• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
سه شنبه 17 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55115
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/AG2z
+
-

آیا بیماری سرطان در ایران در حال گسترش است؟

صعود سرطان

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی خطر افزایش سرطان در سال‌های آینده را جدی می‌داند

صعود سرطان

مریم سمائی

آمار ابتلا به سرطان در ایران پایین‌تر از میانگین جهانی است اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که شیوع سرطان در ایران افزایش یافته و وضعیت را نگران‌کننده کرده است. بررسی‌ها و مشاهدات پزشکان و متخصصان نشان می‌دهد که هم تعداد مبتلایان به سرطان در کشور بالا رفته و هم ‌سن ابتلا به سرطان کاهش پیداکرده، این در حالی است که مسئولان وزارت بهداشت همواره افزایش تعداد مبتلایان به سرطان در کشور را تکذیب می‌کنند و می‌گویند که آمار بیماران ما پایین‌تر از میانگین جهانی است. براساس آمارها میزان شیوع سرطان در دنیا 182مورد در هر 100هزار نفر است که این رقم در ایران 143نفر از هر 100هزار نفر است.

ایرج خسرونیا -رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران- درباره این آمار به درنگ می‌گوید: «اینکه گفته می‌شود آمار سرطان در کشور ما نسبت به کشورهای پیشرفته پایین‌تر است به‌دلیل مسن نبودن جمعیت ماست. یکی از عوامل بروز سرطان، سن است. اگر تعداد افراد مسن در کشوری بالا باشد به همان میزان تعداد مبتلایان به سرطان هم بالا می‌رود. به‌طور کلی بروز سرطان به عواملی مانند ژنتیک، خاک، خوراک و سن بستگی دارد. الان حدود 8تا 9درصد جمعیت ایران مسن هستند و این در حالی است که جمعیت افراد مسن در کشورهای توسعه‌یافته 18تا 20درصد است، بنابراین آمار سرطان در آنها بیشتر است».

او با بیان اینکه در آینده‌ای نه چندان دور جمعیت ایران هم به سمت پیر‌شدن می‌رود می‌گوید: «با پیر‌شدن جمیعت میزان شیوع سرطان هم بیشتر می‌شود، اما مسئولان به این مباحث توجهی ندارند. ما متأسف هستیم که برخی از مسئولان عادت کرده‌اند هر هشداری را تکذیب کنند. آنها حتی مقالاتی که برای راهنمایی و آگاهی‌بخشی منتشر می‌شود یا در حال پیگیری است را تکذیب می‌کنند و اعلام می‌کنند که سونامی سرطان در کشور صحت ندارد».

خسرونیا با اشاره به اینکه استعمال دخانیات مانند سیگار و قلیان هم در بروز سرطان بسیار نقش دارد می‌گوید: «هم‌اکنون تعداد کسانی که در کشور ما دخانیات مصرف می‌کنند بیش از سایر کشورهاست. در گذشته دخانیات بیشتر توسط افراد مسن استعمال می‌شد، اما امروز بسیاری از نوجوانان و جوانان ما سیگار یا قلیان مصرف می‌کنند و انواع قلیان با اسانس‌های مختلف در دسترس آنها قرار دارد و همین امر موجب شده که میزان ابتلا به سرطان دستگاه تنفسی و گوارشی بین جوانان به‌شدت افزایش پیدا کند».

این پزشک متخصص تصریح می‌کند: «باتوجه به رژیم غذایی نامناسب، استعمال دخانیات و نداشتن محدودیت برای مصرف، افزایش آلودگی هوای شهرها، پیر‌شدن جمیعت کشور و... پیش‌بینی می‌شود که در آینده‌ای نه چندان دور، یعنی حدود 5تا 10سال آینده تعداد سرطانی‌ها به‌شدت افزایش یابد».

او به آلودگی هوای شهرها هم اشاره‌ای می‌کند و می‌گوید: «هرچه آلودگی هوا بیشتر باشد و کارخانه‌هایی که با سرب و آزبست سروکار دارند بیشتر باشند میزان ابتلا به سرطان بیشتر می‌شود. به‌تازگی آماری منتشر شده که در مکان‌های سربسته مانند مترو که آزبست و سرب وجود دارد خطر ابتلا به سرطان وجود دارد. آلودگی آزبست در لنت ترمزهای غیراستاندارد، از دیگر دلایل افزایش موارد ابتلا به سرطان است. امواج رادیویی که در فضا وجود دارد هم در بروز سرطان نقش دارد. پارازیت‌ها، امواج مایکروویو، آنتن‌های رادیویی که در مکان‌های مختلف نصب می‌شود و... ممکن است موجب ایجاد سرطان شوند. البته این موضوع در حال بررسی است، اما متأسفانه مسئولان ما عادت کرده‌اند که به مقالات بهایی ندهند و مدام هشدارها را تکذیب کنند».

خسرونیا درباره آمار شیوع سرطان در ایران هم می‌گوید: «سرطان‌های دستگاه گوارش، پروستات، رحم، سینه و پوست ازجمله سرطان‌های شایع در کشور هستند. سرطان پوست هم به‌تازگی به‌دلیل هوای آلوده و نور مستقیم خورشید افزایش یافته است».

او خاطرنشان می‌کند: «مسئولان باید بودجه‌ای برای پیشگیری از سرطان درنظر بگیرند و مؤسساتی به‌وجود بیاید که از طریق وسایل ارتباط جمعی مردم را درباره خطرات آگاه کنند تا شیوه زندگی خود را تغییر دهند و با درک بهتری زندگی کنند».

طبق آمارهای موجود هم‌اکنون سرطان معده جزو شایع‌ترین سرطان‌ها در میان زنان و مردان است؛ البته در زنان سرطان سینه شایع‌تر از سرطان معده است.

*
با پیر‌شدن جمیعت، میزان شیوع سرطان هم بیشتر می‌شود، اما مسئولان به این مباحث توجهی ندارند. ما متأسف هستیم که برخی عادت کرده‌اند هر هشداری را تکذیب کنند. آنها حتی مقالاتی که برای راهنمایی و آگاهی‌بخشی منتشر می‌شود یا در حال پیگیری است را تکذیب می‌کنند

این خبر را به اشتراک بگذارید