• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 23 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55794
+
-

بازار گرم توت‌فرنگی گیلان

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان: 350 تا 400 میلیون تومان تسهیلات برای هر هزار متر‌مربع کشت هیدروپونیک توت‌فرنگی در استان پرداخت می‌شود

کشاورزی
بازار گرم توت‌فرنگی گیلان

مهسا طالبی|‌ رشت- خبرنگار:


گیلان، یکی از مراکز تولید توت‌فرنگی در کشور است. این گیاه که چندسالی است پرورش آن مورد توجه قرار گرفته و تولید زیادی دارد، به علت افزایش تقاضا برای خرید، دارای بازار خوبی برای فروش هم هست. عمده‌ترین مرکز تولید توت‌فرنگی، صوفیانده روستایی در صومعه‌سراست.

 پیربازار رشت، تالش، سی‌دشت رودبار و... هم در تولید توت‌فرنگی مشهور هستند.  گفته شده 45 سال پیش نهال توت‌فرنگی توسط یکی از اهالی صوفیانده به این روستا آورده شد و با پیگیری‌های باغداران و رسیدگی آنان، صوفیانده مقام نخست را در استان در زمینه کشت توت‌فرنگی کسب کرد. این روستا دارای 20 هکتار باغ توت‌فرنگی است. 


خاک صوفیانده مستعد تولید توت‌فرنگی 

یکی از کشاورزان روستای صوفیانده که به صورت مکانیزه کشت توت‌فرنگی را انجام می‌دهد، می‌گوید: خاک صوفیانده مستعد پرورش و تولید محصول توت‌فرنگی است. به دلیل شهرت روستا در زمینه کاشت توت‌فرنگی، مشتریان زیادی به صورت عمده برای خرید این محصول مراجعه می‌کنند. محصول توت‌فرنگی این مزارع به نقاط مختلف گیلان ارسال می‌شود.

«محمدرضا صبوری» بیان می‌کند: بوته‌های توت‌فرنگی در ردیف‌های منظم به فاصله 35 سانتی‌متر از هم کاشته می‌شوند و تامین آب، مواد غذایی مورد نیاز، تکیه‌گاه گیاه و ایجاد محیط مناسب از مواردی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.این کشاورز، علف هرز را بزرگ‌ترین مشکل مزارع توت‌فرنگی می‌داند و می‌افزاید: به دلیل وابستگی زیاد مزارع توت‌فرنگی به مصرف کود حیوانی، رشد علف‌های هرز تشدید می‌شود و ما ناچار به خارج کردن علف‌های هرز از اطراف بوته‌ها هستیم.


پیش‌بینی برداشت 1210 تن توت‌فرنگی 

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان می‌گوید: برداشت توت‌فرنگی در 120هکتار از زمین‌های کشاورزی و 13هکتار از گلخانه‌های گیلان آغاز شده است.«منوچهر پارسافر» می‌افزاید: پیش‌بینی می‌شود باغداران گیلانی امسال 1210 تن توت‌فرنگی به ارزش 222میلیارد ریال برداشت کنند.وی ادامه می‌دهد: برای توسعه محصولات گلخانه‌ای 350 تا 400 میلیون تومان تسهیلات برای هر هزار متر‌مربع کشت هیدروپونیک توت‌فرنگی پرداخت می‌شود.


فروش سریع به دلیل ضرر نکردن 

«سیما مژدهی» هم یک تولید‌کننده توت‌فرنگی است که در پیربازار رشت به تولید این محصول می‌پردازد.  وی بیان می‌کند: توت‌فرنگی در ماه‌های اول به دلیل نوبرانه بودن فروش خوبی دارد، اما از آنجا که این میوه بافت خاص و لطیفی دارد و آسیب‌پذیر است، باید زود فروخته شود وگرنه خراب می‌شود. 

مژدهی می‌گوید: برخی از کارشناسان جهاد کشاورزی توصیه می‌کنند برای جلوگیری از هزینه‌های مصرف آب، آلودگی مزارع و کاهش هزینه‌های وجین باید به کشت یک ساله توت‌فرنگی روی آوریم. این کار مستلزم صرف هزینه است و نیاز به حمایت داریم. با انجام کشت یک ساله می‌توان از یک تناوب زراعی صحیح و مناسب برخوردار شد. برای از بین بردن علف‌های هرز هم نیازمند حمایت دولت هستیم.


آغاز برداشت توت‌فرنگی در تالش 

مدیر جهاد کشاورزی تالش از آغاز برداشت توت‌فرنگی در سطح 2 هکتار از اراضی قابل کشت این شهرستان خبر داد. 
«سید علی موسوی» می‌گوید: 16 بهره‌بردار در تالش در فضای باز به کشت و تولید توت‌فرنگی اقدام کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود امسال 18 تن محصول به ارزش 2 هزار و 700 میلیون ریال برداشت شود. 
صومعه‌سرا، رودبار، رشت، لاهیجان، آستانه‌اشرفیه، لنگرود و تالش مهم‌ترین مناطق تولید توت‌فرنگی در گیلان هستند. برداشت توت‌فرنگی در این استان تا پایان خرداد ادامه دارد. از توت‌فرنگی علاوه بر تازه‌خوری برای تهیه مربا، دمنوش، شربت، شیرینی و بستنی استفاده می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید