• چهار شنبه 26 دی 1403
  • الأرْبِعَاء 15 رجب 1446
  • 2025 Jan 15
پنج شنبه 26 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 56065
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/KjWY
+
-

اجرای تدریجی رمز دوم یکبار مصرف

بانک مرکزی اجرای برنامه استفاده از رمز دوم یکبار مصرف را از حالت اجباری از ابتدای خرداد امسال، به تعویق انداخت و به بانک‌ها اعلام کرد با مشتریانی که تراکنش بالایی داشته و در معرض سوءاستفاده قرار دارند، تماس بگیرند و آنها را تشویق کنند تا در پرداخت‌هایی که نیاز به رمز دوم دارند، از خدمات رمز یکبار مصرف استفاده کنند.
تأخیر در اجرای برنامه استفاده از خدمات رمز دوم یکبار مصرف به‌دلیل آماده نبودن زیرساخت‌های لازم و کاهش نگرانی‌های مردم صورت گرفته؛ درحالی‌که پیش از این به بانک‌ها اعلام شده بود از ابتدای خرداد نظام پرداخت با رمز دوم ایستا را به رمز دوم یکبار مصرف تغییر دهند. مردم نگران بودند با اجرای این برنامه در برخی پرداخت‌های بانکی خود با استفاده از رمز دوم با مشکل مواجه شوند. با این حال بانک مرکزی تأکید دارد: بانک‌ها باید مشوق‌هایی را برای مشتریان پرریسک خود درنظر بگیرند تا آنها را به استفاده از رمزهای یکبارمصرف تشویق کنند. مشتریان پرریسک از نظر بانک مرکزی، کسانی هستند که تراکنش بانکی بالای 500هزار تومان در‌ماه با استفاده از رمز دوم دارند. البته دلیل دیگری که بانک مرکزی را ناچار کرد تا اجرای برنامه رمز دوم یکبار مصرف را به تأخیر اندازد، به اختلال در خدمات‌رسانی شرکت‌های خارجی در گوشی‌های هوشمند اپل برمی‌گردد.
بانک مرکزی می‌گوید: ارائه خدمات رمز دوم یکبار مصرف از طریق اپلیکیشن‌های بانکی نظیر اپلیکیشن 60برای گوشی‌های هوشمند به جز گوشی‌های اپل فعال خواهد بود و مردم می‌توانند از این خدمات استفاده کنند. به گزارش همشهری، هم‌اکنون ۳۰درصد دارندگان کارت‌های بانکی از گوشی هوشمند استفاده نمی‌کنند اما دارندگان کارت‌های بانکی فاقد گوشی هوشمند درصورت نیاز به پرداخت اینترنتی می‌توانند از خدمات رمز دوم با استفاده از سیستم پیامکی بهره ببرند؛ هرچند اطلاعات تراکنش‌های بانکی نشان می‌دهد که اکثریت کسانی که گوشی هوشمند ندارند، اساسا خرید اینترنتی هم ندارد و از سویی البته بانک مرکزی با معاف کردن تراکنش‌های زیر ۵۰۰ هزار تومان ازجمله خرید شارژ و پرداخت قبوض این مشکل را حل کرده است.
دارندگان گوشی‌های هوشمندی که اپلیکیشن‌های رمز دوم را پشتیبانی نمی‌کند، می‌توانند از گزینه‌های دیگر نظیر دریافت رمز دوم یکبار مصرف از طریق پیامک استفاده کنند. از طرف دیگر گفته می‌شود ۷۰‌درصد از مشتریان نظام بانکی شماره تلفن همراه خود را به‌صورت درست در اطلاعات هویتی خود در بانک‌ها ثبت نکرده‌اند، به‌نظر می‌رسد این موضوع در تعویق اجرای طرح بانک مرکزی مؤثر‌بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید