طرح شبکه راههای اضطراری شهر تهران، ویژه وقوع حوادث و سوانح، با هدف تردد و دسترسی آسان خودروهای امدادی و جلوگیری از انسداد معابر اصلی از سوی شهرداری تهران و پلیس راهور اجرا میشود. به گزارش روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، این مطلب در کارگاه آموزشی مدیریت بحران ویژه فرماندهان و رؤسای ارشد پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ اعلام شد. بر این اساس نقشه شبکه راههای اضطراری تهران در قالب پروژهای مشترک با سازمان همکاریهای بینالمللی ژاپن (جایکا) طی سالهای 91تا 94تهیه شده است. در این نقشه مشخص شده کدام معابر و شریانهای حیاتی باید در زمان وقوع حوادث و سوانح بهویژه زلزله در اولویت بازگشایی قرار گیرند و صرفا در اختیار خودروهای امدادی و عملیاتی باشند تا به این ترتیب خللی در فرایند امداد و نجات رخ ندهد. این مسیرها همچنین در اولویت مقاومسازی قرار میگیرند.
احمد صادقی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درباره این طرح گفت: یکی از پروژههای 15گانه اولویتدار پیشنهادشده در طرح جامع مدیریت بحران شهر تهران که اوایل دهه 80تهیه شده است، «توسعه و ارتقای سیستم حملونقل اضطراری» بود که طی 3سال مطالعه تهیه شد و در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت. بر این اساس علاوه بر مقاومسازی پلها و اجزای این معابر، بازگشایی و اعمال محدودیتهای دسترسی باید از سوی پلیس راهور مدنظر قرار گیرد تا وقفهای در عملیات امداد و نجات و جابهجایی امدادگران و انتقال مجروحان به مراکز درمانی رخ ندهد.