• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 24 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55824
+
-

شمارش معکوس برای اینترنت ماهواره‌ای

تا چند روز دیگر نخستین محموله از ماهواره‌های تأمین اینترنت اسپیس‌ایکس برای قرار گرفتن در مدار پایین زمین پرتاب می‌شود

شمارش معکوس برای اینترنت ماهواره‌ای

پس از مدت‌ها حرف و حدیث سرانجام ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت اسپیس‌ایکس در توییتر خود تصویر ۶۰ماهواره‌ای را که قرار است در نخستین قدم برای پروژه تامین اینترنت زمین پرتاب شوند منتشر کرده است. قرار است چند روز دیگر این ماهواره‌ها با موشک فالکون۹ در مدار پایین زمین قرار بگیرند. در این پروژه مشهور به استارلینک قرار است تا سال۲۰۲۴، ۱۲هزار ماهواره کوچک برای پوشش اینترنت پر‌سرعت در مناطق مختلف زمین در مدار زمین قرار بگیرند. خود ایلان ماسک هم اعلام کرده احتمال دارد پرتاب محموله اول ماهواره‌ها با مشکل روبه‌رو شود. به گفته ماسک ۶پرتاب دیگر از این دست لازم است تا شبکه‌ای کوچک شکل بگیرد.

تبدیل شدن به واقعیت 
تا همین چند وقت پیش شاید اینترنت ماهواره‌ای داستانی تخیلی فرض می‌شد اما هم‌اکنون چند شرکت به‌صورت رسمی و عملی در حال توسعه ماهواره‌های خود برای دریافت اینترنت پرسرعت روی زمین هستند. فیسبوک، آمازون و شرکتی دیگر به‌نام وان‌وب برنامه‌های مشابهی دارند. چندی پیش موشک سایوز از گینه فرانسه 6 ماهواره شرکت وان‌وب را به فضا ارسال کرده است؛ ماهواره‌هایی که نخستین سری در مجموعه پروژه این شرکت به‌حساب می‌آیند. 


چرا اینترنت ماهواره‌ای؟
همین حالا هم دریافت اینترنت از ماهواره‌ها ممکن است اما این نوع اینترنت ماهواره‌ای هم‌اکنون خیلی گران به‌حساب می‌آید. علاوه بر این تأخیر ارسال اطلاعات، مشکل مهم اینترنت ماهواره‌ای فعلی است.


صورت فلکی ماهواره‌ها 
برای اینترنت ماهواره‌ای شرکت‌های مختلفی در تلاش هستند تا با ارسال هزاران ماهواره‌ کوچک به مدار‌های پایینی زمین که صورت فلکی کوچکی از ماهواره‌ها را تشکیل خواهند داد، اینترنت را به زمین ارسال و به اهداف خود دست پیدا کنند. طبق ادعای ماسک، ماهواره‌های استارلینک شرکت اسپیس ایکس، اینترنتِ بدون آی‌پی در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

3/4میلیارد نفر؛ بدون اینترنت
تقریبا نیمی از جمعیت جهان در نقاط دورافتاده هنوز دسترسی به اینترنت پهن‌باند یا سرعت بالا ندارند و به همین‌خاطر شرکت‌های مختلف در رقابت برای فراهم کردن اینترنت پر سرعت از فضا هستند. اینترنت ماهواره‌ای چون نیاز به زیرساخت‌های مرسوم مثل شبکه ارتباطاتی موبایل یا شبکه فیبر نوری ندارد می‌تواند در دورافتاده‌ترین مناطق هم دسترسی را به اینترنت ممکن کند.

12هزار ماهواره
اسپیس‌ایکس اعلام کرده که تا سال 2024، حدود12هزار ماهواره به فضا خواهد فرستاد که 4425عدد از آنها در ارتفاع 1130کیلومتری و 7518ماهواره دیگر نیز در ارتفاع 321کیلومتری از سطح زمین قرار می‌گیرند تا محدوده‌های فرکانسی مختلف را پوشش دهند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید