• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 24 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55899
+
-

روستاهای تشنه

روستاییان ایلام می‌گویند تانکرهای آبرسان پاسخگوی مشکل بی‌آبی روستاها نیست

روستا
روستاهای تشنه

رمضان نوری | ایلام –خبرنگار:


در سال‌های اخیر طرح‌های خوبی برای آبرسانی به مناطق روستایی ایلام اجرا شده است، اما براساس آمارها هنوز به ۴۰ روستای این استان به صورت سیار آبرسانی می‌شود.
با وجود بارش‌های مناسب در فروردین امسال در مناطق مختلف استان باید به فکر تامین آب در روزهای گرم تابستان بود. البته مسئولان و کارشناسان می‌گویند بارش‌های خوب امسال به این معنی نیست که مناطق روستایی مشکل کم‌آبی ندارند. تجربه سال‌های گذشته نشان داده است که مشکل کم‌آبی در فصل تابستان در مناطقی از استان ازجمله روستاها دیده می‌شود.

گسترش خشکسالی‌ طی سال‌های گذشته باعث خشک شدن چشمه‌های آب روستاها شده است. اما امسال، با وجود بارندگی‌های خوب، باید بخش زیادی از کم‌آبی‌های سال‌های گذشته در مناطق روستایی رفع شده باشد. با این حال، مسئولان می‌گویند پرآب شدن چشمه‌ها به عبور از بحران خشکسالی ربطی ندارد و سایه شوم این پدیده همچنان بر سر استان ایلام وجود دارد.

البته تعدادی از روستاهای ایلام به دلیل ضعف زیرساخت‌ها یا نبود منابع آبی در اطراف خود از اساس دارای مشکل کمبود آب هستند. به طور کلی می‌توان گفت خشکسالی‌های پی در پی، افزایش مصرف و کمبود منابع آبی ازجمله دلایل بروز کم‌آبی در مناطق روستایی این استان به شمار می‌روند. در سال‌های گذشته بخش مهمی از کمبود آب در روستاهای استان ایلام مربوط به دهلران بوده است؛ شهرستانی که در فصل تابستان یکی از گرم‌ترین مناطق ایلام و ایران با دمای بالای ۵۰ درجه است. نبود آب در چند روستای دهلران باعث ایجاد مشکلات فراوانی برای اهالی آنها شده است.


بی‌آبی روستای کاور

یکی از روستاییان دهلرانی به خبرنگار همشهری می‌گوید: در دهلران روستایی به نام کاور وجود دارد که در ۵۰ کیلومتری شمال غرب این شهرستان است و من یکی از ساکنان آن هستم.«علی باسره» می‌افزاید: این روستا از حداقل حق حیات یعنی آب آشامیدنی برخوردار نیست و وعده‌های مسئولان برای حل مشکل کم‌آبی روستا محقق نشده است.

وی اظهار می‌کند: روستای کاور حدود ۸۰۰ نفر جمعیت دارد و شغل مردم آن کشاورزی و دامداری است که نبود آب در فصل تابستان بی‌شک به کوچ آنها منجر می‌شود. باسره می‌گوید: تابستان پارسال آب مورد نیاز اهالی این روستا با تانکر از سوی اداره امور عشایری شهرستان به صورت یک روز در میان یا 2 روز در میان تامین می‌شد اما هیچ‌وقت جوابگو نبود.
این مرد روستایی تاکید می‌کند: مسئولان باید برای رفع مشکل آب فکری کنند. نمی‌شود که همیشه چشم‌انتظار تانکرهای آب باشیم که کی از راه می‌رسند. باید مشکل را از ریشه حل کرد.


کم‌آبی در روستاهای چوار

یکی از روستاییان بخش چوار شهرستان ایلام نیز به خبرنگار همشهری می‌گوید: ساکنان روستای آبزا با جمعیت بالای ۳۰۰ نفر و حدود ۷۰ خانوار چند سالی است که با کمبود آب مواجهند. عزیز سبزی» ادامه می‌دهد: با وجود پیگیری‌های مردم روستا در طول سال‌های گذشته، متاسفانه مسئولان تاکنون نسبت به این مساله بی‌تفاوت بوده‌اند و هنوز کاری برای رفع مشکل آب روستا انجام نشده است.

وی بیان می‌کند: چند سالی است که آب این روستا با تانکرهای آبرسان تامین می‌شود اما بحران کم‌آبی در آن طی فصل تابستان به دلیل گرمای هوا به اوج خود می‌رسد و با تانکر نمی‌شود نیازهای مردم را رفع کرد. مردم برای تامین آب شرب اقدام به خرید آب می‌کنند.


آبرسانی سیار

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی ایلام در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: از ۵۵۶ روستای این استان، برای ۵۱۶ روستا طرح آبرسانی در نظر گرفته شده است و 5/98 درصد از جمعیت روستایی استان زیر پوشش این طرح قرار دارند.

«نورالله تیموری» با اشاره به این‌که ۴۵ هزار و ۶۲۹ خانوار با جمعیت ۱۷۰ هزار نفر زیر پوشش خدمات این شرکت هستند، می‌‌گوید: 40 روستای استان آب ندارند و آبرسانی به آنها با تانکر انجام می‌شود. وی با اشاره به این‌که آب روستاهای استان ایلام از ۱۶۶ منبع شامل ۱۰۵ چشمه و ۶۱ چاه و قنات تامین می‌شود، ادامه می‌دهد: متوسط مصرف آب در برخی از روستاهای استان ۳۶۰ لیتر در شبانه‌روز است. 

طبق بررسی‌های انجام‌شده ۵۰ درصد از مشترکان این شرکت در روستاها الگوی مصرف آب را رعایت نمی‌کنند. وی عنوان می‌کند: امیدواریم با تلاش شرکت آب و فاضلاب روستایی مشکل آب ۴۰ روستا که هنوز به صورت سیار تامین می‌شود، برطرف شود.


اعتبار آبرسانی به روستاها

تیموری می‌گوید: در 2 سال گذشته حدود ۸۰ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای آبرسانی به روستاهای استان ایلام در نظر گرفته و هزینه شده است.مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی ایلام بیان می‌کند: برای سال جاری و سال آینده حدود ۵۰ میلیارد تومان دیگر اعتبار به این منظور نیاز داریم.

وی با بیان این‌که بر اثر سیل اخیر به زیرساخت‌های روستایی به خصوص در بخش آبرسانی آسیب فراوان وارد شده است، می‌گوید: براساس برآورد ریالی واحد مطالعات مهندسی شرکت آب و فاضلاب روستایی ایلام، سیل اخیر ۳۰ میلیارد تومان به بخش آبرسانی استان خسارت وارد کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید