• سه شنبه 12 تیر 1403
  • الثُّلاثَاء 25 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 02
سه شنبه 12 تیر 1403
کد مطلب : 228881
+
-

معاون سلامت روان و اجتماعی بر اهمیت آموزش برای حفظ سلامت تأکید می‌کند

افزایش سهم سازمان ها در ارتقای سلامت روان

افزایش سهم سازمان ها در ارتقای سلامت روان

حساس‌سازی جامعه در موضوع سلامت ازمهم‌ترین اقداماتی است که اداره کل سلامت در۳ سال اخیر انجام آن را در دستور کار خود قرار داده است. این اداره دررویکردی جدید، نقش مولفه‌های روانی و اجتماعی در ارتقای سلامت را مورد توجه قرار داده است چراکه بخش قابل توجهی ازمولفه‌های تعیین کننده سطح سلامت شهروندان مرتبط با موضوعات و اختلالات پزشکی نیست بلکه ریشه درموضوعات فرهنگی و اجتماعی دارد. برای بررسی عملکرد اداره کل سلامت شهرداری تهران در این حوزه با «غلامحسین ادب» معاون سلامت روان و اجتماعی به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

بخش مهمی ازپیش نیازهای سلامت درجامعه مربوط به آگاهی، نوع نگرش و باورهای افراد درباره موضوع سلامت وسطح انتظاری است افراد که از خودشان به عنوان کنشگر و کسی که می‌تواند تاثیر برسلامت فرد داشته باشد دارند. غلامحسین ادب بر این باور است آنچه در ادبیات علمی به آن منبع کنترل سلامت گفته ‌می‌‌شود به خود افراد بستگی دارد:« اینکه افراد بدانند چقدر در ایجاد سلامتی و داشتن سلامت خود وحتی دیگران سهم دارند اهمیت دارد. بسیاری از افراد نمی‌دانند تصمیماتی که می‌گیرند سبب می‌شود سلامتی آنان دستخوش تحولات مثبت یا منفی شود. اما چه کسی باید این آگاهی را به شهروندان بدهد؟» او ادامه می‌دهد:«مهم‌ترین مولفه تعیین سلامت حوزه سبک زندگی است که شامل ریزموضوعاتی مانند داشتن زندگی فعال، استفاده نکردن از دخانیات و الکل، تغذیه مناسب و مواردی مانند آن است. علاوه بر آن مهارت‌های شناختی و روانشناختی مانند توانایی مقابله با استرس، خشم ومهارت‌های زندگی به داشتن حال خوب کمک می‌کند. شعارحال خوب زندگی که اکنون اداره کل سلامت شهرداری آن را دنبال می‌کند در راستای آموزش همین مولفه‌های سلامت‌محور به افراد و افزایش سهم شهروند در حفظ سلامتی فرد است.»

ظرفیت‌های غیربخشی حوزه سلامت
معاون سلامت روان و اجتماعی اداره کل سلامت با اشاره به اینکه برای تحقق چنین هدفی، شهرداری حوزه عمل خود را در ۳ محور اصلی شامل استفاده ازظرفیت‌های بین بخشی در حفظ سلامت خود تعریف کرده است، توضیح بیشتری می‌دهد:«مدیریت شهری در دوره جدید خود تلاش کرده است ازظرفیت‌های بین بخشی موجود درحوزه سلامت ازجمله نهادها و ارگان‌های دیگر مانند وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی، تشکل‌ها، مجموعه‌هایی که می‌توانند به حفظ سلامت مردم کمک کنند بهره‌برداری کند.»

تصمیم سازی برای حفظ سلامت
غلامحسین ادب می‌افزاید:«فعال کردن کانون‌های اجتماع محور، تشکل‌های مردمی وسمن‌ها در دستور کار اداره کل سلامت درسال‌های اخیر قرار گرفته است. در این مرحله تلاش کردیم مشارکت مردم را در قالب این تشکل‌ها با برنامه‌های کلان حوزه سلامت در شهر افزایش دهیم و سعی کردیم در این حوزه ازظرفیت‌های درون و برون‌سازمانی که در گذشته از آن غفلت شده بود استفاده کنیم تا اثرپذیری برنامه‌‌ها بیشتر شود.» این مسئول در اداره سلامت، با اشاره به آگاهی بخشی به مردم با این هدف که شهروندان درباره موضوعات مرتبط با سلامت آگاهی داشته باشند و با کسب مهارت‌های زندگی و ارتقای سواد سلامت خود بتوانند تصمیمات درستی درحوزه سلامت‌شان بگیرند می‌گوید: «در چنین رویکردی به دنبال تربیت نسلی هستیم که دانش و مهارت سلامت زیستن را پیدا کنند.» او ادامه می‌دهد: «مردم باید بدانند، بتوانند وبخواهند دربهبود سلامت خود و خانواده‌ مشارکت کنند. این هدف جز با ارتقای سواد سلامت محقق نمی‌شود. اداره کل سلامت به این موضوعات توجه خاصی‌داشته است و برخی ماموریت‌ها و وظایف خود را در این حوزه تعریف و دنبال کرده است. از جمله این ماموریت‌ها می‌توان به مقوله سلامت خانواده که رکن مهم آن یعنی مادر به عنوان تاثیرگذارترین فرد در خانواده است اشاره کرد.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید