• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 23 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55793
+
-

گلایه ایلامی‌ها از افزایش کرایه تاکسی

به گفته شهروندان، نرخ‌های جدید اعلام‌شده برای کرایه تاکسی با مسیرها همخوانی ندارد

در شهر
گلایه ایلامی‌ها از افزایش کرایه تاکسی

رمضان نوری|  ایلام –خبرنگار:


افزایش کرایه تاکسی در شهر ایلام این روزها باعث نارضایتی شهروندان شده است. البته رانندگان تاکسی نیز معتقدند با توجه به افزایش قیمت لوازم خودرو، این افزایش کرایه ناچیز است.
امسال نرخ کرایه تاکسی در ایلام بیش از ۲۰ درصد افزایش یافته و مردم این شهر می‌گویند نرخ‌های فعلی با مسیرها همخوانی ندارد و خیلی زیاد است.

شهروندان از وضعیت خودروهای حمل ‌و‌ نقل عمومی شهر ایلام هم راضی نیستند و می‌گویند بسیاری از خودروها فرسوده‌اند و به نوسازی نیاز دارند بنابراین افزایش 20 درصدی کرایه تاکسی منصفانه و عادلانه نیست. ضمن این‌که هیچ‌یک از تاکسیداران‌ از تجهیزات خودروی خود مثل سیستم گرمایشی و سرمایشی برای رفاه مسافران استفاده نمی‌کنند.برخی شهروندان نیز می‌گویند بعضی رانندگان به نرخ مصوب جدید هم قانع نیستند و بیش از آن از مسافر کرایه می‌گیرند یا به نحوی باقیمانده پول مسافر را پس نمی‌دهند.


دریافت کرایه بالاتر از قیمت مصوب

یکی از شهروندان ایلامی در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری اظهار می‌کند: با وجود این‌که افزایش نرخ کرایه تاکسی در ایلام هیچ توجیهی ندارد، همین نرخ‌های مصوب را هم رانندگان رعایت نمی‌کنند و بیش از آن از مسافر کرایه دریافت می‌کنند.
«لیلا بشارتی» می‌افزاید: به عنوان مثال، مسیر ۲۲ بهمن تا میدان امام(ره) کمتر از ۵۰۰ متر است، اما 2 هزار تومان از هر مسافر دریافت می‌شود.

وی با اشاره به این‌که مشکلات ترافیک باعث شده است مردم بیشتر از خودروهای عمومی استفاده کنند، می‌گوید: رانندگان تاکسی باید در این اوج گرانی کالاهای اساسی هوای جیب مردم را داشته باشند. مردم در طول روز چند بار از تاکسی استفاده می‌کنند. همه ما کارگر و کارمندیم و حقوق چشمگیری دریافت نمی‌کنیم. ضمن این‌که خرج‌های دیگری هم داریم و قرار نیست همه حقوق ما صرف کرایه تاکسی شود.


تاکسی‌های فرسوده

یکی دیگر از شهروندان ایلامی در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری، با اشاره به این‌که در کنار افزایش کرایه‌ها باید شاهد نوسازی و تجهیز خودروهای عمومی هم در ایلام باشیم، بیان می‌کند: بسیاری از تاکسیداران در شهر حاضر به روشن کردن کولر خودرویشان نیستند.«ملک‌حسین عباسی» ادامه می‌دهد: بسیاری از خودروها فرسوده هستند و نیاز است نوسازی شوند.وی می‌گوید: متاسفانه، علاوه بر تاکسی‌های فرسوده، بیشتر اتوبوس‌های درون‌شهری هم عمر بالایی دارند و بیشتر آنها از رده خارج هستند.


رانندگان هم ناراضی هستند

گلایه‌های شهروندان در حالی مطرح می‌شود که تاکسیداران هم شکوه‌های زیادی از اوضاع کرایه تاکسی دارند. یکی از آنها به همشهری می‌گوید: قیمت قطعات یدکی و نرخ تعمیرات خودروها طی یک سال اخیر چند برابر شده است، ضمن این‌که تاکسیداران سالانه عوارض هم به شهرداری پرداخت می‌کنند.

«بشیر عموزاده» می‌افزاید: خب، ما رانندگان باید از کجا بیاوریم این هزینه‌ها را پرداخت کنیم؟ غیر از اینها، ما هم خانه و زندگی داریم، همسر و فرزند داریم و باید بتوانیم مخارج آنها را تامین کنیم.
او اظهار می‌کند: با وجود افزایش قیمت زیاد قطعات یدکی و دستمزد تعمیرات، نرخ کرایه تاکسی بین ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش یافته است و این موضوع برای تاکسیداران رضایت‌بخش نیست چون این میزان افزایش هم نمی‌تواند کمک‌حال آنها باشد. این راننده تاکسی ادامه می‌دهد: علاوه بر این، رانندگان تاکسی در شهر ایلام با معضل مسافربر‌های شخصی هم مواجهند که باعث می‌شوند تاکسی ما بیکار بماند.


افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی کرایه تاکسی

رئیس سازمان حمل ‌و ‌نقل بار و مسافر شهرداری ایلام به خبرنگار همشهری می‌گوید: با مصوبه شورای اسلامی شهر ایلام و تایید فرمانداری ایلام، افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی کرایه تاکسی‌های درون‌شهری نسبت به سال ۹۷ از 16 اردیبهشت امسال اجرایی شده است.

«غلامرضا طاهری» با اشاره به این‌که این افزایش کرایه با هدف متعادل شدن نرخ هزینه و درآمد تاکسیداران اعمال شده است، می‌افزاید: البته افزایش کرایه‌ با توجه به مجموع نرخ آن در کل مسیرها صورت گرفته و در بعضی از مسیرها اصلا افزایشی نداشته و همان نرخ پارسال است.وی می‌گوید: کرایه تاکسی در مسیری مثل ۲۲ بهمن به منطقه جانبازان یا فرهنگیان که سال گذشته ۱۵۰۰ تومان بود، امسال به 2 هزار تومان رسیده است.

طاهری ادامه می‌دهد: در مسیرهایی مثل ۲۲ بهمن تا هفت‌چشمه که سال گذشته کرایه آن برای هر مسافر 2 هزار تومان بود، امسال نیز همان کرایه دریافت می‌شود.
این مسئول تاکید می‌کند: اگر رانندگانی این نرخ‌ها را رعایت نکردند، شهروندان حتما سازمان حمل ‌و‌ نقل بار و مسافر شهرداری ایلام را از طریق سامانه ۱۳۷ در جریان بگذارند تا با متخلفان برخورد شود.
رئیس سازمان حمل‌  و‌ نقل بار و مسافر شهرداری ایلام با اشاره به این‌که روزانه به طور میانگین ۱۰۰ هزار نفر توسط ناوگان حمل و ‌نقل عمومی ایلام جابه‌جا می‌شوند، می‌گوید: 1300 دستگاه تاکسی و ۶۷ دستگاه اتوبوس در قالب ناوگان حمل‌ و ‌نقل درون‌شهری کار جابه‌جایی مسافران را در ایلام بر عهده دارند.


نوسازی ناوگان حمل‌ و ‌نقل عمومی

شهردار ایلام نیز در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری عنوان می‌کند: توسعه زیرساخت‌های حمل‌ و ‌نقل عمومی سرلوحه برنامه‌های مدیریت شهری است چراکه سیستم حمل‌ و ‌نقل عمومی در ایلام فرسوده و قدیمی است و ایراد دارد که باید به‌روز شود.«طالب صادقیان» می‌گوید: رویکرد شهرداری ایلام این است که ناوگان حمل ‌و ‌نقل عمومی شهر ایلام به‌روز شود چون این کار، علاوه بر رضایت شهروندان، به کاهش ترافیک درون‌شهری منجر خواهد شد.وی می‌افزاید: در طول یک سال گذشته قدم‌های خوبی در زمینه نوسازی ناوگان حمل‌ و ‌نقل عمومی شهر ایلام برداشته شده است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید