• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 23 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55788
+
-

غفلت از ظرفیت آبگرم بستان‌آباد

وجود معارض در اطراف محوطه آبگرم بستان‌آباد موجب شده فعالیت‌های عمرانی در این محوطه با موانع قانونی مواجه باشد

گزارش
غفلت از ظرفیت آبگرم بستان‌آباد

سید مرتضی احمدپور|  تبریز – خبرنگار:

یکی از ویژگی‌های منطقه کوهستانی آذربایجان به‌ویژه دامنه‌های سبلان و سهند وجود آبگرم‌هایی است که از آتشفشان‌های خاموش این کوه‌ها می‌جوشند؛ آتشفشان‌هایی که صدها هزار سال قبل منشا آتش و ویرانی بودند و اکنون منبع سلامتی و کسب ثروت هستند. در شهر سرعین سالانه میلیون‌ها نفر از آبگرم‌های این شهر استفاده می‌کنند و هتل‌های بسیاری در کنار آنها احداث شده، اما وضعیت در بستان‌آباد با وجود دارا بودن این ظرفیت، کاملا متفاوت است. بستان‌آباد با وجود آبگرم کم‌نظیر خود که خواص درمانی ثابت‌شده‌ای هم دارد تاکنون در مسیر توسعه به مقصد نرسیده و همین مساله انتقادات فراوانی متوجه مدیریت شهری بستان‌آباد کرده؛ این در حالی است که سالانه بیش از 500 هزار نفر از آبگرم بستان‌آباد استفاده می‌کنند. در صورت رفع مشکلات مدیریتی و ارتقای خدمات رفاهی، امکان خدمات‌دهی به چند برابر بیشتر از این تعداد هم وجود دارد.


آبگرم بستان‌آباد امکانات رفاهی ندارد 

یکی از شهروندان تبریزی که به دلیل خواص درمانی آبگرم بستان‌آباد به این شهر سفر کرده از کمبودهای آن در مقایسه با آبگرم سرعین اظهار تعجب می‌کند و می‌گوید: در مقایسه با آبگرم‌های سرعین و تجهیزاتی که دارند، تنها استخری که در بستان‌آباد دارای آبگرم است، خدمات رفاهی خوبی ندارد.  

«احد نجفی» ادامه می‌دهد: در اطراف این استخر پارکینگی برای خودروهای مهمان وجود ندارد. به همین دلیل افرادی که از شهرهای دیگر به بستان‌آباد آمده‌اند، از امنیت خودروی خود چندان مطمئن نیستند. فضای سبز برای اتراق بعد از آب‌درمانی هم وجود ندارد.


زمان اقامت گردشگران در بستان‌آباد کوتاه است
 
«قاسم نظروند» که از کرج به بستان‌آباد آمده هم می‌گوید: قصد اقامت 2 روزه در بستان‌آباد برای استفاده بیشتر از خواص آب درمانی این شهر داشتیم، اما هتل مناسبی نزدیک این استخر پیدا نکردیم. مسافت زیادی بین محل اقامت ما و استخر آبگرم وجود دارد. وی ادامه می‌دهد:‌ هتل نیمه‌کاره‌ای کنار استخر وجود دارد که به گفته اهالی چند سال از شروع ساخت آن می‌گذرد اما هنوز تکمیل نشده است. جز این هتل نیمه‌کاره، هتل دیگری در این اطراف وجود ندارد تا اقامت و تردد مسافران را به استخر راحت‌تر کند. همین موضوع باعث می‌شود تا نتوانیم در این شهر اقامت بیش از چند ساعت داشته باشیم. از طرف دیگر چندین بار پیش آمده که دچار سرماخوردگی هم شده‌ایم.

نظروند به تخریب محوطه استخر و وضعیت نامناسب پله‌های این مجموعه هم اشاره می‌کند و می‌گوید: پله‌های مشرف به استخر که در بالای تپه قرار دارد، در حال تخریب هستند و محوطه نیز تخریب شده است. گودال‌هایی هم در نقاط مختلف ایجاد شده که به گفته اهالی مربوط به پی‌کنی ساختمان است، اما این اقدام ممکن است خطراتی به وجود بیاورد. 


رسیدگی به وضعیت خدماتی و رفاهی 

فرماندار بستان‌آباد درباره آبگرم این شهرستان اظهار می‌کند: استخر آبگرم در سال‌های گذشته احداث شده و یکی از ظرفیت‌های گردشگری این شهرستان است. در رویداد گردشگری تبریز 2018 هم برنامه‌ریزی‌هایی برای بهینه‌سازی شرایط این استخر شده بود.  

«سیدعلی موسوی» با اشاره به اهمیت آبگرم این شهر برای رونق گردشگری منطقه بیان می‌کند‌: در سال‌های اخیر انتقادهایی در زمینه وضعیت داخلی استخر‌، خدمات رفاهی‌، وضعیت سالن‌های داخلی و نظافت آن وجود داشت. طی یک سال اخیر با اقدامات عمرانی، وضعیت این مجموعه بهتر از قبل شده و برای پذیرایی از مهمانان شرایط مناسب‌تری دارد. گلایه‌ها هم از نامناسب بودن این مجموعه درمانی گردشگری کمتر شده است. 

 موسوی با اشاره به شرایط بیرون استخر و محوطه آن، همچنین نبود هتل در این محل عنوان می‌کند: در این زمینه جلساتی با میراث فرهنگی و گردشگری، همچنین معارضان محلی برگزار شده که امیدواریم هرچه سریع‌تر منجر به رفع مشکلات شود. در صورت رفع مشکلات، وضعیت هتل در حال ساخت نزدیک آبگرم هم بررسی و عملیات ساخت آن از سر گرفته می‌شود. وی اظهار می‌کند: برای حل مشکل پارکینگ به صورت موقت، امنیت اطراف استخر با حضور ماموران انتظامی همچنین نگهبانان محلی تامین می‌شود، اما در مجموع رفع ایرادهای این آبگرم در اولویت مسئولان قرار دارد.


ضرورت ورود مدیران استانی 

نماینده بستان‌آباد در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به مشکلات این مجموعه عنوان می‌کند: وجود معارض در اطراف استخر موجب شده تا از نظر قانونی اقدامی برای فعالیت‌های عمرانی در این محوطه انجام نشود. البته مسئولان هم برای رفع مشکل این معارض‌ها توجه لازم را ندارند. در حال حاضر با تحقیقاتی که انجام داده‌ایم معارضان و مالکان فعلی این محوطه شناسایی شده‌اند و باید در این زمینه اقدام شود.

«محمد وحدتی» ادامه می‌دهد: خرید زمین از معارضان یا تهاتر زمین در محل دیگر، همچنین حل مشکل سرمایه‌گذار برای احداث هتل باید از سوی مسئولان استانی پیگیری شود. در صورت مدیریت مشکلات و توجه بیشتر مسئولان، می‌توان اشتغال و درآمدزایی را در بستان‌آباد افزایش داد.  

وی درباره خرابی محوطه آبگرم بستان‌آباد هم می‌گوید: محوطه از سوی همین مالکان تخریب و پی‌کنی شده و منظره بسیار بدی به وجود آورده است. باید حق و حقوق شاکیان مشخص شود و برابر آن فضای دیگری به این افراد اختصاص یابد. با این‌که داخل استخر اقدامات خوبی انجام شده اما نبود محلی برای اقامت، همچنین نامناسب بودن محوطه موجب رنجش و حتی کاهش مراجعه مسافران می‌شود.


مناسب‌سازی فضای فیزیکی در آینده

معاون عمرانی فرمانداری بستان‌آباد هم با اشاره به این‌که در پی آزمایش‌های اخیر کارشناسان، آب این آبگرم جزو بهترین آب‌های غنی از املاح معدنی استان ذربایجان‌‌شرقی است، بیان می‌کند: وجود چشمه‌های آبگرم معدنی در این شهرستان نعمت بزرگی است که در صورت مدیریت مناسب می‌تواند گام موثری برای رونق گردشگری و توسعه اقتصادی شهرستان باشند.
«عباس واحدی» با انتقاد از وضعیت موجود آبگرم با اشاره به اقدامات صورت گرفته، می‌افزاید: در آینده اقداماتی برای مناسب‌سازی فضای فیزیکی این آبگرم پیش‌بینی شده است.


افول گردشگری بستان‌آباد

 شهرستان بستان‌آباد به دلیل قرار گرفتن در یکی از محورهای پرتردد و شاهراه استان آذربایجان‌شرقی جزو مسافرپذیرترین نقاط این استان به شمار می‌رود. وجود چشمه‌های آبگرم معدنی از جمله گوزسوی و قوتورسوی می‌تواند نقطه عطفی برای رونق صنعت توریسم این منطقه باشد. 
مجتمع آبگرم بستان‌آباد در محل قدیمی آن احداث شده و آن را به میرزا نایب‌السلطنه فرزند فتحعلی‌شاه نسبت می‌دهند. خواص درمانی آبگرم بستان‌آباد حتی در روز‌های سرد زمستان هم، مسافران و گردشگران را به اینجا می‌کشاند؛ خواصی که گردشگران و کارشناسان سلامت هم به آن اعتراف می‌کنند و معتقدند این آبگرم در درمان بیماری‌های عضلانی، پوستی و قارچی، کلیوی و زنان و زایمان بسیار موثر است. 

این آبگرم با ۴۲ درجه سانتی‌گراد و داشتن مواد معدنی درمانی، هر سال پذیرای گردشگران زیادی از ایران و خارج از کشور است، به طوری که مردم از دوردست به این مکان آمده و از خواص درمانی‌اش بهره‌‌مند می‌شوند. علاوه بر این گردشگرانی از ارمنستان، ژاپن و چین هم از این آبگرم استفاده کرده و به خواص درمانی آن تاکید دارند. در سال‌های اخیر به دلیل مدیریت ضعیف مسئولان متولی نه‌ تنها توسعه اقتصادی در این مرکز گردشگری رخ نداده، بلکه روز به روز شاهد افول آن هستیم. آن هم در حالی که با ایجاد اندکی امکانات، بی‌شک آبگرم بستان‌آباد می‌تواند به قطب اصلی گردشگری درمانی به‌ویژه در فصل زمستان تبدیل شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید