• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 23 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55795
+
-

خراسانی‌ها در تدارک نمایشگاه مشترک گردشگری

راه‌اندازی و افزایش اقامتگاه‌های بوم‌گردی اقدامی است که به طور مستقیم برای اجرای سیاست توزیع سفر اجرا شده است

گزارش
خراسانی‌ها در تدارک نمایشگاه مشترک گردشگری

 فاطمه رجب‌زاده|  خراسان رضوی ـ خبرنگار:


توسعه صنعت گردشگری مرحله به مرحله و در گذر زمان محقق می‌شود. کارشناسان گذار از مرحله ابتدایی یعنی موفقیت در دستیابی آمار قابل قبولی از گردشگران را در مکان‌های شناخته‌شده زمان خوبی برای ورود به مرحله بعدی می‌دانند تا قبل از این‌که اشباع یا حتی بی‌میلی گردشگر نسبت به اماکن شناخته‌شده نمود یابد. 

در واقع مرحله بعدی معرفی آثار جدید تاریخی و طبیعی در کنار جاذبه‌های شناخته‌شده برای حفظ جاذبه یک منطقه و افزایش رغبت در گردشگران است. سیاست توزیع سفر و گردشگر به دنبال تحقق این هدف است و مدیران و کارشناسان میراث فرهنگی و گردشگری استان‌های خراسان به منظور اجرای دقیق این سیاست در جست‌وجوی ایده‌های بکر برای معرفی جاذبه‌های دیدنی این سرزمین کهن هستند. برنامه‌‌ریزی برای برپایی نمایشگاهی مشترک از آثار طبیعی، تاریخی و صنایع ‌دستی کمتر معرفی‌شده و غنی این استان‌ها گامی موثر به مرحله دیگری از روند توسعه صنعت گردشگری در این استان‌هاست. 


بایدهای توزیع سفر

تاکید مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری خراسان رضوی جدی شدن اجرای سیاست توزیع سفر در این استان است. «ابوالفضل مکرمی‌فر» اجرایی کردن برنامه افزایش جذب گردشگر را در گرو تحقق این سیاست می‌داند و اجرای ایده‌هایی که می‌تواند این مهم را عملیاتی کند از نظر او ضرورت دارد. 

او می‌گوید: توزیع سفر در پهنه استان‌های خراسان می‌تواند در جذب گردشگران به این منطقه از کشور بینجامد و از آنجا که در این سال‌ها تمرکز‌مان برای جذب گردشگر بر نقاطی خاص بوده کمتر به جاذبه‌های بکر شهرستان‌ها و روستاهای دور توجه کرده‌ایم. حال آن‌که اقبال زیادی در گردشگران و طبیعتگردان برای حضور در این مناطق دیده شده و لازم است برای رونق این مکان‌ها علاوه بر معرفی به سمت تقویت و ایجاد زیرساخت‌ها در این نقاط برویم. 

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری خراسان رضوی اشتراکات فرهنگی و تاریخی استان‌های خراسان را آنقدر غنی و عمیق می‌داند که تلاش برای حفظ و شناساندن این تاریخ و فرهنگ به گردشگران داخلی و خارجی قطعا محقق می‌شود و از نظر او نتیجه‌ای روشن دارد. بنابراین با توجه به اهمیت اجرای سیاست توزیع سفر قصد دارد برنامه موفق نمایشگاه آثار طبیعی، تاریخی و صنایع‌ دستی نقاط مختلف خراسان جنوبی را که در موزه بزرگ خراسان دایر است، بسط دهد و به صورت مشترک و با همکاری بین 3 استان خراسان شمالی، جنوبی و رضوی برپا کند تا زمینه گسترده‌تری برای معرفی اماکن و آثار جذاب دیاری به وجود آید که سراسر یادآور تاریخ و تمدن ناب است. 

مکرمی‌فر از اقداماتی می‌گوید که از حدود 2 سال قبل برای اجرای سیاست توزیع سفر در خراسان رضوی اجرا شده است. تکمیل پرونده روستاهای خاص استان برای ملی و جهانی شدن از مهم‌ترین برنامه‌هاست. او در این میان به بسک تربت حیدریه اشاره می‌کند؛ روستایی که پرونده جهانی شدنش در حال تکمیل است. 

راه‌اندازی و افزایش بوم‌گردی‌ها اقدامی است که به طور مستقیم برای اجرای سیاست توزیع سفر در استان اجرا شده است. تاکنون به گفته او 46 اقامتگاه بوم‌گردی در نقاط مختلف خراسان رضوی شروع به فعالیت کرده‌اند و تا حدودی موفق بوده‌اند. مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری خراسان رضوی ادامه می‌دهد: ایجاد زیرساخت‌های سفر به نقاط مختلف اهمیت بسیاری دارد و اقامتگاه‌های بوم‌گردی توانسته‌اند در کنار 165 مجتمع خدماتی رفاهی زمینه مناسبی را برای توزیع سفر ایجاد کنند. 


روزهای بیرجند در موزه بزرگ

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری خراسان جنوبی از اشتراکات فرهنگی 3 استان خراسان رضوی، جنوبی و شمالی می‌گوید و از اجرای ایده‌ای برای معرفی آثار این استان در خراسان رضوی خبر می‌دهد. 

«حسن رمضانی» در موزه بزرگ خراسان نمایشگاهی از برترین عکس‌های یک جشنواره ملی برپا کرده است که این عکس‌ها در رقابتی بین عکاسان حرفه‌ای کشور از آثار و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی، آیین‌ها و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی گرفته شده است. حالا او و همکارانش نمایشگاه عکس منتخبان جشنواره میراث ماندگار را در فضای دلنشین موزه بزرگ خراسان در مشهد برپا کرده‌اند و هرروز با استقبال بیشت علاقه‌مندان از این نمایشگاه مواجه می‌شوند. 

او اظهار می‌کند: این نمایشگاه برای معرفی جاذبه‌های بکر خراسان جنوبی در مشهد برپا شده است و تا پایان ماه رمضان ادامه دارد. با توجه به اشتراکات استان‌های خراسان معرفی آثار تاریخی می‌تواند در جذب و توزیع گردشگران به نقاطی چون خراسان جنوبی که کمتر شناخته شده است کمک کند از سویی 80 عکس ویژه منتخبان جشنواره ملی میراث ماندگار که سال گذشته در استان برگزار شد به نمایش درآمده تا با کمک اثرگذاری این آثار باارزش برای مخاطب و علاقه‌مندان به گردشگری از جاذبه‌های خراسان جنوبی زاویه متفاوتی ایجاد شود. 

به گفته مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری خراسان جنوبی این نمایشگاه در تهران و احتمالا در سایر استان‌های کشور هم دایر خواهد شد و جشنواره ملی میراث ماندگار سال آینده پیام‌رسان میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری خراسان جنوبی به علاقه‌مندان این حوزه است تا اثبات کند در داخل کشور و نقاطی که حتی تصور نمی‌کنیم آثاری وجود دارد که می‌تواند این نقاط را به مقاصد خاص گردشگری تبدیل کند. 

رمضانی برنامه مهم امسال را اجرای طرح‌ها و ایده‌هایی با هدف محقق کردن سیاست توزیع سفر و گردشگر عنوان می‌کند و توضیح می‌دهد: در خراسان جنوبی پس از شناسایی این نقاط و ایجاد زیرساخت‌های اولیه برای عزیمت و سکونت گردشگر، مرحله اجرای برنامه‌هایی برای معرفی فراگیر، برگزاری تورها و ایجاد کمپ‌های گردشگری در دستور کار است و در برخی نقاط چون دهسلم با راه‌اندازی کمپ بیابانگردی اجرا شده است. 


کوچه‌های خیال‌انگیز روئین 

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری خراسان شمالی بیان می‌کند: سیاست توزیع سفر باید به نحو روشن و اثرگذاری اجرا شود، چراکه جذب گردشگر و توسعه صنعت گردشگری نیازمند معرفی مکان‌های نو و بکر است که در این استان بسیار است. 

از نظر «حبیب یزدان‌پناه» خراسان شمالی مقصد چهارفصل گردشگری است و جای‌جای آن به لحاظ جاذبه‌های تاریخی و طبیعی مقصدی بکر و جذاب برای گردشگران محسوب می‌شود. از این رو برای معرفی این جاذبه‌ها به‌ ویژه آثار کمتر شناخته‌شده، از ابتدای امسال 150 هزار نسخه اقلام تبلیغاتی برای معرفی آثار تاریخی و طبیعی استان منتشر کرده‌ایم و ایستگاه‌هایی در مسیر‌های پرتردد بابا امان، فاروج، دشت، آشخانه، شیروان و بجنورد راه‌اندازی شده است تا مقاصد گردشگری در نقاط بکر این نواحی از طریق راهنماهای این اداره کل به مسافران و گردشگران معرفی شود. این اقدام در اوایل امسال توانست آمار گردشگران استان را در نقاط کمتر شناخته‌شده افزایش دهد و در اجرای سیاست توزیع سفر تاثیر بسیاری بگذارد. 

به گفته وی، یکی از موثر‌ترین اقدامات این اداره کل برای اجرای این سیاست، عملیاتی کردن طرح راهنمای مسافران نوروزی با همکاری دانشجویان و سمن‌‌های استان است که به صورت مدام اجرا می‌شود و با معرفی جاذبه‌های استان در همه نقاط به مسافران و جمع‌آوری نظر و پیشنهاد گردشگران در تقویت اجرای طرح تاثیرگذار است. 

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری خراسان شمالی از طرح کوچه‌های خیال‌انگیز می‌گوید که در روستای روئین، یکی از زیباترین روستاهای استان، برگزار شد و با شرکت در جشنواره ملی عکس در معرفی این منطقه نقش تاثیرگذاری داشت، البته این طرح برای دیگر نقاط بکر استان هم قابلیت اجرا دارد. 

یزدان‌پناه برگزاری تورهای متنوع گردشگری در طول سال، شرکت در نمایشگاه‌های ملی و منطقه‌ای صنایع‌ دستی و گردشگری و معرفی جاذبه‌ها به زبان‌های مختلف را از دیگر اقداماتی عنوان می‌کند که معمولا در حال انجام است و حال با جزئیات بیشتری ادامه می‌یابد تا صنایع ‌دستی نقاط مختلف و جاذبه‌های کمتر معرفی‌شده در دیگر نقاط استان هم مورد توجه گردشگران قرار بگیرد. 

البته پیشروی هماهنگ به سمت و سوی اجرای این سیاست هرچند گامی مهم و اثرگذار است اما یک پای توسعه صنعت گردشگری بدون ایجاد زیرساخت‌ها می‌لنگد. بنابراین مدیران و کارشناسان صنعت گردشگری و طبیعتگردی باید به دنبال ایده‌ها و راهکارهایی برای جذب منابع مالی به منظور تقویت و در برخی نقاط ایجاد زیرساخت باشند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید