قطعاً کرمانشاه مسیر مثبت و رو به رشدی را در این زمینه طی خواهد کرد. 

استقبال سرمایه‌گذاران خارجی از سرمایه‌گذاری در استان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 

در 3سال اخیر سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به کرمانشاه استقبال خوبی داشتند، اما این روند به خاطر تحریم‌ها کند ‌شد.
در هر حال، کرمانشاه جاذبه‌های بسیار خوبی برای حضور سرمایه‌گذار خارجی و داخلی دارد و ‌اکنون چندین سرمایه‌گذار از کشورهای روسیه، کویت، فرانسه و عراق علاقه‌مند به حضور در کرمانشاه شده‌اند و پیشنهاداتی هم ارائه کرده‌اند. 

پیشنهاد شما برای جذب سرمایه‌گذار در استان چیست؟ 

پیشنهاد کلی من این است که نقاط و اراضی قابل استفاده سرمایه‌گذاری را شناسایی، آماده‌سازی و در قطعات مشخص مهیا کنیم تا سرمایه‌گذار از همان اول نگران مکان سرمایه‌گذاری نباشد و مشکلاتی مانند استعلام‌ها که زمان‌بر است، حل شود. مدیران دستگاه‌های اجرایی هم در عمل به دستورات قانونی و مصوبات ستاد سرمایه‌گذاری کوشا باشند. همچنین برای تحقق اهداف سرمایه‌گذار هماهنگی بین دستگاه‌ها وجود‌ داشته باشد.


درخواست از مدیران دولتی   

«ستار زنگنه‌تبار» کارشناس مسئول سرمایه‌گذاری استانداری کرمانشاه می‌گوید: اگر همه مدیران دستگاه‌های مرتبط دلسوز استان هستند ‌و می‌خواهند معضل بیکاری را‌ در استان حل کنند و کرمانشاه در تولید رونق بگیرد، باید هم وقت بیشتری صرف پیگیری درخواست سرمایه‌گذار کنند و هم افراد کارشناس باتجربه و دلسوز و تلاشگر را شناسایی کنند و در حوزه سرمایه‌گذاری دستگاه مربوطه به‌کار‌گمارند.

 کرمانشاه استان چهارفصلی است که با وجود آب‌وخاک و نور خورشید مناسب و وجود جوانان فارغ‌التحصیل در رشته‌های صنعتی و کشاورزی با مشکلاتی روبه‌رو است که می‌توان با استفاده درست از ظرفیت‌های آن هم بیکاری را از بین برد و هم تولید را آن‌چنان افزایش داد که علاوه بر رفع مشکلات و تأمین نیازهای استان، برای صادرات به کشور عراق و دیگر کشورها هم برنامه‌‌ریزی کرد.  

این خبر را به اشتراک بگذارید