• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 24 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55905
+
-

خسارت 600 میلیارد تومانی سرما به باغ‌های مرکزی

معاون بیمه‌ای بانک کشاورزی: با توجه به ارزش صادراتی محصول انار، 90 درصد باغ‌های انار ساوه تحت پوشش بیمه قرار دارند

کشاورزی
خسارت 600 میلیارد تومانی سرما به باغ‌های مرکزی

مریم جباری | اراک- خبرنگار:


با توجه به ورود سرمای یک‌ماه اخیر به اکثر نقاط کشور، بسیاری از باغ‌های مرکزی، سمنان و چند استان دیگر دچار سرمازدگی شدید شدند. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که بنا به آمار حدود 10 درصد از باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی در استان مرکزی زیر پوشش بیمه کشاورزی قرار دارند و بقیه آنها با توجه به خسارت هرساله تمایل چندانی به بیمه محصولاتشان نشان نمی‌دهند. البته بی میلی کشاورزان به بیمه کردن محصولات‌شان دلایل مختلفی دارد اما به اعتقاد بسیاری از آنها کافی نبودن میزان پرداخت خسارت به هر هکتار یکی از عمده دلایل کشاورزان برای بیمه ‌نکردن محصولاتشان است. 

البته کارشناسان بر این باورند که فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی کشاورزان تاثیر مهمی در افزایش ترویج فرهنگ بیمه دارد، اما واقعیت این است که صندوق بیمه کشاورزی در استان مرکزی نتوانسته در پرداخت غرامت‌های ناشی از حوادث غیرمترقبه در سال‌های قبل به درستی به تعهدات خود عمل کند. ناگفته نماند سرما و سیل در بهار امسال بیش از 600 میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی و باغداری استان وارد کرده است. آنطور که مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی می‌گوید: «سرمازدگی به 31 هزار هکتار از باغ‌های این استان خسارت وارد کرده است».


بیمه کشاورزی پشتوانه تولید

معاون بیمه‌ای مدیریت بانک کشاورزی استان مرکزی در این باره می‌گوید: استقبال نکردن کشاورزان از بیمه عوامل مختلفی دارد که مهم‌ترین آن نبود آگاهی و اهمیت بیمه اراضی زراعی، باغی کشاورزان، باغداران و همچنین نبود فرهنگ‌سازی در این بخش توسط نهادهای مختلف به‌ویژه جهاد کشاورزی است. 

«محمدرضا کرمی» بیان می‌کند: در این بخش باید تلاش‌های فراوانی توسط جهاد کشاورزی و همچنین دهیاران انجام شود تا میل و رغبت در میان کشاورزان برای بیمه کردن اراضی باغی و زراعی افزایش پیدا کند. در مورد سیل اخیر در استان که خسارت زیادی به کشاورزی استان وارد کرد بیمه به کشاورزان این حوزه 12 میلیارد و 500 میلیون غرامت، در صورت بیمه بودن اراضی پرداخت خواهد کرد.

وی ادامه می‌دهد: متأسفانه این مسئله که «بیمه پشتوانه تولید است» هنوز برای کشاورزان به درستی تبیین نشده و در این زمینه کشاورز باید به این باور برسد که اگر امسال در کشت و کار متضرر شود، در صورت بیمه بودن زمین یا باغش می‌تواند برای سال آینده با دریافت غرامت از صندوق بیمه کشاورزی استمرار تولید داشته باشد. متأسفانه ضریب نفوذ بیمه در کل کشور در این بخش بین 20 تا 25 درصد است.

معاون بیمه‌ای مدیریت بانک کشاورزی استان مرکزی می‌افزاید: صندوق بیمه کشاورزی خصوصی نیست، بلکه دولتی است و در این بخش 30 درصد توسط کشاورز و 70 درصد توسط دولت پرداخت می‌شود که در این حوزه علاوه بر فرهنگ‌سازی توسط جهاد کشاورزی رسانه‌ها به‌ویژه صدا و سیما باید در این زمینه ورود کنند و با ساخت برنامه‌های آموزشی کشاورزان را نسبت به این مسئله مهم آگاه کنند. کرمی اظهار می‌کند: خوشبختانه باغداران انار در ساوه با توجه به ارزش صادراتی این محصول به اهمیت بیمه واقف شده‌اند و ‌اکنون 90 درصد باغ‌های انار این شهرستان تحت پوشش بیمه قرار دارند.


تولید مستمر محصول با بیمه کشاورزی

معاون عمرانی استاندار مرکزی نیز در این رابطه می‌گوید: با توجه به این‌که مرکزی علاوه بر صنعتی بودن در حوزه کشاورزی نیز دارای جایگاه بسیار مهم و ارزشمندی است و کشاورزان نیز در این زمینه تلاش‌های فراوانی در تولید محصولات می‌کنند ترویج و تبیین فرهنگ بیمه کشاورزی در بین این افراد به عنوان یک مسئله مهم باید با جدیت دنبال شود.
«مهدی زندیه وکیلی» بیان می‌کند: این در حالی است که از حوادث و بلایای طبیعی و بروز خسارات به‌ویژه در بخش کشاورزی نمی‌توان پیشگیری کرد. بنابراین هر چقدر در زمینه افزایش ضریب نفوذ بیمه کشاورزی آموزش‌های لازم به کشاورزان ارائه شود، می‌توان ضرر و زیان کشاورزان را به حداقل رساند.

وی به حوادث اخیر ناشی از سیل در کشور و برخی از روستاهای استان اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: متأسفانه در موقع بروز این بلایا بیشترین آسیب متوجه مناطق روستایی بوده که علاوه بر منازل باعث از بین رفتن کشاورزی و دامداری این مناطق شده است. در این موارد قطعاً بیمه محصولات کشاورزی می‌تواند یک راهکار اصلی و مطمئن برای جبران خسارات باشد، زیرا بیمه کشاورزی یک بیمه دولتی است که بیشترین بخش آن توسط دولت تأمین می‌شود.

معاون عمرانی استاندار مرکزی می‌افزاید: با توجه به این‌که ‌اکنون 30 درصد محصولات کشاورزی تحت پوشش بیمه قرار دارند اگر در زمینه فرهنگ‌سازی در این بخش توسط فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و دهیاری‌ها و مهم‌تر از همه جهاد کشاورزی گامی برداشته نشود و کشاورزان بر اثر حوادثی از جمله بلایای طبیعی یا سرمازدگی دچار ضرر و زیان و از دست دادن معیشت و شغل خود شوند شاهد مهاجرت روستاییان به شهرها خواهیم بود. 

این در حالی است که همه تلاش دولت در سال‌های اخیر مهاجرت معکوس از شهر به روستا و ماندگاری روستاییان در روستاها بوده است تا بتواند از گسترش حاشیه‌نشینی و بروز آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کند. بنابراین باید در زمینه اقدامات ترویجی و فرهنگی به منظور بیمه محصولات کشاورزی در روستاها یک برنامه هدفمند در نظر گرفته شود.

وی می‌گوید: متأسفانه امسال در بخش سیل و سرمازدگی به بخش کشاورزی استان 670 میلیارد تومان خسارت وارد شد که 370 میلیارد تومان از این مبلغ مربوط به بخش سرمازدگی محصولات کشاورزی و در شهرستان‌های خنداب، کمیجان و اراک بوده است.


خسارت به 31 هزار هکتار از اراضی استان 

رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز در مورد سرمازدگی اراضی باغی و زراعی استان می‌گوید: متأسفانه بر اثر سرمای ناگهانی حدود 31 هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی استان دچار خسارت شدند که رقم این خسارت حدود 600 میلیارد تومان برآورد شده است.«مجید آنجفی» بیان می‌کند: زمین‌های باغی و زراعی که تحت پوشش بیمه قرار دارند تا حد زیادی با مشکلات کمتری مواجه هستند، اما کشاورزانی که زمین‌های زراعی و باغی خود را به هر دلیلی بیمه نکرده‌اند دچار مشکل و ضرر و زیان بسیار زیاد شده‌اند که جبران‌ناپذیر است. در این سرمازدگی 20 تا 90 درصد محصولات باغی و 40 تا 90 درصد محصولات زراعی در بیشتر شهرستان‌های استان از جمله خنداب به‌ویژه محصول انگور این شهرستان دچار سرمازدگی شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید