• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
سه شنبه 17 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55092
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/mpnO
+
-

آمار و ارقام درباره بیماری‌های‌ خاص کشور چه می‌گویند؟

عددهای غم‌انگیز

بیماری، از آن دست اموری است که حتی کم آن نیز، بسیار است. چه برسد به اینکه ما با بیماری‌های سخت و مزمن و حتی صعب‌العلاج و حتی لاعلاج هم روبه‌رو باشیم؛ آنها که نام بیماری‌های خاص را برایشان انتخاب کرده‌اند. مواردی چون هموفیلی، تالاسمی، دیالیز، پیوند کلیه، ام‌اس، سرطان‌های مختلف، ای‌بی و... . این دست بیماری‌ها علاوه بر درگیر کردن افراد مبتلا، خانواده‌ها و نهادهای اجتماعی و دولت‌ها را هم به‌شدت با خودشان درگیر می‌کنند.



131 هزار  طبق اعلام وزارت بهداشت و در نیمه دوم سال گذشته، در کل 131نفر درگیر 13بیماری خاص و صعب‌العلاج تالاسمی، هموفیلی، دیالیز خونی، دیالیز صفاقی،‌ ام‌اس، EB (پروانه‌ای)، MPS، پیوند کلیه، پیوند کبد، پیوند قلب، پیوند پانکراس، پیوند روده و پیوند ریه بوده‌اند. بسته‌های حمایتی این گروه‌ها نیز ابلاغ شد تا تمام خدمات آنها، غیراز پیوندها، رایگان باشد.

22 هزار سازمان بیمه سلامت ایران، تابستان سال گذشته اعلام کرد که سالانه نزدیک به 50 میلیارد تومان هزینه صرف بیماران تالاسمی می‌کند و 14 قلم از داروهای آنها را تحت پوشش قرار داده. تعداد بیماران تالاسمی ماژور، سیکل سل و اینترمدیا در ایران، 22هزار نفر اعلام شد درحالی‌که در سراسر جهان، نزدیک به 200میلیون بیمار تالاسمی داریم. این در حالی است که اعلام شدن اطلاعات 19هزار و 700نفر از این بیماران در سامانه ثبت شده است.

120 هزار تابستان سال گذشته آمار غم‌انگیزی از مرگ 120بیمار تالاسمی در کشور، طی یک و سال نیم قبل از اعلام این خبر، منتشر شد. ادعاهایی مطرح شد دال بر اینکه این مرگ‌ومیرها به‌دلیل کیفیت داروی ایرانی بوده است. اما مقامات دولتی این ادعاها را به‌شدت رد کردند و ایراد وارد کردن به کیفیت داروهای ایرانی را، نوعی غرض‌ورزی دانستند. در آن دوره اعلام شد که این آمار حتی از میزان مرگ‌ومیر عادی شهروندان هم کمتر بوده است.

12 هزار به گفته انجمن حمایت از بیماران هموفیلی کشور، مبتلایان به اختلالات انعقادی خون در کشور، بالغ بر 12هزار نفر هستند. آمارهای جهانی می‌گویند که از هر 5هزار نفر، یک نفر مبتلا به این بیماری است. پس این میزان، با آمار احتمالی که می‌تواند در ایران وجود داشته باشد، چندان سازگار نیست و باید شناسایی‌های بیشتری صورت بگیرد.

100 هزار به گفته مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی کشور، در حال حاضر 100هزار بیمار کلیوی در کشور تحت حمایت این انجمن هستند. ضمن اینکه سالانه، 15تا 20درصد به این تعداد اضافه می‌شود. تعداد بیماران پیوند کلیه شده هم 50هزار نفر است. مابقی بیماران هم یا نارسایی حاد داشته و تحت درمان‌اند یا دیالیز می‌شوند که تعداد دیالیزی‌ها، 31هزار و 500نفر است.

50 درصد به گفته مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی، داروهای این بیماران که برای آن فرانشیز پرداخت می‌شد، نسبت به سال گذشته 20تا 50درصد افزایش قیمت داشته. نکته اینجاست که سهم بیمه‌ها افزایشی نداشته. یعنی اضافه قیمت را باید بیماران پرداخت کنند که هزینه سنگینی بر آنها تحمیل می‌کند.

2500 باز هم بد نیست بدانید که قیمت دستگاه‌های دیالیز در کشور، 50تا صد درصد رشد داشته. به این عدد، کمبود 2500موردی کشور در حوزه دستگاه‌های دیالیزی را هم اضافه کنید. هزینه هر جلسه دیالیز، 300 الی 350هزار تومان برای دولت است و روزانه 16هزار بار دیالیز در کشور صورت می‌گیرد.

74 هزار انجمن‌ام‌اس ایران اعلام کرده است طی یک دهه گذشته، تعداد این بیماران رشد چند برابری را تجربه کرده است. آمارهای این انجمن از 74هزار بیمار مبتلا به‌ام‌اس سخن می‌گوید درحالی‌که طبق آمار وزارت بهداشت، نزدیک به 64هزار بیمار ‌ام‌اس در کشور داریم. بیشترین بیماران هم در تهران، کرج، تبریز و اصفهان شناسایی شده‌اند.



108 هزار طبق اعلام وزارت بهداشت، تعداد کسانی که درگیر بیماری سرطان هستند، در کل کشور 108هزار و 798نفر سرشماری شده است.


54 درصد از همه کسانی که در کشور درگیر سرطان هستند، 54درصدشان مرد و باقی مبتلایان زن هستند.


75 درصد در بهمن‌ماه سال گذشته، به‌طور همزمان و به مناسبت دهه فجر، 75مرکز تشخیص زودهنگام سرطان در کشور افتتاح شد تا شهروندان، به راحتی بتوانند در جریان نشانه‌های این بیماری قرار بگیرند.

5 شایع‌ترین سرطان‌های موجود در کشور، به این ترتیب اعلام شده‌اند: سرطان سینه، 32درصد- سرطان پروستات، 17درصد - سرطان پوست، 14درصد- سرطان معده، 13درصد - سرطان روده بزرگ، 13درصد

این خبر را به اشتراک بگذارید