• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 28 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 161037
+
-

سرطان روده بزرگ سومین سرطان شایع در کشور

براساس اعلام رئیس انجمن گوارش و کبد ایران، ابتلا به سرطان روده به‌دلیل مصرف زیاد فست فودها در ایران و سایر کشورها رو به افزایش است، به‌طوری‌که سالانه ۲میلیون نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند. فرهاد زمانی که در نشست خبری هفته جهانی سلامت گوارش صحبت می‌کرد، در توضیح بیشتر گفت:«سرطان روده بزرگ سومین سرطان شایع در کشور است که مصرف زیاد غذاهای آماده، استفاده از گوشت قرمز بیش از حد نیاز بدن و مواد فرآوری شده ابتلا به این بیماری را در جوانان بالا برده است. مصرف سیگارو الکل، چاقی و نداشتن تحرک هم از دیگر عوامل خطرزا برای ابتلا به این سرطان است. با این حال تشخیص و درمان به‌موقع می‌تواند از روند پیشرفت بیماری بکاهد.»
 به‌گفته او، مردم به‌ویژه افراد در گروه سنی بالای ۵۰سال می‌توانند با مراجعه به مراکز درمانی به‌صورت رایگان غربالگری سرطان روده بزرگ را انجام دهند که امکانات تشخیص و درمانی برای این نوع سرطان در کشور فراهم است:«با جراحی و رادیوتراپی می‌توان سرطان روده بزرگ را درمان کرد، البته در این میان باید گفت که مصرف سبزیجات، غلات و غذاهای دریایی در پیشگیری از ابتلا به این بیماری مؤثر است.»
نجمه آل‌طه، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران هم در این نشست، درباره میزان ابتلا به سرطان روده بزرگ توضیح داد. به‌گفته او، از هر ۲۳نفر، یک نفر از مردان و از هر ۲۵نفر، یک نفر از زنان در دنیا به سرطان روده بزرگ مبتلا می‌شوند. البته این بیماری با مصرف غذاهای سالم و فعالیت بدنی ۹۰درصد قابل پیشگیری است:« ژنتیک و سابقه سرطان در اعضای خانواده در بروز این بیماری مؤثر است اما عوامل محیطی بیشترین تأثیر در ابتلا به سرطان روده بزرگ دارند.» به‌گفته او، این سرطان اگر در مراحل اولیه و زود تشخیص داده شود، قابل درمان است و بروز آن به‌دلیل ایجاد پولیپ که ضایعه پیش سرطانی است:« تمام افراد جامعه در معرض خطر ابتلا به این سرطان هستند و غربالگری بالای ۵۰سال به همه توصیه می‌شود.» براساس اعلام او، درد شکم، خون در مدفوع، کم‌خونی، کاهش سریع وزن از علائم این بیماری بوده و باید به پزشک برای تشخیص و درمان سرطان روده بزرگ مراجعه شود:«بزرگ‌ترین عامل خطر قابل تغییر برای ایجاد سرطان روده بزرگ عدم‌انجام غربالگری است و در کشورمان مراکز درمانی این غربالگری را به‌صورت رایگان انجام می‌دهند.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید