• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 9 بهمن 1396
کد مطلب : 5551
+
-

وزیر اقتصاد در مراسم نکو‌داشت پنجاهمین سال فعالیت بورس اعلام کرد:

جزئیات دستور رئیس‌جمهور برای خصوصی‌سازی واقعی در دولت

بازار سرمایه
جزئیات دستور رئیس‌جمهور برای خصوصی‌سازی واقعی در دولت

وزیر امور اقتصادی و دارایی از صدور دستور رئیس‌جمهوری خطاب به همه دستگاه‌ها برای عرضه و سرعت بخشیدن به فرایند واگذاری سهام شرکت‌های دولتی و شبه دولتی خبر داد. مسعود کرباسیان، صبح دیروز در مراسم نکوداشت 50سالگی بازار سرمایه ایران گفت: رئیس‌جمهور در فرمانی که خطاب به همه دستگاه‌های دولتی ابلاغ شده، از آن‌ها خواسته اجرای برنامه خصوصی‌سازی را با جدیت پیگیری کنند. به گفته او قرار است سازمان خصوصی‌سازی‌ به‌صورت جدی این کار را دنبال کند، براین اساس سازمان بورس نیز باید کمیته‌های مرتبط با حوزه‌های عرضه و پذیرش خود را فعال‌تر کند.

 او یکی از محورهای ابلاغی رئیس‌جمهور به وزرا را استفاده از ظرفیت بازار سرمایه و بورس اعلام کرد و گفت: دو راهبرد ظرفیت‌سازی‌ برای توسعه بازار سرمایه و تسهیل فرایند جذب منابع خارجی از طریق بازار سرمایه در دستور کار قرار گرفته که امیدواریم در طول دولت دوازدهم، کار را به نتیجه برسانیم. مسعود کرباسیان با اشاره به تأکید رئیس‌جمهور برای سرعت بخشیدن به فرایند واگذاری شرکت‌های دولتی افزود: به‌طور جدی، به‌دنبال واگذاری سهام بیمه‌ها و اموال مازاد بانک‌ها هستیم. او با تأکید بر ادامه روند واگذاری‌ سهام شرکت‌های وابسته به دولت و نهاد عمومی شبه‌دولتی گفت: ما در وزارت اقتصاد برای واگذاری‌ها پیشقدم هستیم. او تأکید کرد: از همین‌جا اعلام می‌کنم زمان عرضه سهام متعلق به سازمان‌ها و نهادهای عمومی وابسته به دولت و شرکت‌های دولتی، همین الان است از این‌رو تقاضا می‌کنم دستگاه‌های ذی‌ربط برای اجرای دستور رئیس‌جمهور فعال شوند. وزیر اقتصاد گفت: حتی بانک‌ها هم این موضوع را در دستور کار قرار داده و واگذاری دارایی‌های خود را آغاز کرده‌اند؛ خوشبختانه فضای مثبت همکاری بین وزارت اقتصاد و بانک مرکزی باعث شده اجرای این برنامه پس از یک دوره توقف و تنفس تسهیل و آغاز شود. کرباسیان با اشاره به نشست روز شنبه‌ خود با مدیران عامل بانک‌ها گفت: به مدیران عامل بانک‌ها گفته‌ام بهترین مکان برای عرضه سهام شرکت‌ها و دارایی‌ها، بورس است.او اعلام کرد: برنامه واگذاری سهام بیمه‌ها را هم در دستور کار داریم علاوه بر اینها اگر اموال دیگری هم در اختیار وزارت اقتصاد باشد، آماده واگذاری است.

 

ساماندهی بازار بدهی در بورس

وزیر اقتصاد تأکید کرد: مجوز انتشار 10هزار میلیارد تومان اوراق خزانه اسلامی را در هر سال در اختیار داریم ولی نمی‌دانم چرا از این ظرفیت برای تأمین مالی اقتصاد، در کنار ابزارهای موجود در نظام بانکی، استفاده نمی‌شود و فشارها برای تأمین مالی عمدتا به سمت نظام بانکی می‌رود. او با تقدیر از سازمان بورس برای مدیریت بهینه بازار اوراق بدهی اعلام کرد: نرخ تنزیل اوراق بدهی پس از ورود به بازار سرمایه از 40درصد به ۱۷درصد کاهش یافته که این به نفع پیمانکاران است، با توجه به این تجربه موفق معتقدم  سایر اوراق تأمین مالی بانک‌ها هم باید در بورس عرضه شود.

 

سهم بورس در اقتصاد

به گفته وزیر اقتصاد حجم تأمین مالی اقتصاد از طریق بورس از ٤٢هزار میلیارد تومان در سال١٣٨٤ به ٥٢٢هزار میلیارد تومان در سال٩٥ رسید که این رقم امسال هم افزایش خواهد داشت. کرباسیان گفت: حجم تأمین مالی از طریق بازار سرمایه در یک دهه گذشته 12برابر شده به‌نحوی که از ۴۲ هزار میلیارد در سال ۸۶ به ۵۲۲ هزار میلیارد تومان تأمین مالی در پایان سال ۹۵ رسید. همچنین سهم بازار سرمایه در تأمین مالی سرمایه‌گذاری به نسبت سرمایه ثابت کشور از ۶ درصد درسال ۹۱ به ۲۰درصد در سال۹۵ افزایش یافت. وزیر اقتصاد با اشاره به نشست هفته گذشته خود با استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های فعال در کسب و کارهای نوین گفت: جوانان کارآفرین در این عرصه‌ها می‌توانند منابع مالی خود را از بورس جذب کنند و با توجه به معافیت مالی که در بازار سرمایه وجود دارد تأمین مالی از این بازار به‌طور جدی می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. کرباسیان با تأکید بر ضرورت استفاده از سرمایه‌های خُرد در بازار سرمایه تأکید کرد: باید دامنه حضور مردم در بورس گسترش پیدا کند از این‌رو لایحه‌ای را در دست تدوین داریم که می‌تواند در جذب سرمایه‌های خرد به بازارسرمایه مؤثر باشد.

 

کارنامه بازار سرمایه

شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مراسم نکوداشت پنجاهمین سال فعالیت بازار سرمایه اعلام کرد: هم‌اکنون ارزش بازار اوراق بدهی در بازار سرمایه ایران به ١٦٠هزار میلیارد تومان رسیده است. محمدی تأکید کرد: نسبت ارزش معاملات اوراق بهادار از ٢.٥درصد در سال١٣٨٤ به ١٧درصد در سال٩٦ رسید؛ همچنین نسبت گردش بازار از ١٤ درصد در سال٨٦ به ٣٥ درصد در سال٩٥ رسیده و پیش‌بینی می‌کنیم در سال‌جاری به ٣٧درصد برسد. به‌گفته محمدی، تعداد نهادهای مالی فعال در بورس به ۵۹۵ رسیده و ارزش معاملات بعد از تعدیلات تورمی و براساس ارزش‌های جاری ۹۲۰۰برابر شده است؛ ضمن اینکه نسبت ارزش معاملات به تولید ناخالص داخلی از ۲.۵درصد سال۸۵ به ۱۷درصد در سال۹۶ رسیده و نسبت ارزش بازار به تولید ناخالص داخلی از ۱۴درصد در سال۸۶ به ۳۷درصد در سال۹۶ خواهد رسید.

 

اعلام آمادگی برای همکاری بانک مرکزی و بورس

ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی، در مراسم نکوداشت پنجاهمین سالروز بازار سرمایه گفت: بانک مرکزی آمادگی دارد تا با ارتقای همکاری با وزارت اقتصاد و سازمان بورس در جهت شفافیت هرچه بیشتر بازار پول و سرمایه اقدام کند. رئیس شورای پول و اعتبار افزود: بررسی‌های عمیق کارشناسی که در طول 3سال گذشته در بانک مرکزی انجام شده شواهد روشنی را فراهم کرده است که نشان‌دهنده رواج نوع منحصر به فردی از «حسابداری بد» در کشور است. منظور از حسابداری بد، مجموعه گزارشگری مالی بنگاه‌های اقتصادی شامل صورت‌های مالی و یادداشت‌های پیوست و نیز گزارش حسابرس مستقل است.

سیف تأکید کرد: بانک مرکزی به‌عنوان ناظر اول و غالب نظام بانکی کشور آمادگی دارد زمینه‌های همکاری خود را با وزارت امور اقتصادی و دارایی درباره اصلاح نظام حسابداری و حسابرسی کشور و نیز با سـازمان بورس و اوراق بهادار به‌ویژه در موضوع ارتقای شفـافیت گستـرش دهد. یقیـناً نتیجه این تعامل هم‌افزا موجبات رشد و توسعه متوازن دو بازار پول و سرمایه را رقم خواهد زد. رئیس‌کل بانک مرکزی از تاسیس بازار مشتقه ارزی با هماهنگی بازار سرمایه و سازمان بورس در آینده نزدیک خبر داد و گفت: منتها تاسیس این بازار پیش‌شرط‌ها و پیش‌نیازهایی دارد که باید تأمین شود. به گفته سیف، تاسیس این بازار نیازمند یکسان‌سازی‌ نرخ ارز است. رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد: برای تاسیس بازار مشتقه ارزی در حال تهیه نرم‌افزارهای معاملاتی لازم هستیم برای این منظور هماهنگی‌های لازم را با سازمان بورس انجام داده‌ایم.

این خبر را به اشتراک بگذارید