• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 22 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55643
+
-

تعلیق قانون هوای پاک برای خروج خودروهای فرسوده

براساس اظهارات مدیرکل محیط‌زیست استان تهران، تهرانی‌ها درحالی سال 97را پشت سر گذاشتند که تقریبا در تمام سال گذشته حتی یک روز هم هوای «ناسالم برای همه گروه‌های جامعه» را تجربه نکردند. ‌مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران در این‌باره به ایسنا می‌گوید: علاوه بر این، از ابتدای امسال تاکنون ۲۳ روز هم هوای پاک در تهران تنفس کردیم که این نتیجه اقدامات دستگاه‌های اجرایی و ناپایداری‌های جوی است.
اما حالا چند وقتی است که نه‌تنها ماده 8قانون هوای پاک برای خروج خودروهای فرسوده به تعلیق درآمده که سازمان محیط‌زیست در حال تهیه لایحه‌ای برای ارائه به دولت برای تغییر این ماده قانونی در قانون هوای پاک است. به این ترتیب باید انتظار داشت از این پس بار دیگر آلودگی هوای تهران به همان روزهای بحرانی گذشته برگردد! 
براساس ماده ۸ قانون هوای پاک تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مالک وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمه‌سنگین، سنگین و موتورسیکلت مکلفند وسایل نقلیه خود را پس از رسیدن به «سن فرسودگی» از رده خارج کنند. حمل بار و مسافر، صدور گواهی معاینه فنی، تخصیص بیمه شخص ثالث، خرید و فروش، نقل و انتقال و تردد وسایل نقلیه موتوری فرسوده ممنوع است. 
دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا درباره علت این تصمیم سازمان محیط‌زیست به ایسنا می‌گوید: بنا به‌نظر پلیس ممکن است بر اثر اجرای ماده ۸ قانون هوای پاک، شهروندان تحت فشار اقتصادی قرار گیرند؛ البته کمیسیون زیربنایی دولت از پلیس درخواست کرده است که مستندات و نتایج مطالعات میدانی خود را مبنی بر اینکه شرایط معیشتی مردم در پی اجرای این قانون آسیب می‌بیند،  ارائه کند.
او با اشاره به اینکه با توجه به درخواست پلیس اجرای ماده ۸ قانون هوای پاک برای خودروهای عمومی به حالت تعلیق درآمده است، گفت: این قانون باید برای سایر دستگاه‌ها اجرایی شود و طبق قانون، خودروهای بالای سن فرسودگی باید از شماره‌گذاری، خرید و فروش، بیمه شخص ثالث و معاینه فنی منع شوند اما در شرایط موجود که اهتمامی برای نوسازی ناوگان عمومی وجود ندارد و از نوسازی خودروهای شخصی نیز حمایتی نمی‌شود، سازمان حفاظت محیط‌زیست با همکاری دستگاه‌های مختلف اصلاحیه‌ای برای ماده ۸ قانون هوای پاک تهیه کرده است.
وحید حسینی با بیان اینکه جدول سن فرسودگی برای همه خودروها و موتورسیکلت‌ها با مشارکت همه دستگاه‌ها تعیین و در مهرماه سال گذشته ابلاغ شد، در مورد مشکلات پیش روی ماده ۸ قانون هوای پاک تصریح کرد: همه دستگاه‌های دولتی به‌ویژه سازمان حفاظت محیط‌زیست معتقدند که منع تردد و اعمال جریمه برای خودروهای بالای سن فرسودگی امری منطقی است و حتی می‌توانیم برای خودروهای در حال تردد در کلانشهرها، سن فرسودگی را دو سال کمتر کنیم اما ممکن است محرومیت خودروهای بالای سن فرسودگی از بیمه و معاینه فنی مشکلاتی به لحاظ ایمنی و آلایندگی ایجاد کند؛ بنابراین دنبال آن هستیم که این قانون اصلاح و خودروهای فرسوده از معاینه فنی و بیمه بهره‌مند شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید