• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 14 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54636
+
-

گسترش ارائه خدمات‌ سلامت روان در کردستان

یک روان‌شناس: مسئولان علوم پزشکی و وزارت بهداشت به‌حضور روان‌شناس و مشاور در واحدهای روستایی و شهری در کنار پزشک توجه کنند

گزارش
گسترش ارائه خدمات‌ سلامت روان در کردستان

زانکو شریفی|  سروآباد- خبرنگار:

با توجه به آمار بالای بیکاری، نبود آموزش‎های لازم در زمینه‌های گوناگون، موارد اضطراب‎زا، آسیب و اختلال‌های روانی افزایش می‎یابد. خانواده‎ها در ایجاد سلامت جامعه نقش بسزایی بر عهده دارند. طبق آخرین غربالگری‎های امور اجتماعی استانداری، مسائلی همچون افسردگی، ناراحتی‏های روانی، بدبینی و پرخاشگری و عصبانیت بین نوجوانان و جوانان کردستان رو به ازدیاد است و همین موضوع زمینه‌ساز اضطراب، ترس و حالات‏ روانی است که اگر درست کنترل نشوند، هم به افراد جوان و هم به خانواده و اجتماع آسیب می‎رساند. البته از سوی دیگر ارائه خدمات سلامت روان هم در استان در حال افزایش است. خدماتی که هدف آنها حفظ سلامت خانواده ها در استان است.


ترویج فرهنگ مراجعه به روان‌شناس

یک متخصص مشاوره خانواده در رابطه با بهداشت روان می‎گوید: بهداشت روان افراد قاعدتاً برگرفته از محیط خانوادگی است. فردی که محیط خانوادگی سالمی داشته باشد، بهداشت روان سالمی را دارد. فرد سالم در خانواده سالم است و خانواده سالم باعث ایجاد جامعه سالم می‌شود‌. 
«ناصر یوسفی» با اشاره به عوامل تأثیرگذار در بهداشت روان می‌افزاید: عوامل فیزیولوژیکی، روان‌شناختی و اجتماعی در به وجود آوردن جامعه سالم نقش دارند که خانواده از همه مهم‎تر و تأثیرگذارتر است. 
وی اظهار می‎کند: متأسفانه در استان کردستان به دانش خانواده توجه کمی شده است، باید آگاهی افراد در این زمینه بیشتر شود. به‌ویژه قبل از ازدواج که افراد با آگاهی کامل زندگی مشترک را شروع کنند. اگر مبنای زندگی مشترک علم و آگاهی باشد، زوجین در آینده زندگی سالمی خواهند داشت. 


تأثیر خانواده بر سلامتی کودک
 
این متخصص به تأثیر خانواده بر سلامتی کودک اشاره و تصریح می‎کند: موقعی که مشاجرات خانوادگی نباشد، کودک از لحاظ روانی و جسمی سالم بار می‎آید. پس توجه به خانواده سالم رکنی اساسی و مهم است. 
«ناصر یوسفی» درباره پدیده طلاق در استان می‎گوید: استان کردستان از استان‎های مشکل‌دار در آسیب طلاق و جدایی زوجین است. خوشبختانه در چند سال اخیر دادگاه افرادی را که برای جدایی و طلاق مراجعه کرده‌اند به مراکز مشاوره می‌فرستد و در مراکز مشاوره بیشتر آنها با تکنیک‌های مشاوره و مهارت‌های زناشویی متقاعد می‌شوند که به زندگی مشترکشان بازگردند. 
وی می‌افزاید: مراجعین در استان بیشتر به علت ناآشنایی با مهارت‎های زندگی، آسیب‌های حاکم در خانواده، نبود ساز و کار برای حل مسائل مراجعه می‎کنند، چراکه بلد نیستند کوچک‌ترین مسائل را چگونه حل کنند و با توجه به این‌که آموزش ندیده‎اند باید به آنها بیشتر توجه شود. با این قبیل کارها می‎توان به بهداشت روان افراد جامعه کمک کرد. 

یوسفی با بیان این‎که مسئولان علوم پزشکی و وزارت بهداشت در واحدهای کوچک روستایی، شهری و استانی در کنار پزشک به روان‌شناس و مشاور توجه کنند، می‎افزاید: به همان میزانی که افراد به جسم توجه می‎کنند به روان و بهداشت روان هم باید توجه کنند. امروزه بیشتر آسیب‎های روانی متأثر از عوامل روان‎شناختی است. برای بهبود سلامت روان ضروری است که فرهنگ مراجعه به روان‌شناس و مشاور از طریق رسانه‌ها و دانشگاه‎ها، برگزاری سمینار و برنامه‎ها ترویج شود، چراکه با این کار بیشتر مسائل و موارد روانی حل‌وفصل می‎شود. 


ارائه خدمات روانی در استان 

مدیرگروه سلامت روان علوم‌پزشکی کردستان با اشاره به ارائه خدمات روانی در استان می‌گوید: سال پیش در روستاها به صورت فعال به وسیله بهورز، سیستم بهداشتی و پزشک، بیمار‎یابی و آموزش لازم به آنها داده می‌شد. 
«فاروق وفایی» ادامه می‌دهد: اواخر سال ۹۴ کار ما به عنوان مسئولان بهداشتی با هدف ارتقای سطح زندگی و بهبود افراد دارای اختلال در سطح شهرها شروع شد. اکنون در این سیستم سلامت روان پزشک، روان‌شناسان و مراقبان سلامت کار می‎کنند. 

وی اظهار می‎کند: به صورت فعال مشغول بیمار‎یابی و ارائه خدمات هستیم و سیستم ارجاعمان فعال شده است. یعنی برای سطح بالاتر برای بستری کردن بیمار در بیمارستان‎های روان‎پزشکی، به صورت سیستماتیک بیمار را به بستری شدن هدایت می‎کنیم. قبلاً بخش بستری طوری بود که خود بیمار مراجعه می‎کرد و بستری می‎شد، اما اکنون به صورت سیستماتیک بیمار را شناسایی و برای مراحل بستری شدن، ویزیت روان‌پزشک و کارهای تخصصی اقدام می‏کنیم.  مدیرگروه سلامت روان علوم‌پزشکی کردستان می‌افزاید: برای ارائه آمار بیماران روانی از مدل آمارهای ملی پیروی می‎کنیم. مثلاً ۲۳/۶ درصد افراد ۱۵تا۶۰ سال دچار اختلال و مشکل روانی هستند که نیاز به خدمات روانی دارند. کردستان هم با همان آمار ملی مطابقت می‎کند. 


همه مراکز بهداشتی استان روان‌شناس دارند 

مدیر گروه سلامت روان علوم‌پزشکی کردستان تصریح می‎کند: اعتیاد، طلاق، کودک‌آزاری هم در حوزه روان اتفاق می‎افتد. کار اختصاصی ما در دانشگاه علوم‌پزشکی کردستان اختلالات روان‌پزشکی است. به صورت فعال و عینی برای سیستم بهداشتی روان‎شناس جذب کردیم. همه درمانگاه‎ها و مراکز بهداشتی درمانی شهری استان روان‌شناس دارند. همچنین روان‌شناس به برگزاری جلسات آموزشی و جلسات مشاوره خصوصی و ارجاع دادن افراد به روان‌پزشک در سطح شهر اقدام می‎کند. 

وفایی عنوان می‏کند: تا ۳ سال پیش در سطح روستا چنین چیزی نداشتیم. این سیستم به واسطه کارشناس بهداشت فعالیت می‌کند و تاکنون نه‌تنها در کردستان بلکه در سطح کشوری نتوانسته‌ایم برای روستاها روان‌شناس جذب کنیم. در برنامه هست که به ازای هر مرکز بهداشتی درمانی در روستاها یک روان‌شناس حضور داشته باشد. 

تمام 16 بیمارستان‌ سطح استان، بیماران روانی را پذیرش می‌کند. طبق بخش‌نامه‎ ۱۰درصد تخت‎های بیمارستان‎ها با ضریب ۷۰ درصد اشغال باید تخت روان‌پزشکی نیز داشته باشند. در بیشتر شهرها چنین چیزی را داریم. این آمار جدا از بیمارستان‏های اختصاصی «قدس» در سنندج است. این بیمارستان‌های اختصاصی مختص بستری شدن بیماران روانی است. همچنین در بیمارستان امام خمینی(ره) سقز ۲۰ تخت برای بستری چنین بیمارانی وجود دارد. 


امکانات روان‌درمانی استان 

مدیرگروه سلامت روان علوم‌پزشکی کردستان می‎گوید: علوم پزشکی جدا از خدمات در بیمارستان و درمانگاه‎ها به افراد متخصص هم مجوز مطب روان‎پزشکی داده، اما ‎گونه مجوزی برای تأسیس مؤسسات درمانی صادر نکرده است. بهزیستی برعکس علوم پزشکی است. بهزیستی به روان‎شناسان مجوز می‎دهد، اما به روان‎پزشکان خیر. غیر از این موارد سازمان نظام روان‌شناسی در چند سال اخیر چندین مرکز را در استان فعال کرده و خدمات روان‌شناختی ارائه می‎دهند. همچنین در بیمارستان قدس ۱۲۰ تخت، بیمارستان کوثر ۲۰ تخت برای بیماران سایکوسوماتیک (جسمی روانی) و بیمارستان توحید هم تخت‌هایی دارد. 2 گروه روان‌پزشکی و روان‎شناسی در بیمارستان قدس فعالند که این 2 گروه برای بیماران مراجعه‌کننده خدمات ارائه می‎دهند. همچنین بخشی برای پوشش دادن به بیماران معتاد که به مادون آرام نیاز دارند، اختصاص یافته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید