• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 24 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55869
+
-

سایه روشن‌های یک حمله مبهم

عدم‌انتشار اطلاعات بیشتر از حملات فجیره توسط منابع رسمی و رسانه‌ها بر ابهام این حادثه افزوده است

خاورمیانه
سایه روشن‌های یک حمله مبهم



با گذشت 2 روز از وقوع چندین انفجار در نزدیکی بندر فجیره امارات، نه‌تنها هنوز اطلاعات دقیقی از جزئیات این حادثه منتشر نشده بلکه عوامل و گزارش‌های مختلفی بر ابهام آن نیز افزوده است. وزارت خارجه امارات در ساعات پایانی روز دوشنبه و درحالی‌که این کشور خبر حمله به نفتکش‌ها را تکذیب کرده بود، با صدور بیانیه‌ای از وقوع عملیات خرابکارانه علیه 4کشتی تجاری خبر داد، به این ترتیب در گام اول، خبر شبکه المیادین که به نقل از منابع ناشناس به‌دست آمده بود تأیید شد. با این حال در مقایسه میان خبر المیادین و بیانیه وزارت خارجه امارات، یک نکته نظر تحلیلگران را به‌خود جلب کرد: محل وقوع حادثه. درحالی‌که المیادین از وقوع حادثه در داخل بندر فجیره خبر داده بود وزارت خارجه امارات اصرار داشت که حمله در آب‌های بین‌المللی رخ داده است؛ دو داده مختلف که تبعات متفاوتی را برای کشورهای منطقه به همراه خواهد داشت. با این حال رسانه‌های رسمی امارات و عربستان بعد از تأیید این خبر بلافاصله پخش برنامه‌های عادی خود را متوقف کرده و به پوشش تحولات فجیره و خلیج‌فارس پرداختند. اگرچه دولتمردان و سیاستمداران اماراتی طی 2 روز گذشته نسبت به حوادث فجیره سکوتی قابل تامل داشته‌اند، اما در برنامه‌های خبری رسانه‌های این 2 کشور و به‌ویژه از سوی کارشناسان مدعو، ایران به‌عنوان مسئول حملات فجیره معرفی می‌شود.

نگرانی غرب از افزایش قیمت نفت
از سوی دیگر اما آنچه بر ابهام تحولات اخیر افزوده، سکوت رسانه‌های جهانی و عدم‌ورود جدی به این پرونده است. بسیاری از تحلیلگران عرب انتظار داشتند جامعه جهانی بعد از تأیید خبر حمله به کشتی‌های تجاری فورا وارد عمل شده و علیه ایران موضع‌گیری کند. برای مثال عبدالرحمن الراشد، مشاور رسانه‌ای ولیعهد عربستان و مدیر مجموعه رسانه‌ای العربیه حتی از احتمال برگزاری نشست فوق‌العاده شورای امنیت در سازمان ملل سخن گفته بود. با وجود این نه‌تنها تاکنون موضع‌گیری قابل توجهی از سوی جامعه جهانی در قبال این پرونده دیده نشده بلکه حتی رسانه‌های بین‌المللی هم تمایل چندانی برای بررسی آن از خود نشان نمی‌دهند. برای مثال خبرگزاری آسوشیتدپرس با گذشت چند ساعت از آغاز تحولات در گزارشی نوشت: در بررسی تصاویر ماهواره‌ای منطقه‌ای که امارات ادعا می‌کند کشتی‌های تجاری مورد حمله قرار گرفته‌اند هیچ آتش یا دودی مشاهده نمی‌شود!
یاسر ابوهلاله، مدیر پیشین شبکه الجزیره قطر علت این رویکرد رسانه‌ها و دولت‌های غربی را نگرانی از افزایش قیمت نفت می‌داند. او در توییتر خود نوشت: رفتار رسانه‌های جهانی نسبت به تحولات فجیره بار دیگر نشان داد جهان آمادگی وقوع جنگی گسترده در خلیج‌فارس را ندارد. با این حال حمله به کشتی‌های تجاری تأثیر خود را بر بازارهای نفت گذاشت. به گفته رویترز، به‌علت افزایش نگرانی‌ها از اختلال در عرضه نفت در منطقه خلیج‌فارس، قیمت نفت بیشتر شده و هر بشکه نفت برنت با 89سنت افزایش به قیمت 71.51دلار فروخته شده است. اگرچه در این گزارش گفته شده فارغ از تحولات خلیج‌فارس، افزایش تنش‌های تجاری میان چین و آمریکا بازار نفت را طی هفته‌های آینده تحت‌تأثیر قرار خواهد داد.


کدام کشتی‌ها مورد حمله قرار گرفته‌اند؟

اگرچه در بیانیه وزارت خارجه امارات حتی درباره هویت 4کشتی‌ آسیب‌دیده هم اطلاعاتی منتشر نشده بود، اما سرانجام عربستان سکوت را شکست و روز گذشته حمله به 2 کشتی سعودی را تأیید کرد. به گفته خالد الفالح، یکی از این 2 کشتی در مسیر بندر راس تنوره برای بارگیری نفت بوده تا راهی سواحل آمریکا شود. وزیر انرژی عربستان ضمن تأکید بر عدم‌وقوع خسارات جانی و محیط‌زیستی در جریان حملات فجیره گفت: بدنه 2 کشتی سعودی آسیب جدی دیده است. از سوی دیگر، روز گذشته خبرنگار شبکه الحدث وابسته به عربستان نیز خبر داد از مجموع 4کشتی آسیب دیده در نزدیکی فجیره، 2کشتی سعودی، یک کشتی اماراتی و یک کشتی متعلق به نروژ بوده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید